Anuga 100. yılını kutluyor

Anuga ilk kez 1919 yılında düzenlenmiş. Dile kolay. Bu yıl 100. yılını kutluyor. Bu vesile ile Haziran ayı başında Amsterdam'da yer alan basın toplantısına katıldım.


Ayşe Dinçer

 Fuar hakkında ve önümüzdeki yıllar içinde gıda sanayiinde nelerin ön plana çıkacağı konusunda bilgi almanın yanı sıra bir peynir fabrikası
bir de start up ziyareti yaptım. Basın toplantısı ilginç bir mekanda, De Hallen Studios'da yapıldı. Bina 1901 yılında tramvay istasyonu olarak yapılmış. 1996'ya kadar hizmet vermiş. Daha sonra terk edilmiş. 2010 yılında bazı girişimciler ve Hollandalılar Amsterdam'ın ortasında bu metruk binayı ne
yapalım diye düşünmüşler ve 2013'de bir start up projesi olarak yenilemeye ve bir çeşit AVM olarak işletmeye açmaya karar vermişler. 2014'den bu yana 8 holde butikler, galeriler, sinema, yeme içme mekanları olarak hizmet vermeye başlamış.

Basın Toplantısı
De Hallen Studios'da yapılan basın toplantısı panel şeklinde oldu. Panele KoelnMesse GmbH Gıda ve Teknoloji Başkan Yardımcısı Anne Schumacher, Alman Gıda ve İçecek Endüstrisi Federasyon'undan
(BVE) Stefanie Sabet, Alman Perakende Ticareti Federal Birliği'nden (BVLH) Franz-Martin Rausch ve The Future Laboratory firmasından Christopher Sanderson katıldı. Panelde genellikle gıda ve içeceklerin geleceği konuşuldu. Önümüzdeki yıllarda dünya nüfusunun 10 milyarın üstüne çıkması
durumunda sürdürülebilirlik, atık yönetimi ve çevre sorunları gibi konuların önem kazanacağı vurgulandı. Lezzet, sağlık ve kolaylık üçgeninde yapılacak inovasyonlar için 3 milyar Euro civarında kaynak ayrıldığı dile getirildi. Yaşam stillerindeki değişimlerin teknoloji ile paralel yürüdüğü, gelecekte
daha küçük mutfaklarda akıllı mutfaklarla yaşamımızı sürdüreceğimiz belirtildi. En önemli konular şöyle sıralandı: Gıda atıkları çerçevesinde yeni alışkanlıkların geliştirileceği, ürünlerde yağ, şeker ve tuz azaltılması böylece yeni yetişen çocukların ağız tadının değiştirilmesi, hayvan refahına önem
verilmesi, plastiklerin azalması-ancak bunun da bir ikilem olduğu, bir yandan ambalaj için plastik kullanılması gerektiği diğer yandan atıklarının artmasının yarattığı sorunlar, sürdürülebilirlik ve tüm insanlık için geleceğin sürdürülebilir olması için eğitimin şart olduğu vurgulandı. Ayrıca gıda ve içecekte politik kararlar alınması gerektiği ve ülkelerin karar vermesi gereken konuların başında
gelecek nesillerin sağlığı için atıştırmalık ve hazır gıdalarda şeker, yağ ve tuz azaltılması, sürdürülebilirlik çerçevesinde hayvan refahı, atık yönetimi ve ülke vatandaşlarının gıda ve yaşam biçimlerindeki değişimler için eğitiminin yer aldığı belirtildi. Önümüzdeki on yıllarda ise 3 eğilimin başı çekeceği bunların sağlıklı kolaylık, karbonhidratlara dönüş ve mide bağırsak sağlığı olacağı konuşuldu. Dijitalizasyon ve e-ticaretin hayatımızı değiştireceği, daha şimdiden firmaların tedarik zinciri, blok zincir, dağıtım kanalları ve üreticiden direkt tüketiciye satış gibi çeşitli imkanları denemeye aldığı tartışıldı. Bu denemelerde büyük firmaların hantallığı nedeniyle hemen harekete geçemedikleri
dolayısıyla küçük ölçekli firmaların daha kolay uyum sağlayacağı, e-ticarette küçük şehir ve yerleşim yerlerinde internet sorunları nedeniyle yeterli verimin alınamayacağı, perakende de ise firmaların üretim artışına gidemedikleri bu sebeple kar edebilmek için katma değerli ürünler yapmaları gerektiği
anlatıldı.

