Dünya Gıda Dergisi - 2014/Ocak

Son Sayı

Dünya Gıda Arşivi

ARŞİV

Faydalı Bağlantılar

T.C Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
İhracat Bilgi Platformu
T.C Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
FAO
KOSGEB
TMMOB Gıda Mühendisleri Odası
TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası
Türkiye Gıda Sanayi İşverenleri Sendikası
Türkiye Gıda Dernekleri Federasyonu


ANKET

 
Tavuk tüketirken en çok neye dikkat ediyorsunuz?
 
Markalı ve paketli ürün tüketmeye
Son kullanma tarihine
Organik veya köy tavuğu olmasına
Fiyatına



Yazım Kuralları

Metro Toptancı Marketi Genel Müdürü Hakan Ergin: Fiyat artışların

Metro Toptancı Marketi Genel Müdürü Hakan Ergin, organize perakende sektörüne yöneltilen ‘fırsatçılık yapıp fiyatları yükseltiyorlar' suçlamasının gerçeği yansıtmadığını söyledi. Ergin, “Kuraklığın Türkiye'yi vurduğunu herkes unutuyor. Normalde Türkiye'de yıllık sebze-meyve üretimi 60 milyon tonu bulurken, bu yıl 45 milyon tonda kalacak. Ayrıca bütün dünyada ham fiyatlarında yükseliş var. Bu etkenlerin fiyatlara yansıması çok doğal” diye konuştu.

