Beneo, dünyanın atıştırma alışkanlıklarını araştırdı

Türkiye'de 24–35 yaş grubunun yüzde 11'i haftada en az üç akşam yemek yemiyor. Türk halkının yüzde 50'si can sıkıntısından atıştırırken, Almanya'da bu oran yüzde 20'nin altında. Türkiye'de artan yaşla birlikte atıştırma eğilimi de yükseliyor. Kendimizi şımartmak için atıştırıyoruz.

Dünyanın önde gelen fonksiyonel bileşen üreticilerinden BENEO, farklı yaş grupları ve bölgesel eğilimleri göz önüne alarak küresel atıştırmalık alışkanlıklarını inceleyen bir araştırma gerçekleştirdi. Bu yıl sonuçlanan ve dünya çapında 22 ülkeyi kapsayan araştırmaya Türkiye'den bini aşkın kişi katıldı. Hızlı tüketim ürünü - FMCG guruları bu araştırmada, dünyanın öğün atlama ve atıştırma eğilimlerini mercek altına aldı.

Araştırmadan elde edilen ilginç sonuçlara göre, dünya çapında 18–34 yaş arasındaki tüketicilerin büyük bir çoğunluğunun haftada en az üç kez kahvaltı es geçtiği gözlemleniyor. Avrupa'da, haftada en az üç kez sabah saatlerinde atıştıranların büyük bir çoğunluğunu yine 18–34 yaş arasındaki tüketiciler oluşturuyor. Tüm ülkelerden elde edilen demografik veriler, sabah saatlerinde atıştıranların sayısının, kahvaltı öğününü haftada en az üç kez geçiştirenlerden daha yüksek olduğunu ortaya koyuyor. Bu durum da tüketicilerin sabah saatlerinde kahvaltının ardından atıştırma eğiliminde olduğunu gözler önüne seriyor.

Gençler öğle yemeğini kahvaltıya tercih ediliyor

Beneo’nun Araştırmasına göre; Türkiye'de 25–34 yaş arasındaki kişilerin yüzde 18'i haftada en az üç kez kahvaltıyı es geçerken ilerleyen yaşla birlikte kahvaltıya verilen önem artıyor. İngiltere'de 18–24 yaş arasındaki tüketicilerin yüzde 42'si kahvaltıyı haftada en az üç kez atlarken, yine aynı yaş aralığında Türkiye'de bu oran sadece yüzde 10.

Dünya genelinde, öğle saatlerinde atıştırma eğiliminin, 55 yaş üstüne kıyasla 18–24 yaş grubunda daha yaygın olduğu görülüyor. Türkiye’de 65 yaş üstünün yüzde 50'si haftada en az üç kez sabah saatlerinde atıştırmayı tercih ediyor.

Öğle yemeğini haftada en az üç kez atlayanların sayısı ise kahvaltıyı es geçenlere kıyasla çok daha düşük. Sonuçlar genel olarak tüketicilerin öğle yemeği alışkanlıklarının daha yaygın olduğunu gösteriyor. Dünya çapında insanlar öğle saatlerinde açlık hissederek, kahvaltının tam tersine geçiştirmek yerine yemek yemeyi tercih ediyor. Araştırmayı yürüten uzmanlara göre elde edilen bu veriler, öğleden sonra atıştırma eğiliminin sağlıkla değil daha çok kendini şımartmakla ilgili olduğunu işaret ediyor.

İleri yaşlarda daha çok atıştırıyoruz

Türkiye'de 65 yaş üzeri, haftada en az üç kez öğle yemeğini atladığını belirten tüketicilerin oranı ise yüzde 25. Diğer yandan İngiltere'de 18–24 yaş aralığının yüzde 29'u öğle yemeğini atlama eğiliminde olduğunu dile getiriyor. Sonuçlar Türkiye'de artan yaşla birlikte yükselen atıştırma eğiliminin diğer ülkelere göre çok daha yüksek olduğunu işaret ediyor. Türkiye'de 65 yaş üstünün yüzde 75'i haftada en az üç kez öğleden sonra atıştırıyor. Oysa Avrupa ve Orta Asya ülkelerinde bu denli yüksek atıştırma oranları daha çok genç nüfusta gözlemleniyor. ABD'de ise 18–24 yaş arasındakilerin yüzde 57'si öğleden sonra haftada en az 3 kez atıştırıyor.

