Alimentaria ve Hostelco 2018: Güçlü bir Ticari Platform

Ayşe Dinçer

16-19 Nisan tarihleri arasında Barselona'da düzenlenen Alimentaria Uluslararası Gıda, İçecek ve Gıda Servisleri Fuarını ziyaret etmek üzere Barselona'ya gittim. Fuar Barselona'nın Fira de Barcelona Gran Via salonlarında 22. kez düzenlendi. Alimentaria 2018 bu yıl çok hareketli ve hem katılımcı hem de ziyaretçi açısından tarihi günler yaşadı. Fuara İspanya dışından 70 ülkeden 4 bin 500 firma katıldı. Fuarı 156 ülkeden 150 binin üzerinde profesyonel gezdi. Yurtdışından gelenler toplam ziyaretçilerin yüzde 30'u civarındaydı. Fuara katılan firmaların yüzde 27'si İspanya dışından geldi. İtalya, Portekiz, Almanya gibi AB ülkeleri; Polonya, Litvanya, Rusya gibi Doğu Avrupa; Fas Tunus, Cezayir gibi Akdeniz ülkeleri ve Meksika, Kolombiya, Peru ve Ekvator gibi Güney Amerika ülkeleri katılımlarını artırmıştı. Ziyaretçi açısından bakıldığında Almanya, İtalya, Fransa, Portekiz ve İngiltere'den gelen ziyaretçiler çoğunluktaydı. 2 yıl önce bu rakamlar 70 ülkeden 4 bin firma ve yüzde 35'i İspanya dışından 140 bin ziyaretçi idi. Hem katılımcı hem de ziyaretçi açısından ciddi artış. Bu nasıl oldu derseniz cevabı: Çok çalışarak. Gerçekten de fuar idaresi ve ilgililer çok çalıştılar, uluslararası basın toplantıları, basınla iyi ilişkiler, her ülkede yoğun tanıtım, ikili firma toplantıları, Alimentaria Hub (Toplantı-bağlantı merkezi), konferanslar, seminerler... Hepsi başarının parçasıydı. Bir de çok önem verdikleri ve bu yıl ilk kez düzenlenen gıda ve hizmetleri için ekipman bölümü, Hostelco Uluslararası Restoran Otel ve toplu yemek servisleri Ekipmanları Fuarı, Alimentaria Fuarını farklı bir boyuta taşıdı.

Fuara 1400 kesin satın alıcı, satıcılarla buluşmak üzere davet edildi. Fuar boyunca 300 inovasyon sergilendi, 120 konferans ve etkinlik düzenlenirken, 35 tanınmış şef ve Michelin yıldızlı 45 şef gösteriler yaptı. Ayrıca 12 bin 500 programlı iş toplantısı ayarlandı. Almanya, Arjantin, Çin, Hong Kong, Rusya, Tayland ve Türkiye gibi 70 ülkeden gelen alım heyetleri ile katılımcılar buluştu. Alimentaria Fuarının en sevdiğim yanı daha önce de yazmıştım, Akdeniz ülkeleri sıcaklığında, Latin Amerika ülkelerinin heyecanı ve kıvraklığında olması. Bu nedir derseniz hemen her standda aktivite var, güleryüz ve misafirperverlik var. Bunun da en büyük etkeni katılan firmaların çoğunluğunun bölgesel birlik, kooperatif gibi toplu katılımlar ve Kobiler olması. Pek büyük firma yok. Markalaşmaya çalışanlar, dünyaya açılmak isteyenler, yeni pazarlar arayanlar bu fuarda kendilerine yer buluyor. Alıcı da satıcı da iş yapmaya gelmiş. Büyük, uluslararası, küresel firmaların katıldığı fuarlarda çoğunlukla bu firmaların yeni ürünleri, teknolojileri tanıtılıyor, müşterileri ziyarete geliyor. Büyük firmalar, katıldıkları fuarlarda müşteri bulma, mal satma amacı gütmüyorlar. Zaten her ülkede ofisleri distribütörleri var. Ama Kobi'lerin en büyük derdi mal satabilmek, dünyanın tanıdığı marka olabilmek.

