“Bakliyat unlarının tüketimi her geçen gün artıyor”

Sağlıklı beslenme bilincinin giderek arttığını buna paralel olarak da tüketicilerin daha sağlıklı ve daha besleyici gıdaları tercih ettiğini söyleyen CGK Gıda Kurucusu Cihan Kahraman, “Bakliyat unları, protein miktarı ve kalitesi bakımından glutensiz diyette mevcut tariflere adapte edildiği takdirde tüketilen besin daha sağlıklı ve besleyici hale gelecektir” dedi.

Büşra Sözen

Nohut, fasulye ve mercimek olmak üzere bakliyatların ülkemizde yüksek miktarlarda üretildiğini söyleyen CGK Gıda Kurucusu Cihan Kahraman, bakliyatlar ile yapılan yemeklerin Türk Mutfağının olduğu kadar birçok ülkenin mutfaklarında da önemli bir yere sahip olduğunu ve besleyici değerleri ile popülerliklerinin giderek arttığını söyledi. Önpişirilmiş bakliyat ununun üretiminde öncelikle tanelerin ayıklanıp yıkandığını belirten Kahraman, “Isıtıcı sistemlerde sıcaklık uygulanarak pişirilir. Daha sonra kurutulup öğütülür ve paketlenir. Önpişirme işlemi ile protein kalitesi ve biyoyararlılığı yükselir. Yani üretim basamaklarında uygulanan ısıl işlem ile bakliyatlarda bulunan ve özellikle demir ve çinko gibi minerallerin emilimini engelleyen bir takım bileşenlerin miktarlarında azalma meydana gelir ve protein sindirilebilirliği artar. Ayrıca önpişirme ile bakliyat unları herhangi bir ön işleme gerek duyulmadan ve daha çabuk pişerek çorba hazırlarken, ekmek, krep ve hamur işlerinde direkt olarak kullanılabilirler” dedi. Kahraman, “Bakliyat unları da bakliyatlarda bulunan besin öğelerini içermekle birlikte un formunda olduklarından dolayı çeşitli ürünlerin formülasyonlarına ve birçok yemek tarifine kolaylıkla eklenebilmeleri bir avantaj sunmaktadır” diye konuştu. Bakliyat unlarının protein ve lifçe zengin olduğunu kaydeden Kahraman, buğday ve pirinç gibi en yaygın olarak kullanılan tahıllarda bulunan protein miktarının 2-3 kat fazlasına sahip olduğunun altını çizdi. Kahraman, “Bakliyatlar vücut tarafından üretilemeyen ve mutlaka besinlerle alınması gereken esansiyel amino asitlerden olan lizin bakımından oldukça zengindir. Tahıllar ise lizin bakımından fakirdir. Dolayısıyla kükürtlü amino asitlerce zengin tahıl unlarının bakliyat unlarıyla birlikte tüketilmesi protein niteliği bakımından daha dengeli bir diyetin yolunu açmaktadır. Lif içeriği sayesinde kan şeker seviyesinin ve bağırsak fonksiyonunun düzenlenmesinde destekleyicidir. Bakliyat unları B grubu vitaminler ve çinko, demir, magnezyum ve kalsiyum gibi mineraller bakımından da zengin bir kaynaktır. Yağ içeriği düşük olan bakliyatlarda bulunan yağlar çoklu doymamış yağ asitlerinden oluşmaktadır. Tüm bu özellikleri dikkate alındığında bakliyat unlarının mutfaklarda tüketiciler tarafından kullanılması tavsiye edilebilir” şeklinde konuştu.