FMCG Gurularının yürüttüğü araştırma sonuçları gün içinde en az geçiştirilen öğünün akşam yemeği olduğunu gözler önüne seriyor. Araştırmaya katılan tüm ülkelerde akşamları en çok yetişkinlerin açlık yatıştırmaktan başka nedenlerle atıştırdığı gözlemleniyor.

Can sıkıntısından atıştırmak Türkiye’de yaygın

İnsanları atıştırmaya yönlendiren faktörlerin başında can sıkıntısı, sağlık nedenleri ve kendini şımartma isteği önde geliyor. Ankete verilen yanıtlar can sıkıntısından atıştıran tüketicilerin seçilen ürünlerin besin değerlerine daha az dikkat ettiğini işaret ediyor. Gündelik stresle başa çıkma mekanizması olarak atıştırmak oldukça popüler. Türkiye'de yaş gruplarının tamamının yüzde 50'si can sıkıntısından atıştırıyor. Diğer yandan Almanya'da bu oranın yüzde 20'nin altında olduğu dikkat çekiyor.

Genel olarak tüketiciler arasında, hafta boyunca ortalama en az üç kere atıştıranların oranı, akşam yemeğini atlayanlardan çok daha yüksek olduğu izleniyor. Bu sonuçlar ışığında uzmanlar, akşam atıştırma eğiliminin açlığı tatmin etme arzusu tarafından yönlendirilmediğini dile getiriyor. Türkiye'den elde edilen ilginç sonuçlar akşam yemeğinin oldukça önemli olduğunu kanıtlıyor. Sadece 24–35 yaş arasında yüzde11'lik bir kesim haftada en az üç kez akşam yemeğini es geçebiliyor. 55–64 yaş arasındaki yetişkin Japonlar ise yüzde 60'lık bir oranla dünyada akşam yemeğini en çok atlayan grup olarak öne çıkıyor.

Gençler stresle başa çıkmak için atıştırıyor

Stresle başa çıkmak için atıştıranlar listesinin başında 18–24 yaş grubu yer alıyor. Dünya çapında 55 yaşın üzerinin bu nedenlerle atıştırma ihtimali ise çok daha düşük. Uzmanlar bu durumu, olgun tüketicilerin atıştırırken sağlıklı seçenekleri tercih ederek, daha bilinçli davrandığı yönünde yorumluyor.

Beneo uzmanları; “Atıştırmalıklar genelde insanın kendini şımartmasıyla ilişkilendirildiğinden, tüketicilerin ön yargılarını kırmak gıda endüstrisinin elindedir. Daha sağlıklı alternatifler seçmek, her zaman lezzet ve keyiften ödün vermek anlamına gelmemelidir. BENEO, lif, karbonhidrat, pirinç nişastası ve ekstrüde buğday proteininin teknik ve fizyolojik özellikleriyle atıştırmalık tariflerini optimize etmeye yardımcı olarak; kolay erişilebilir, sağlıklı ve lezzetli atıştırmalık seçeneklerinin sunulmasını sağlar. “ diyor. Bileşen araştırmalarında, dünya liderleri arasında yer alan BENEO’nun ürettiği ve geliştirdiği tüm bileşenlerin faydaları bilimsel olarak kanıtlanmış verilere dayanıyor. Şirketin doğal kaynaklardan bileşen sağlamak konusundaki uzmanlığı günümüz beklentilerinin karşılanması için gerekli olan ürün inovasyonuna olanak sağlıyor. BENEO bileşenlerinin tamamı ortak faydalar içeriyor. Nihai ürünün daha sağlıklı, lezzetli ya da daha başarılı bir yapıya sahip olmasına imkan veriyor. Ayrıca, daha uzun raf ömrü veya kararlı yapı gibi teknik avantajlar da sağlıyor.