İki öncü etkinlik

Açılış dolayısıyla konuşan Fira de Barcelona ve Alimentaria Fuarı Başkanı Josep Lluis Bonet, Alimentaria ve Hostelco fuarlarının birlikte düzenlenmesinin önemine değinek "Birbirini tamamlayan ve güçlendiren bu iki öncü ticaret etkinliğinin büyük bir ticari platform oluşturduğunu biliyoruz ve bunu çok önemsiyoruz" derken Alimentaria Fuarları Yürütme Kurulu Başkanı J. Antonio Valls ise her iki etkinliğin birarada kutlanmasının gastronomi değerlerine katkıda bulunacağını söyledi.

Fuarın Bölümleri

Fuar sektörlere ayrılmış 6 holde yer aldı. Bu yıl Fira de Barcelona Gran Via Fuar alanının 100 bin metrekare olan fuar alanının tamamını kapladı. Alimentaria 2018'de Intervin - şarap; Intercarn - et ve ürünleri; Restaurama - Otel, restoran ve gıda servisleri; Expoconser-Konserve ve hazır yemek; Interlact- Süt ve süt ürünleri ve Multiple Foods- Muhtelif gıdalar bölümleri güçlendi yeniliklerle donatıldı. Intervin-Şarap, Intercarn-Et ve Restaurama, İspanya için çok önemli üç sektör ve fuarın en büyük ve hareketli alanlarıydı. Ayrıca, uluslararası ülke pavyonları, İspanya Bölgeleri, atıştırmalıklar, bisküvi ve şekerleme, Akdeniz gıdaları, organik ve fonksiyonel ürünler, kuru gıdalar ve şarküteri bölümleri de bir çok yeniliklerle ziyaretçilerini ağırladı. Alimentaria Premium'da gastronomik etkinlikler yapıldı.

Hostelco: Gıda ve Hizmetleri için Ekipman Fuarı

Bu yıl ilk kez yer alan Hostelco, Restaurama Bölümü ile birlikte aynı holde yer aldı. Hostelco, oteller için en son geliştirilen inovatif ürünler, teknolojiler ve çözümlerin sunulduğu bir platform oldu. Züccaciye, mutfak araç ve gereçleri, ambalajlar, teknoloji, kahve, tekstil, iç mimari, aydınlatma ve mobilya, temizlik ve çamaşır yıkama hizmetleri, otomatik makineler, SPA, sıhhi malzemeler, fırıncılık, dondurma ve pasta teknolojileri ve ürünleri yer aldı. "Yaşayan Otel-Live Hotel" bölümünde yeni tasarımlar, fitness merkezleri ve SPA fikirleri sergilendi. Hostelco Kahve bölümünde kahve uzmanları ve profesyonelleri biraraya geldi kahve sektöründeki yenilikler ile ekipmanları inceledi. Ayrıca fuar boyunca açılan kahve uzmanlık sınıflarını kahve ile ilgili profesyoneller izledi. Hostelco için Horeca kanalından ithalatçı ve distribütör profili olan 800 alıcı davet edilmişti. Karar verme yetkisi olan bu davetliler ve diğer ikili görüşme talep edenlerle birlikte fuarda 12 bin 500'ün üzerinde toplantı yapıldı. Hostelco Organizasyon Komitesi Başkanı Rafael Olmos bu yıl fuarın her iki etkinlik sayesinde stratejik olduğuna dikkat çekerek "Gıda ve servisleri makineleri endüstrisinin bu özel fuarda biraraya gelmesi iş imkanlarını artırmıştır" şeklinde konuştu.

