Ambalaj tasarımında amaç tüketicinin ilgisini çekmek

Tüketici ambalajların görsel sunumunda gösterilen özeni, kendilerine gösterilen saygının bir ifadesi olarak algıladığını belirten Grafik Tasarımcısı Zülfikar Fidancı, ambalajın tüketicinin ilgisini çekmesi için en fazla 3 saniyesi olduğunu söyledi.

Büşra Sözen

Grafik Tasarımcısı Zülfikar Fidancı, ambalajın tüketicinin ilgisini çekmesi için en fazla 3 saniyesi olduğunu söyledi.

  

Ambalaj tasarımlarına başlamadan önce müşterinin çok iyi anlaşılması gerektiğini söyleyen Grafik Tasarımcısı Zülfikar Fidancı, “Müşteriden aldığımız ön bilgilendirmede hedef kitle ve pazarı analiz etmek, ürünün hangi ülkede, hangi şehir ve bölgede, hangi rafta (bakkal, market, butik dükkan vs), kaç yaş gurubunda hangi cinsiyeti hedeflediğine kadar ciddi bir veri toplamamız gerekiyor. Bu veriler bize tasarımın hizmet edeceği hedef kitleyi doğru belirlememize yardımcı olacak. Biz hedef kitle analizini doğru yaptığımızda tasarımda kullanacağımız renk, doku, fotoğraf, yazı tipi, illüstrasyon, motif veya desen gibi tüm görsel detaylarıda doğru belirlemiş olacağız. Doğru görseller bize hedefe kitleye odaklanmış bir tasarım hazırlamamızı sağlayacaktır, tabii bütün bu görselleri düzenleyecek profesyonel yeteneğe de ihtiyacımız olacak” dedi. Tasarımına başlamadan önce günler süren araştırma ve hazırlık evresi yaşadığını belirten Fidancı, zeytinyağı tasarımına her an hazırlıklı olduğunu ve hiç durmadan yüzlerce farklı konsept tasarım üretebileceğini ifade etti.

Fidancı, “Eğer bir ürünü tüketicinin beğeni ve tercihine sunmak adına rafa koyuyorsak aslında yaptığımız şey ürün ile tüketicinin bir iş görüşmesi yapmasını sağlamaktır. Tüketici rafta gezerken dikkatini çeken bir ambalajın karşısına geldiğinde bilinç altında dakikalara bedel fakat gerçekte 3-5 saniye süren tanışma ve iş görüşmesi başlar. Ambalaj der ki; merhaba adım şu (marka), ben bir naturel sızma zeytinyağıyım, ağırlığım 1 litre, şu yörede yetiştim, şu zamanda hasat edildim, beni üreten firmanın adı, adresi, iletişim bilgileri de var hatta kalite kontrol belgesine bile sahibim, bak içerik bilgilerim de mevcut vs. gibi... Tüketici bu bilgileri incelerken bilinç altında ciddi bir veri akışı yaşanır. Tüm ürünlerde olduğu gibi zeytinyağı için de tasarım yaparken bir yandan onun binlerce yıllık emsalsiz vizyonunu ifade eden bilgiyi anlatacak bir yandan da ürünün ticari argümanlarını sunacak bir tasarım hazırlamaya özen gösteriyorum. Tüketicinin ilgilenmediği, satış performansıyla satıcıyı mutlu etmeyen bir ambalaj tasarımı başarılı olmamıştır. İşte en dikkat ettiğim konu da budur; Başarılı sonuç” ifadelerini kullandı.

Fidancı, tüketicilerin zeytinyağı ambalajlarında beklentileri ile ilgili şu sözleri söyledi: “Yaklaşık 40 yıl öncesine kadar, zeytinyağı ambalajlarında çoğunlukla fabrika resimleri yada fabrikayı betimleyen piktogramlar görürdük. Sanayileşmenin en verimli dönemlerinde fabrika görseli tüketiciye "bu ürünü kendi fabrikamda ürettim" yada "ben büyük üreticiyim, bu da fabrikam" mesajı vermeyi hedefliyordu. Sonra insanlar doğallığın sanayiden daha yararlı ve sağlıklı olduğunu düşünmeye başladı ve 10 yıl öncesine kadarki süreçte bu doğallık, bütün zeytinyağı ambalajlarında zeytin, dal, ağaç, zeytinlik veya zeytinden damlayan yağ görseli olarak sunuldu. Bugün kimsenin zeytinyağı ambalajına bacası tüten bir fabrika resmi koyabileceğini sanmıyorum, zeytinden damlayan yağ görseli de etkisini kaybedeli birkaç yıl oluyor, kendi adıma yakın zamanda gelecek 20 yıl için sakladığım tasarımlar bile tüketicinin beklentisine yetişmekte güçlük çekecek. İnternet, sosyal yaşantımızın vazgeçilmezi olduğu günümüz ve gelecekte tüketici beklentisini hep yüksekte tutacak. Bilgiye sınırsız ve hızlı erişimin bir sonucu olarak tüketicinin alternatifleri sorgulama, daha iyisine ulaşabilmedeki hız ve rahatlığı, üreticinin özellikle raf sunumundaki çıtasını çok yüksekte tutuyor. Tüketici ambalajların görsel sunumunda gösterilen özeni, kendilerine gösterilen saygının bir ifadesi olarak algılıyor. Tüketicinin reyonlardaki ürünleri gözle taraması esnasında her bir ürün grubuna ayırabildiği süre kişinin hareket veya durağanlığına göre sadece 1 yada 3 saniyedir. Yani ambalajın tüketicinin ilgisini çekmek için "en fazla" 3 saniyesi var, bu süre içinde tüketici ürünü fark etmek ve eline almak durumunda. Tasarımda amaç tüketicinin ilgisini çekmektir, ambalaj bunu başardığında tasarımcı görevini tamamlamıştır. Sonrasına ürünün rakip ürünlere göre farklılığı ve tabii ki fiyatı tüketicinin ürünü satın almadaki kararını etkileyecektir. Tasarımın göze çarpan unsurları mı? Kesinlikle farklılık!”