Anuga Gıda Fuarı
Bu yıl Anuga 5-9 Ekim tarihleri arasında Almanya'nın Köln kentinde KoelnMesse fuar alanında düzenlenecek. Fuara 100'ün üzerinde ülkeden 7 bin 405 firmanın katılımı ve 190'ın üzerinde ülkeden 165 bin ziyaretçinin gelmesi bekleniyor. "On ihtisas fuarı tek çatı altında” konsepti ile on değişik gıda
sektörü, bağımsız gıda fuarları olarak Anuga’nın çatısı altında buluşarak özgün profilleriyle kendilerine ayrılmış sergi alanlarında yer alacak. Bu ihtisas fuarları birlikte Anuga’yı, dolayısıyla da gıda sanayiinin dünya pazarını oluşturuyor. Bu yıl Anuga’da yer alacak 10 ayrı ihtisas fuarı: Anuga Fine Food- Şarküteri-Temel gıda maddeleri ve özel şarküteri ürünleri; Anuga Chilled & Fresh Food-Soğutulmuş gıdalar ve taze gıdalar; Anuga Meat-Et, sosis, av etleri, tavuk; Anuga Frozen Food-Dondurulmuş gıda ürünleri ve Dondurma; Anuga Dairy-Süt ve süt ürünleri; Anuga Bread and Bakery- Ekmek ve pastacılık-unlu mamuller; Anuga Hot Beverages- Sıcak içecekler; Anuga Drinks-İçecekler; Anuga
Culinary Concept-Mutfak konseptleri ve Anuga Organic-Organik ürünler olarak belirlendi. Her bölüm için ayrıca çerçeve programları kapsamında ek etkinlikler ve özel gösteriler düzenlenecek. Fuarın eğilim temaları arasında: Süper gıdalar, GDO'suz ürünler, coğrafi işaretli ürünler, fonksiyonel ve katkısız ürünler, yenmeye hazır ürünler, Helal ürünler, Organik ürünler, Vejetaryen ürünler, Koşer
ürünler ve adil ticaret ürünleri yer alacak. Fuar aktivitelerinden bazıları şöyle olacak: Anuga Helal Pazarı, Anuga Trend Zone -Anuga trend bölgesi, Anuga Taste Innovation Show - Anuga lezzet inovasyonu gösterisi, Mutfak sahnesi, Start Up alanı ve Anuga Horizon 2050- Anuga 2050 Ufku. Ayrıca fuar, eGrocery
Kongresi, ifood Kongresi ve Newtrition x toplantılarına ev sahipliği yapacak.
Cono Kooperatifi Bir dünya kültür mirası bölgesi olan Beemster Polder bölgesinde kurulu Cono Kooperatifi'nin Cono Peynir Mandrasını da bu toplantı çerçevesinde gezme fırsatım oldu. Bölge 400 yıl önce denizin 4 metre altında ve su ile kaplıymış. 1612 yılında bölgeyi çevreleyerek 55 rüzgar değirmeni ile suyu tahliye etmişler ve ortya çıkan toprak, denizin dibindeki verimli minerallerden oluşuyormuş. Bölgeyi parsellemişler ve 1612 yılından bu yana aynı parseller hiç değişmeden devam ediyormuş. Parsel sahiplerinden biri öldüğünde kendine ait alanı yönetmesi için sadece 1 kişiye yetki verebiliyormuş. Bugün bu bölgede 440 çiftçi, kooperatif düzeninde 100-200 büyükbaş hayvan yetiştiriciliği yapıyor. Büyükbaşlar Nisan ayının sonundan ekim sonuna kadar açık havada bölgenin taze otlarlarıyla, daha sonra ağıllara alınarak yine bölgenin samanlarıyla besleniyormuş. Böylece sütlerin belli
kalitede eldesi sağlanıyormuş. Üretilen peynirler katma değerli ve nispeten pahalı. Yılda 400 milyon kilo süt işliyor ve bundan 40 bin ton peynir elde ediyorlar. Dolayısıyla 10 kilo sütten 1 kilo peynir yapıyorlar ve 2 milyon
kilo peynir depolayacak depoları var. 20 ülkeye ihracat yapıyorlar.
Gıda ve içecek ile ilgili firmaların 5-9 Ekim tarihleri arasında eğilimler, geleceğin gıda sanayii, yeni ürünler ve inovasyonları görmek, en önemlisi vizyon geliştirmek ve dünya nereye gidiyor sorusunun gıda açısından
cevabını bulmak için Anuga Gıda Fuarını ziyaret etmelerini tavsiye ederim.