Bakliyat unlarının tüketimi her geçen gün artıyor

Son dönemlerde sağlıklı beslenme bilincinin giderek arttığını buna paralel olarak da tüketicilerin daha sağlıklı ve daha besleyici gıdaları tercih ettiğini söyleyen Cihan Kahraman, bakliyat unlarının da bu ihtiyacı tam olarak karşılamakta olduğunu ve tüketiminin her geçen gün arttığını söyledi. Kahraman, “Firmamıza birçok tüketici danışarak bakliyat unlarına beslenmelerinde yer vermek istediklerini belirtmekte ve tüketim şekilleri konusunda alternatifler sormaktadır. Özellikle yaşam biçimi olarak tüketim alışkanlıklarını değiştiren kişiler ki bu gruba örnek olarak vegan tüketicileri ve sporcuları eklemek gerekirse bakliyat unlarına fazlasıyla ilgi duymakta ve bu ürünleri tercih etmektedir. Daha önce de belirttiğimiz gibi yüksek protein içeriği nedeniyle sporcular tarafından tercih edilen ürünlerimiz vegan bireylerin de protein ihtiyaçlarını karşılamada önemli rol oynamaktadır. Ayrıca son dönemde önemi giderek artan anne ve bebek beslenmesinde bakliyat unlarımız yoğun şekilde tercih edilmektedir. Anne ve bebek için besleyici birçok özelliği bir arada barındıran nohut, fasulye ve mercimek unları ayrıca alerjen olmamaları nedeniyle ek gıdaya geçiş döneminde tercih edilmektedir. Ayrıca çölyaklılar ve glutensiz beslenen kişiler de tariflerini zenginleştirmek için bakliyat unlarını tercih edenler arasındadır. Firmamızı “glutensiz ve sağlıklı beslenme” temellerinde kurmuş kişiler olarak glutensiz beslenenlerin tüketimine uygun ürünler çıkarmaya çok önem veriyoruz. Bu noktada bakliyat unlarının önemini sürekli anlatıyoruz. Tüketicilerden gelen olumlu geri dönüşler, büyük ilgi ve tüketim alışkanlıklarındaki olumlu değişiklikler bizi daha da heyecanlandırmakta ürün çeşitliliğimizi daha da arttırmamız yönünde bizleri teşvik etmektedir” ifadelerini kullandı. Glutensiz diyet için geliştirilen mevcut un karışımlarının büyük bir çoğunluğunun pirinç unu ve nişasta içerdiğini söyleyen Kahraman sözlerine şu şekilde devam etti: “Çölyaklılar ve glutensiz beslenenler sadece bu unlarla yapılan gıdaları tükettiklerinde diğer insanlara göre çok daha fazla nişasta içerikli beslenmiş olurlar. Bu beslenme biçimi de uzun vadede çeşitli sağlık sorunlarına yol açabilmektedir. Bakliyat unları protein miktarı ve kalitesi bakımından glutensiz diyette mevcut tariflere adapte edildiği takdirde tüketilen besin daha sağlıklı ve besleyici hale gelecektir. Nohut unu, fasulye unu ve mercimek unları glutensiz tariflerde tamamen ya da glutensiz un ile bir miktar değiştirilerek tüketilebilir. Bizim önerimiz ekmek, kek, kurabiye gibi ürünlerde bakliyat unlarının tek başlarına ya da glutensiz un karışımları ile karıştırılarak birlikte tüketilmesidir. Bakliyat unları ile birbirinden lezzetli sofralar hazırlamak mümkündür. Tüm çorbalarda, hamur işlerinde, ekmeklerde ve tatlılarınızda yer verebilir hem lezzetli hem de besleyici öğünler oluşturabilirsiniz. Önpişirilmiş nohut unu ile pratik bir şekilde çok kısa sürede humus yapılabilir. Mercimek unları ile çorba yapabilirsiniz. Sizlerle bakliyat unları ile yapılabilecek iki pratik ve besleyici tarif paylaşmak istiyoruz.”

Kinoalı nohut unlu mücver
Malzemeler:

5-6 yemek kaşığı Önpişirilmiş Nohut Unu ya da Fasulye Unu
Yarım su bardağı Kinoa
3 adet orta boy kabak, 1 adet patates, 1 adet büyük soğan, 3 adet yumurta, maydanoz, dereotu, zeytinyağı, tuz, karabiber, pul biber

Yapılışı:
Rendelenmiş kabak ve patatesi bir karıştırma kabına koyup rendelenmiş ve suyu sıkılmış soğanı ilave ediniz. Haşlanmış kinoayı soğuduktan sonra karışıma ekleyiniz. Yumurtayı ekleyip ince kıyılmış maydanoz ve dereotunu, tuz ve baharatları ilave ediniz. Nohut ununu da ekleyip iyice karıştırınız. Elinizi yağladıktan sonra karışımdan istediğiniz büyüklükte alıp şekillendirip yağlı kağıt serdiğiniz fırın tepsisine yerleştiriniz. Önceden 200 dereceye ısıtılmış fırında üstü kızarana kadar pişiriniz ve servis ediniz.

Humus
Malzemeler:

1 su bardağı önpişirilmiş nohut unu
2 su bardağı sıcak su, 1 adet limonun suyu, 5 yemek kaşığı tahin, 2-3 diş dövülmüş sarımsak, tuz, kimyon

Yapılışı:
Önpişilmiş nohut unu ile sıcak suyu 5 dakika karıştırınız. Diğer malzemeleri ekleyip iyice karıştırınız. Hazır hale gelen humus üzerine zeytinyağı ve pulbiber/sumak ilave edip servis edebilirsiniz.