ASD Başkanı Zeki Sarıbekir: “Avrasya'nın ambalaj merkezi olmayı hedefliyoruz”

Ambalaj sanayicileri ülkedeki mevcut ekonomik şartları nedeniyle ihracata odaklanma kararı aldı. Dünyada 16. ve Avrupa’da 6. sırada yer alan ambalaj sektörü, üretimin en az yüzde 30-50’sini ihraç etmek için kolları sıvadı. Ambalaj sanayicileri bu zorlu dönemde ancak ihracat yapan sektörlerin ayakta kalabileceğini belirtiyor.

Özlem As

Ambalaj sanayicileri ülkedeki mevcut ekonomik şartları nedeniyle ihracata odaklanma kararı aldı. Dünyada 16. ve Avrupa’da 6. sırada yer alan ambalaj sektörü, üretimin en az yüzde 30-50’sini ihraç etmek için kolları sıvadı. Ambalaj sanayicileri bu zorlu dönemde ancak ihracat yapan sektörlerin ayakta kalabileceğini belirtiyor.
Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) Başkanı Zeki Sarıbekir, sektörün rekabet gücü ve potansiyelinin yüksek olduğunu; komşu ülkeler, Avrupa ve Kuzey Afrika’yı da içeren bir bölgeye odaklanarak ihracatı daha çok artırmayı hedefledikelerini belirterek Avrasya’nın ambalaj merkezi olma yolunda kararlı adımlarla yürüdüklerini söyledi.
Sarıbekir, “Sektörümüz, 2018 yılının ilk yarısında 2 milyar 306 milyon dolar ihracat geliri elde etti. Bir önceki senenin aynı dönemine göre ambalaj ihracatımız miktar olarak yüzde 8 ve değer olarak yüzde 17 arttı. Bununla birlikte, 2018’in ilk yarısındaki kg başına ihracat birim fiyatımızla Türkiye ortalamasının üzerinde bir performans gerçekleştirmeye devam ediyoruz” diye konuştu.

Ekonomideki gelişmeler ambalaj sektörünü nasıl etkiliyor?

Ülkemizdeki mevcut ekonomik şartları dikkate aldığımızda, her geçen gün daha çok ihracat yapmamız gerektiğini gözlemliyoruz. Bu zorlu dönemde ancak ihracat yapan sektörler ayakta kalabilir. Ambalaj Sanayicileri olarak Türkiye’de ürettiğimiz ambalajların en az yarısını ihraç edebilmek hedefiyle çalışmalarımızı sürdürmeyi planlıyoruz. Pazar sayısını daha da arttırmalıyız. Üretimimizin en az yarısını ihraç etmeliyiz. Bu zorlu döneme rağmen 2018 yılının ilk 6 aylık döneminde Türkiye ambalaj sektörü ihracatı, miktar olarak yüzde 8, değer olarak ise yüzde 17 oranında artış gösterdi.
Ambalaj sanayinin Türkiye ekonomisine olan katkısı önümüzdeki yıllarda artarak devam edecek.

Sektör hammaddesini ithal mı ediyor? İthalat rakamlarına ilişkin bilgi alabilir miyiz?

İthal ettiğimiz ürünlerin büyük bir kısmı ara mamül veya hammadde olarak nitelendirebileceğimiz ürünlerdir. 2017 ihracat-ithalat raporu verilerine göre ithalatta ilk sırada Almanya yer alıyor. 2017 yılında en fazla ithalatı Almanya’nın ardından Çin, İtalya, ABD ve Güney Kore’den yaptık. Toplam ithalatımız bir önceki yıla göre miktar olarak yüzde 3, değer olarak yüzde 5 artsa da 787 milyon dolar dış ticaret fazlası vermeyi başardık. 2018 yılının ilk yarısında 2 milyar 306 milyon dolar ihracat geliri elde eden sektörümüz, miktar olarak 900 bin ton değer olarak 1 milyar 767 milyon dolar ithalat gerçekleştirdi. 2018 yılının ilk 6 ayında toplam ambalaj ithalatında ilk 10 ülkeyle ilgili yapılan analiz ise Almanya, Çin, İtalya, ABD ve Güney Kore’nin, değer bazında, en çok ambalaj ithalatı yapılan ülkeler olduğunu gösteriyor.