Alimentaria Hub uluslararası bağlantı noktası

Alimentaria Hub uluslararası bağlantı noktası bu kez de bilgi, eğilim, inovasyon ve iş imkanları ile gıda ve içecek sanayicilerine ev sahipliği yaptı. Alimentaria Hub; profesyoneller, servis sağlayıcılar, tedarikçi ve perakende satıcıların biraraya geldiği, bilgi alışverişinde bulunduğu, yeni ürünler, projeler paylaştığı bir bölüm. 5 bin metrekare alanda 4 gün boyunca konferanslar, konuşmalar ve alıcılarla katılımcıların ticari buluşmaları yer aldı. İnteraktif olarak tasarlanan bu bölümde "Yarının Tadı" sergisi vardı. Hergün yeni bir fikir sergilendi. Gıda ve tarım alanında 12 start-up tanıtıldı. İspanya'dan Gofoodie, Hollanda'dan Seamore ve Portekiz'den Cool farm projeleri izleyicilere anlatıldı. Bu çerçevede 12. Uluslararası Akdeniz Diyeti Konferansı yapıldı. Akdeniz diyetinin önemi bir kez daha uluslararası konuşmacılar tarafından vurgulandı.

Intercarn ve Alimentaria Experience

Beğendiğim bölümler arasında Intercarn 2018, 15 bin metrekare alanda yer aldı. Geçen fuara oranla yüzde 11 büyüyen et bölümü yüzde 20'si ilk kez katılan 500 firmaya ev sahipliği yaptı. Çok zengin ve bol aktiviteli bir bölümdü. Birçok ülkeden özellikle dernekler ve birlikler katılmıştı. Alimentaria Experience-Deneyim bölümünde Michelin yıldızlı 45 şef ustalık workshopları düzenledi ve yemek pişirme gösterileri yaptı. Farklı toplumlar için catering çalışmalarından örnekler sunuldu. Helal mutfaklar ve "Sürdürülebilir Okul Yemekleri" konulu workshoplar düzenlendi.

Türk Katılımı

Türkiye fuara Sofuar çatısı altında 26 firma ile katıldı. Uzunca bir süredir Alimentaria fuarlarına katılıyorum. Sanırım ilk defa bu kadar çok Türk firması katıldı. Hemen hepsi ile görüştüm. Ortak görüş; markalarını duyurmak, yeni pazarlar ve yeni müşteriler bulmak, en önemlisi de Latin Amerika pazarına açılmak. İspanya pazarı da bizim için önemli. Bazı firmalarımız da İspanya'da tanınırlıklarını artırmak için gelmiş. Hepsinin güzel sonuçlarla ülkemize döndüğünü düşünüyorum.

Şenocak Yönetim Kurulu Üyesi İsmet Yiğit Şenocak: İspanya'daki Alimentaria fuarına ilk kez katılıyoruz. İki senede bir olan bir fuar. Diğer fuarlara da katılıyoruz. Aynı zamanda IMC üyesiyiz. Buraya katılma amacımız da farklı fuarları görüp, farklı yerlere katılıp, farklı insanlarla, farklı firmalarla tanışmak. Biz zaten ağırlıklı olarak Avrupa'ya ihracat yapıyoruz. Almanya, İtalya, Fransa, Arap Ülkelerine de yapıyoruz. Yine bu ülkelerde farklı müşteriler bulup aynı şekilde devam etmeyi amaçlıyoruz.

Meysu Dış Ticaret Müdürü Fehmi Esmeray: Latin Amerika, Çin bizim önem verdiğimiz ülkeler. Ümit ediyoruz ki inşallah iyi olacak. Biz Avrupa'da zaten iyiyiz. İspanya dışında, İspanya'da zaten üretim çok. Latin Amerika için önemli bir fuar burası. Toplamda 52 ülkeye ihracat yapıyoruz.

Selva Makarna İhracat Bölge Satış Müdürü Hasan Yiğit: Alimentaria ile ilgili olarak, 2 yılda bir düzenleniyor biz hemen hemen her yıl katıldık. Bir geçen dönemki fuarına katılamamıştık. Genellikle Latin Amerika ve Karayip adalarından ve Kuzey Afrika ülkelerinden ziyaretçilerin daha yoğun geldiği bir fuar. Selva olarak her yıl düzenli olarak katılmaya çalışıyoruz. Bunun yanında diğer uluslararası sektörel fuarlara da muntazaman katılmaya çalışıyoruz. 2002 yılından beri Japonya fuarına da düzenli olarak katılıyoruz. Japonya'ya Türk makarnasını ilk olarak ihraç eden firmayız. 2002 yılından beri de düzenli olarak her yıl belirli artışlarla ihracatımız devam ediyor.