Metro Toptancı Marketi Genel Müdürü Hakan Ergin, organize perakende sektörüne yöneltilen ‘fırsatçılık yapıp fiyatları yükseltiyorlar' suçlamasının gerçeği yansıtmadığını söyledi. Ergin, “Kuraklığın Türkiye'yi vurduğunu herkes unutuyor. Normalde Türkiye'de yıllık sebze-meyve üretimi 60 milyon tonu bulurken, bu yıl 45 milyon tonda kalacak. Ayrıca bütün dünyada ham fiyatlarında yükseliş var. Bu etkenlerin fiyatlara yansıması çok doğal” diye konuştu. Adana Metro Toptancı Marketinin yenilenmesi nedeniyle 7 Eylül'de düzenlenen toplantıda konuşan Ergin, perakende sektörünün gündemi ve Metro'ya ilişkin soruları da yanıtladı. Hakan Ergin, Metro olarak üretim düşüşünden kaynaklanan fiyat artışlarını kendilerinin de yansıttığını, kár marjını yükseltme fırsatçılığını asla düşünmediklerini söyledi. Ergin, “Sebze-meyvede geçen yıl yüzde 10 olan kâr marjları bu yıl da aynı düzeyde sürdü. Türkiye'de sebze-meyvenin yüzde 7'si bizim gibi organize marketlerde, yüzde 97'si de klasik satış noktalarında satılır. Durum böyleyken organize marketler sebze-meyve fiyatlarını yükseltmekle suçlanıyor. Yüzde 7'nin yüzde 93'e tahakkümü mümkün olamayacağına göre, fiyatları yukarı sürüklememiz de asla söz konusu olamaz” diye konuştu. Organize perakendenin sebze-meyvede payı yüzde 7 Pazara inen sebze-meyvenin yüzde 75-80'inin kayıtdışı olduğunu kaydeden Ergin, “Türkiye'nin bir an önce kayıtdışılığa çözüm üretmesi gerekiyor. Ayrıca fiyatların yükselmesinden üretici, çitçi payını maalesef alamıyor. Fiyatlar yükseldiği sırada ürün zaten bir takım piyasa oyuncularının eline geçmiş oluyor. Sonuçta sorun çeken yine üretici oluyor. Gıda fiyatlarını yükseltenler kim bu araştırılsın” dedi. Organize marketlerin hem kendi aralarında, hem de piyasayla yoğun rekabet içinde olduğunu belirten Ergin şunları söyledi. “Bu rekabet ortamında fırsatçılık yapıp fiyatları ekstradan artırmamız mümkün değil. O zaman anında müşteri kaybederiz. Diğer organize marketler açısından da durum aynı diye tahmin ediyorum” dedi. Kuraklığın sadece Türkiye'de değil, dünyada da tarım ürünlerinin fiyatını yükselttiğini belirten Ergin, “ABD'de mısırın fiyatı 1 dolardan 4 dolara yükseldi. Ayrıca petrol fiyatlarının yükselmesiyle birlikte biodizel üretimi için yağlık bitkilere o sektörde talep arttı. Dolayısıyla yağlık bitkilerin ve sıvı yağ fiyatlarının artışında bunun da etkisi oldu” diye konuştu. 5.5 milyon Euro'yla market yenilendi Toplam 5.5 milyon Euro yatırımla Adana'daki marketi yenilediklerini ifade eden Ergin, satış alanını 6 bin 200 metrekareden 10 bin metrekareye, gıda ürünleri satış alanın yüzde 47 ve gıda dışı ürünlerinin ise yüzde 61 oranında genişletildiğini söyledi. Ergin, “Ticarete bakış açıları değişen müşterilerden gelen talepler doğrultusunda yenilenen Adana Metro Toptancı Marketi'nin yenilenmesi 6 ayda tamamlandı. AB kriterlerine uygun hijyenik alt yapıya uygun olarak yenilen marketin güvenlik sistemleri için de 100 bin Euro yatırım yapıldı. Profesyonel müşterilerine kalite ve uygun fiyatı bir arada sunan Adana Metro mağazasında özellikle gıda dışı ürünlerde büyük bir çeşitlilik yaşanıyor. Mağazanın toplam satış alanının 10 bin metrekareye ulaşması ile birlikte ürün çeşitliliği de büyük oranda artırıldı. Gıda ve gıda dışı dahil olmak üzere mağazanın raflarında 30 binden fazla ürün satışa sunuluyor. Balık reyonunda çeşit sayısını 50'e çıkardık; müşteriler tarafından beğenildi. Marketimizin yenilenmesinden sonra aktif müşteri sayısı yüzde 15 ciro ise tekel hariç yüzde 41 arttı” diye konuştu. Yöresel ürünleri tüm Türkiye'ye yayacak Süreci doğal olarak tanımlayan Hakan Ergin, “Eskiden çok pahalı denilen ve sadece belli bir gelir grubu tarafından satın alınan ürünler, artık herkesin ulaşabildiği ürünler haline geldi. Bizim gibi oyuncularda dalgalanın en üstünde kalarak, serbest rekabet ilkeleri çerçevesinde sektörde varlığımızı sürdürmek istiyoruz. Ürün kalitesi yükseldikçe, fiyatlar düşecek ve düşmeye de devam edecek. Fiyatlar düşüyor, kalite yükseliyor ve hijyen konuşuluyor” dedi. Metro Group'un yeni dönemde yeniliklerinin devam edeceğini belirten Ergin, “Yöresel ürünlerimizi ulusal çapta tanıtmak için bir çalışma başlattık. Örneğin Adana patlıcanını, madımak gibi ürünlerimizi yöresel ürünlerimizi tüm Türkiye'ye yaymak için başka illerdeki marketlerimizde satışa sunuyoruz. Ayrıca Türkiye'de ithal peynirlere ilgi artıyor. Ancak genelde Türkiye'de satılan ithal peynirler ikinci sınıf kalitedeki ürünler. Ulusal zincir ağımızı kullanarak birinci sınıf ürünleri müşteriye ulaştıracağız. Süt ürünlerinde izlenebilirliği sağlamak için Trakya'da bir çiftlikle anlaşma yapıldı; yeni bir süt ürünleri hattı kuracağız” dedi. İnşaatına başlanan Antalya Metro marketin 17 Aralık'ta açmayı planladıklarını ayrıca Güneşli'deki marketin de otoparkını genişletmek için 1.5 milyon Euro yatırım yapılacağını kaydetti. İndirim mağazaları nedeniyle bakkalların sayısının günbegün azaldığını belirten Ergin, cirolarında yüzde 40'ın üzerinde payı olan bakkalların varlığını sürdürmeleri için birlikte sürdürdükleri çalışmalarına devam ettiğini sözlerine ekledi.