Ambalaj sektörü açısından 2018 nasıl geçti?

Ambalaj sektörü istikrarlı büyümesini her geçen yıl sürdürüyor. 2018’de sektör olarak yüzde 15 büyüyerek 23 milyar dolar pazar büyüklüğüne ulaşmayı hedefliyoruz. 4,5-5 milyar dolar ihracat geliri hedeflerimize ulaşacağız ve ülkemizde 350 milyar dolarlık bir ekonomik hareketi ambalajlarla sağlayacağız. Katma değerli üretime odaklanarak istikrarlı büyümesini sürdüren Türkiye ambalaj sanayimiz 2018’in ilk 6 ayında toplamda 530 milyon dolarlık dış ticaret fazlası verdi. Üretimimizin en az yüzde 30-50’sini ihraç etmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Türkiye ambalaj sektörü dünyada 16. ve Avrupa’da ise 6. sırada yer alıyor.

Sektörün ihracat rakamları hakkında bilgi verir misiniz? 2019 beklentiniz nedir?

Sektörümüz, 2018 yılının ilk yarısında 2 milyar 306 milyon dolar ihracat geliri elde etti. Bir önceki senenin aynı dönemine göre ambalaj ihracatımız miktar olarak yüzde 8 ve değer olarak yüzde 17 arttı. Bununla birlikte, 2018’in ilk yarısındaki kg başına ihracat birim fiyatımızla Türkiye ortalamasının üzerinde bir performans gerçekleştirmeye devam ediyoruz. Türkiye ambalaj sektörü, dünyada 16. ve Avrupa’da 6. sırada yer alıyor. 2018’de sektör olarak yüzde 15 büyüyerek 23 milyar dolar pazar büyüklüğüne ulaşmayı hedefliyoruz.
Bu yıl, komşu ülkeler, Avrupa ve Kuzey Afrika’yı da içeren bir bölgeye odaklanarak ihracatımızı daha çok artırmayı hedefliyoruz. Sektör olarak rekabet gücümüz ve potansiyelimiz yüksek. Türkiye ambalaj sektörünün ürünleri dünyada 180 ülkeye ihraç ediliyor. Türkiye ambalaj sanayisi, Avrasya’nın ambalaj merkezi olma yolunda kararlı adımlarla yürüyor.

Akıllı ambalajların gıda sektöründe yaygınlığı nedir?

Çiftlikten çatala gıda güvenliğinin, daha etkin ve daha sağlıklı olarak sağlanabilmesi amacıyla günümüz tekniklerinin ambalajlama alanında da kullanılması kaçınılmaz hale geldi. Tüketicilerin bilinçlenmesiyle; kaliteli, güvenli, olabildiğince uzun raf ömrüne sahip, uygun fiyatlarda satışa sunulan ve zengin çeşitlilikte gıda ürünlerine olan talep giderek artıyor. Gıda üretim ve dağıtımının merkezileşmesi, ticaretinin küreselleşmesi, gıda kalite ve güvenliğinin sağlanması ve takibi, yeni gıda ambalajlama teknolojilerinin ve gıda ile temas eden madde ve malzemelerin geliştirilmesini gerektiriyor.
Gıda üretimi ve ambalajlanması alanındaki son gelişmelerle geleneksel ambalajlama teknolojilerinin yerini, yeni nesil fonksiyonel ambalaj (aktif ve akıllı) teknolojileri almaya başladı. Gerek gıda güvenliğinin artırılması gerekse gıdaların raf ömrünün uzatılması için büyük önem taşıyan aktif ve akıllı ambalaj teknolojilerinin yakın bir gelecekte üretim maliyetlerinin düşürülmesi ile hayatımızda daha yaygın bir biçimde kullanılması bekleniyor.