Özel Şekerleme İthalat İhracat Müdürü Fatih Özel: Bu fuara daha önce gelmemiştim. Ziyaret etmek amacıyla gelecektim ama bir fırsat doğdu stand açtık. Dünya ticareti değişiyor, gıda ticareti de değişiyor bunun yanında. Artık aktör sayısı günden güne azalıyor. Büyük aktörler daha agresif davranmaya başlıyor ve pazarları tamamen bizden almaya gayret ediyorlar. Böyle olunca Türkiye'deki küçük ve orta büyüklükteki işletmeler önce kendi bölgesinden başladı daha sonrasında da dünyanın çeşitli yerlerine Latin Amerikasından Afrikasına kadar gitti ama markalaşma ya da yapılandırma yapmadan var olabilmek günden güne zorlaşıyor. Fuarlarda da gördüğümüz bu. Eskiden büyük firmalar katılırdı fuarlara şimdi katılmıyorlar. Çünkü kendi yapılanmalarını kendi ülkelerinde, herhangi bir ülkede uyguluyorlar. Yeni pazarlar, yeni boşluklar, daha tam yapısı oluşmamış ülkeler Türkiye üreticilerinin pazarı maalesef. Gönül ister ki biz de markalaşıp bu bölgelerde aktif hale gelebilelim.

Oğuz Gıda İhracat Geliştirme ve Koordinasyon Müdürü Deniz Özkan: Avrupa'nın birçok yerinde varız. İspanya'da da olmayı istiyoruz. İspanya aynı zamanda üretici olan bir ülke. Meyve suyu olarak İspanya'da da yerimizi alırsak büyük bir avantaj sağlayacak bize. İspanya dilini kullanan pek çok ülkeye ihracat yapıyoruz yani ülke portföyümüzde ihracat portföyümüzde var, dolayısıyla İspanya neden olmasın? Yani bu sene deneyeceğiz bakacağız. Türk firmaları özellikle meyvesuyu sektöründe en büyüklerden çünkü biz konsantrelerimizi kendimiz üretiyoruz. İspanya da bu bağlamda bizim tek rakibimiz çünkü onlarda da çok meyve var ve onlar da büyük üreticiler. Eğer Katalan bölgesine ürün verilirse tüm İspanya'da ürün satışı kolaylaşırmış bu bilgiyi de aldığımız için buradayız.

Çevik Gıda Yönetim Kurulu başkanı Mehmet Çevik: 2011 yılında ihracata başladık. Hemen hemen bütün yurtdışı gıda fuarlarının hepsine katılıyoruz. Bu fuara da ben ilk defa katılmayı düşündüm. Güzel bir fuar demişlerdi. İki senede bir oluyor zaten. Deneyelim diye geldik. İspanya'ya çalışıyoruz dolayısıyla burada bizim müşterimiz var. Müşteriyle birlikte belki volüm artırır, yeni müşteriler bulabiliriz diye düşünüyorum. Aynı zamanda Güney Amerika ülkerinden de talep bekliyorum. Fuardan güzel iş çıkacağını düşünüyorum. Yeni pazarlar geliştirebilirsek özellikle Güney Amerika'daki Arjantin, Meksika vs. ülkeler için. Çünkü onlara mal satmak çok zor oluyor. Dolayısıyla çoğu da buraya gelecekler. Bakalım, dünyadaki birçok süpermarket zincirinin alıcıları da buradaymış. Güzel işler çıkacağını ümit ediyorum. Bütün arkadaşlara da fuarın başarı olmasını diliyorum.