2019’da sektörün beklentileri ne yönde? Ekonomik açıdan sektörün büyümesi ve sektörün gelişimi açısından neler olur?

Ambalaj sanayinin Türkiye ekonomisine olan katkısı önümüzdeki yıllarda artarak devam edecek. Kalite, hız, lojistik ve coğrafi konum avantajlarımızla yeni pazarlar kazanarak hedeflerimize emin adımlarla yürüyeceğiz. Tüm sektör el ele vererek, kamu kurumlarının da desteğini yanımıza alarak Türkiye’yi Avrasya'nın ambalaj merkezi yapmayı hedefi yolunda emin adımlarla ilerliyoruz.

Ambalaj tasarım yarışması düzenliyorsunuz. Tasarım konusunda yurtdışında başarıları var mı sektörün?

Bu yıl, sekizincisini düzenlediğimiz Ambalaj Ay Yıldızları yarışmamız, uluslararası arenada yetkinliğe ve geçerliliğe sahip ülkemizdeki tek Ambalaj Yarışmasıdır. Başvuru yapan 209 ürünün, 11 farklı kategoride değerlendirildiği yarışmada 113 ambalaj ödüle layık görüldü. Kazananlarımız, Dünya Ambalaj Örgütü ve Asya Ambalaj Federasyonu’nun düzenlediği WorldStar ve AsiaStar yarışmalarına da katılabiliyorlar. AsiaStar yarışmasında bu yıl 5 firmamız ödülle döndü.

Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) olarak Ambalaj Ay Yıldızları Yarışmamızı oluştururken, marka sahiplerine, tasarımcılara ve ambalaj üreticilerine uluslararası pazarlarda rekabet gücü kazandırmayı amaçlamıştık. Son sekiz yılda bunu başardığımızı söyleyebilirim. Türkiye Ambalaj Sanayimizin küresel piyasalarda edilgen konumdan, yönlendirici konuma geçmesi için bu yarışmalara devam edeceğiz.

Ayrıca derneğimiz, Avrasya Ambalaj İstanbul Fuarı katkısıyla ve Reed TÜYAP işbirliğinde Ambalaj Tasarımı Ulusal Öğrenci Yarışması düzenliyor. Bu yıl toplam 85 projenin yarıştığı 14'üncü Ambalaj Tasarımı Ulusal Öğrenci Yarışması 2018'in kazananlarını 24. Avrasya Ambalaj İstanbul Fuarı açılış kokteylinde yapılan törende açıkladık. Yarışmada 13 projeye ödül alırken, ilk üçe giren öğrenciler para ödülünün yanında 12 ay karşılıksız burs kazandı.

Yarışmamız sadece öğrenciler için değil sektörümüz ve ülkemiz adına da büyük önem taşıyor. Öğrencilerimiz başarılı oldukça Avrasya’nın ambalaj merkezi olma hedefimize daha çok yaklaşacağız. Bize uluslararası arenada rekabet gücü sağlayacak ürünlerimizin sayısını gençlerimiz sayesinde artıracağız. Geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi bu yıl da öğrencilerimizin uluslararası yarışmalardan başarıyla döndü, dönecek. AsiaStar yarışmasında bu yıl 6 öğrenci projemiz ödül aldı. Bizler ve sektörümüz adına onur verici.

Ambalaj- gıda güvenliğini ilişkisi için ne söylersiniz?

Ambalaj ve gıda güvenliği arasında tam bir doğrusal ilişki vardır. Ambalajlı gıdaları tercih eden tüketiciler, son kullanım tarihi ile üretim / üretici bilgilerine ulaşır. Gıda ambalajları içerdiği ürünün özelliklerini korumak için tasarlanır. Bir ürünü katkısız piyasaya sürmek; rijit ve çok katlı ambalajlar sayesinde mümkündür. Doğru şekilde ambalajlanarak taşınan yaş meyve / sebzenin israf olması önlenebilir. Bu nedenlerden dolayı sağlıklı bir ömür için doğru ambalajlanmış ve hijyenik biçimde muhafaza edilen ambalajlı gıdaları tercih etmeliyiz.