Gesaş Dış Ticaret Uzmanı Nur Küçükçolak: Amacımız ilk başta ismimizi dünyaya duyurmak. Burada hem marka olarak varlığımızı sürdürmek hem de porföy müşterilerimizi geliştirmek istiyoruz. Alimentaria'nın daha çok görsel anlamda geçeceğini düşünüyoruz. Sial gibi veya Anuga gibi fuarlarda müşteri bulma olasılığı daha fazla ama varlığımızı hissettirmek ve Türkiye'yi temsil etmek için buradayız. 60'dan fazla ülkeye ihracat yapıyoruz. Latin Amerika ülkelerine ihracatımız var ama Amerika, Avrupa ülkelerinden Almanya ve Ortadoğu ülkelerine daha fazla satış yapıyoruz.

Filiz Helva Reçel Proje Müdürü Bala Nur Çoruh: Bu fuara katıldık çünkü 2 yılda bir yapılıyor ve global bir firma aracılığıyla yapılan bir fuar. Bizim hedef ülkelerimizin de burayı ziyaret ettiğini biliyoruz, aynı zamanda biz de pazar araştırması yapmak farklı bir fikir bulmak için de katılıyoruz genelde fuarlara. Sadece kendi firmamızı ve ürünlerimizi pazarlamak için değil. Aynı zamanda dünyada diğer markalarda diğer segmentlerde neler oluyor onları görmek için de katılıyoruz.

Elvan İhracat Müdürü Gürel Güzeloğlu: Bizim Avrupa'da gelişmekte olan bir pazarımız ve İspanya'da da halihazırda zaten bayiliklerimiz var. Ama biz burası için hem daha iyi kanallar bulabilmek için hem de bunun yanısıra özellikle Güney Amerika bölgesini hedefleyerek buraya geldik. Orada da her yıl yüzde 100'ün üzerine varan bir büyüme söz konusu. Bunu perçimleyebilme adına binin üzerindeki eski ürünümüzü daha yaygın bir şekilde bu pazarlara sevketmeyi hedefliyoruz. İlk kez katıldığımız bir fuar inşallah iyi sonuçlar alacağız.

Koska İhracat Bölge Satış Müdürü Umut Ermiş: Biz fuara bu sene ilk kez katılıyoruz açıkçası beklediğimiz fuardan daha güzel. Gelen müşterilerden güzel feedbackler alıyoruz. Fuarın bizim için güzel geçeceğini düşünüyorum. Kuzey Afrika Ülkeleri, İspanya açıkçası hedef pazarımız. Daha sonra gelirse tabii başka ülkeleri de bekliyoruz.

Mnd Kahvaltılık Gıda İhracat Bölge Satış Yöneticisi Göktuğ Karacan: Avrupa'da daha aktif olmak istiyoruz çünkü firmamız bunu hakediyor. 34 yıllık bir üretici bir firmayız.Türkiye'de en çok tercih edilen kahvaltılık horeca markasıyız. Aynı şekilde Avrupa'da da aktif olmak istiyoruz. Bu anlamda yeni bir ihracat yapılanmasına gidiyoruz. Bölgelere ayırdık kendimizi. Ben de Avrupa'dan sorumlu bölge yöneticilerinden biriyim. Çok daha aktif olmak istiyoruz. Bu anlamda fuara katıldık daha da katılacağız inşallah. Herşeyin güzel olacağını umut ediyoruz.

Seyidoğlu İhracat Müdürü Burkay Sezerer: Dünya pazar olarak daralıyor, bizim görüşümüz. Yeni pazarlara açılmak zorundayız. Burayı tercih etmemizin sebebi de İspanya'dan ziyade Latin, Güney Amerika ülkerinin daha çok ilgi gösterdiği fuar olduğu bilgisini aldık onun için buradayız. Güney Amerika bizim için hedef pazar, bizim ürünler geleneksel olduğu için pazarlaması zor. Kolombiya'ya da gideceğiz Haziranın başında bir fuar var. Dünyanın başka yerlerini keşfe çıktık. Çin müthiş bir pazar. Geleneksel ürünlerimizi götürüyoruz ama daha tanımıyorlar. Helva diyoruz. Nedir diyorlar. Helvanın tahinden yapıldığını söylüyoruz. Tahin nedir'e geliyoruz. Bu sefer susamı anlatıyoruz, birilerinin anlatması lazım. Biz veya başka bir firma hiç önemli değil. Yeter ki bu ürünün tadına varsınlar istiyoruz. Ondan sonrası iş bölümü zaten.

Star Bisküvi Mehmet Akça: Biz özellikle 2018 yılını kendi firmamız açısından fuarlar yılı olarak ilan ettik. İspanya'daki fuardan sonra Tayland'daki fuar, ardından Malezya, ardından Fransa'daki fuar, Rusya'daki fuarlara katılım sağlayacağız. Firmamızın uluslararası alanda tanıtımı ve ürünlerimizin gerçek alıcılarıyla buluşması için de çaba sarf edeceğiz. Çalışmamız bu yönde. Dünya'daki bütün ülkeleri hedefliyoruz çünkü her bölgedeki fuarlara katılım için çaba sarf ediyoruz.

Olive Oil Bar
Zeytinyağı Bar'ı yine Alimentaria'nın en ilgi çeken bölümlerinden biri oldu. Geçen Alimentaria'da da yazmıştım, zeytinyağı üreticisi bir ülke olarak bizden firmaların da ürünlerini bu tadım alanında görmeyi, Türk zeytinyağlarının dünya tüketicileriyle buluşmasını çok isterdim. Birçok ülkenin marka zeytinyağlarını tattım. Tunus her zamanki gibi bölümün tam önünde standını açmıştı. Daha önce de görmüştüm ama bu defa dikkat ettim. Zeytinyağı firmaları ambalajlarını parfüm şişeleri gibi tasarlamışlar. Bir çoğu çok şık etiketler ve tasarım şişelerde sunumdaydı. Zeytinyağını zeytin meyvesinin suyu olarak görmemek lazım. Bazıları pek içilecek gibi değil. Kaşıkla hatta kaşığın ucu ile tatmak gerekiyor. Tattıklarımdan birkaçı çok geniz yakan türdendi.

İnovasyon Bölümü
Fuarın inovasyon bölümünde yeni ürünler tanıtıldı. Firmalar inovasyon denilince yiyecek ve içeceklerde şeker, tuz ve yağ oranının azaltılması şeklinde yenilikler düşünüyor. Sergilenen ürünler de bunu gösteriyordu. Bunun dışında organik ürünler, gurme mamullerde yeni tatlar, kızartma yerine fırınlanmış çeşitler, süper gıdalar, vegan ürünler, glutensiz ve laktozsuz çeşitler Alimentaria 2018'de sergilenen en yenilerdi. Benim beğendiklerim arasında, su ile karıştırılarak hamur yapılan, elde şekil verilen ve fırınlanarak birkaç dakikada sandviç ekmeği olarak pişen mısır unu, etsiz vegan et dilimleri, kinoalı ve yosunlu vegan atıştırmalıklar yer aldı. En çok sergilenen ürünler ise yeni trendlere karşı koyan patates cipsleri ve mısır kavurgaları idi. Her çeşidi vardı. Baharatlı, şaraplı, bol tuzlu, balıklı... Laktoz intoleransı olanlar için süt yerine yulaflı içecekler önem kazanıyor. Hindistan cevizlisini denedim. Lezzetliydi.

Helal Ürünler Bölümü
Alimentaria ve Expo Halal Spain arasında yapılan anlaşma ile fuarda 25 civarında Helal ürün yer aldı. 2. Uluslararası Helal Kongresi yapıldı. Sektörün ekonomik potansiyeli ve gelişmekte olan pazarda fırsatlar ele alındı.
Bir sonraki Alimentaria, 20-23 Nisan 2020 tarihinde yer alacak. Ajandalarınıza not etmeyi unutmayın.