Beşler'den büyüme atağı

Beşler Et Gıda Sanayi Yönetim Kurulu Üyesi Genel Müdür Yılmaz Buldu ile kırmızı et sektörü ve Beşler Gıda'nın hedefleri hakkında konuştuk.

Silivri'de bulunan fabrikasında aylık 6 bin ton şarküteri, et ve et ürünleri üreten Beşler Et Gıda Sanayi, 2016 yılında cirosunu yüzde 93 oranında artırdı. 2017 yılında da yüzde 30 büyüme hedefleyen firma, 5 bin başlık besi çiftliği için de fizibilite çalışmalarını sürdürüyor. Beşler Et Gıda Sanayi Yönetim Kurulu Üyesi Genel Müdür Yılmaz Buldu ile kırmızı et sektörü ve Beşler Gıda'nın hedefleri hakkında konuştuk.


Beşler Et Gıda Sanayi, et ve et ürünleri sektöründe ilk etapta akla gelen firmalar arasında yer alıyor. 1945 yılından beri faaliyet gösteren Beşler, 2014 yılından beri 40 milyon dolarlık yatırımla kurulan Silivri'deki fabrikasında üretim yapıyor.
Fabrikanın şarküteri kategorsinde aylık 4 bin ton üretim kapasitesine sahip olduğunu belirten Beşler Et Gıda Sanayi Yönetim Kurulu Üyesi Genel Müdür Yılmaz Buldu, bu yatırımı Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetler pazarını da hedefleyerek yaptıklarını aktardı.
Beşler'in sadece şarküteri alanında değil kırmızı taze et ve et ürünleri kategorisinde de üretim yaptığının altını çizen Buldu, “Beşler öncelikle bir sucuk markası olarak bilinirdi. Kırmızı taze et ve et ürünleri kategorisinde, Kağıthane'de yer alan fabrikamızda yatırım imkanımız yer sıkıntısı nedeniyle mümkün olmadı. Hep olmak istediğimiz bir alandı. Bu yatırımı Silivri'deki fabrikamızda planlamıştık. Aylık 4 bin ton şarküteri kapasitesine ilave olarak map ve taze et işleme kategorisinde 2 bin ton kapasiteli yatırım tamamlanarak Temmuz 2015 tarihinde devreye alındı. Böylece taze et işleme, kemiksiz vakumlu et ürünleri, taze ve donuk grubu paketli ürünlere hızlı bir giriş yapmış olduk. 2016 yılı ciromuzun yüzde 50'si map (paketli et) ve taze et kategorisinden gelmektedir” diye konuştu.

Türkiye'de işlenmiş kırmızı et ve et ürünleri sektöründe, inovatif ürün geliştirilmesiyle ilgili sorunlar olduğunu dile getiren Buldu, bu sorunların en önemlisinin market rafları olduğunu belirtti ve şu şekilde konuştu: “Özellikle modern kanal dediğimiz ulusal ve yerel zincir marketler fiyat odaklı yaklaşımda bulunuyor. Diğer önemli neden ise kırmızı etteki arz yetersizliğinden kaynaklı hammaddenin pahalı olması. Bu sorunların aşılmasında Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığımızın çalışmalarının olduğunu biliyoruz. Ancak ithalatla karşılanamayacak kadar stratejik öneme sahip bir ürün olan kırmızı ette, sürdürülebilir üretim planlaması ve destekleme politikası gerekmektedir. Tüm bunlara rağmen tüketicilerimizin beğenisini, geri bildirimlerini dikkate alarak yaptığımız Ar-Ge çalışmaları var. Kısa süre içinde tüketicilerimizin çok beğeneceğini umduğumuz yeni ürünümüzü piyasaya sunmayı hedefliyoruz.”

2017'de yüzde 30 büyüme hedefi

Firmanın şarküteri kategorisinde, kırmızı ve beyaz et mamulleri, ana marka Beşler olmak üzere Piknik, Hünkar, Beşler Bi Lokma ve Beşler Pazar Keyfi olarak yaklaşık 75 kadar ürün çeşidiyle raflardaki yerini alıyor. Map ve taze et kategorisinde ise ana marka Beşler olmak üzere Nostalji olarak paketli ürünlerde taze ve donuk yaklaşık 25 ürün çeşidi, vakumlu kemiksiz taze et ürünlerinde ise yaklaşık 35 ürün çeşidi ile sektörde yer alıyor.
Beşler'in cirosunun yüzde 50'sinin şarküteri kategorisinden yüzde 50'sinin ise map ve taze et kategorisinden geldiğini aktaran Buldu, “2016 yılında ciromuzu yüzde 93 artırmış durumdayız, ekonomimizdeki koşullar ve sektörel rekabet dikkate alındığında bizim için güzel bir sonuç. 2017 yılı için yüzde 30 büyüme hedefimiz var” diye konuştu.

Besi çiftliği yatırımı

Et tedarikini ana tedarikçilerden ve Et ve Süt Kurumun'dan yaptıklarını belirten Buldu, Ege ve Trakya bölgelerinden de canlı hayvan tedarik ettiklerini söyledi.
Türkiye'de et tüketiminin artmasına rağmen hayvan sayısında artış olmamasına dikkat çeken Buldu, “Bu noktada sorun ortaya çıkıyor. İstikrarlı bir fiyat politikasına ihtiyaç var. Bunun aşılması için özel sektör-devlet işbirliğinin sağlanması gerekiyor. Bakanlığımızın da bu yönde çalışmaları var. Beşler olarak girdi hammadde ihtiyacımızın bir kısmını karşılamak için 5 bin başlık besi çiftliği fizibilite çalışmamız var. Uygun yer bakılıyor ve şartlar olgunlaştığında bu yatırımı da yapacağız” diye konuştu.
Kırmızı et ve et ürünleri sektöründe rekabetin oldukça yoğun olarak yaşandığını ifade eden Buldu, bu nedenle yatırım yapmanın kaçınılmaz olduğunu belirtti. Buldu sözlerine şöyle devam etti: “Beşler olarak baktığımızda mevcut fabrika yatırımımızı Ağustos 2014 tarihinde tamamlamıştık. Ancak Temmuz 2015 tarihinde map ve taze et işleme kategorisine başladığımızdan bu yana yapmış olduğumuz yatırım tutarı satışlarımız yükseldikçe makina parkuru ağırlıklı olmak üzere 5 milyon doları geçmiş durumda. Sektörümüz katma değerli ürün yapmakta dolayısıyla yatırım maliyetleri yüksek olmaktadır. Perakende kasap şarküteri olarak biri kendi fabrika satış noktamız diğeri de Şişli-Kurtuluş'ta olmak üzere 2 mağazamız var. 2017 yılı uygun noktalar bulunduğu takdirde ilave 5 mağaza açma hedefimiz bulunuyor.”

İhracat hedefi: Ortadoğu pazarını genişletmek

Beşler Gıda Sanayi, Kıbrıs, Azerbaycan, Gürcistan ve Irak'a ürünlerini ihraç ediyor. 2017 yılında Ortadoğu pazarını geliştirmeyi hedeflediklerini dile getiren Yılmaz Buldu, “Kırmızı et ve et ürünlerinde hammadde maliyetlerinden dolayı ihracat Ortadoğu ve Türki Cumhuriyetleri ile sınırlı. Yeni pazar arayışlarının ortaya çıkabilmesi için; hayvansal üretimde sürdürülebilirliğin sağlanması, kalitenin iyileştirilmesi, dışa bağımlılığı azaltarak hayvancılıkta ihtiyacın yerli üretimle karşılanması ve bununla birlikte hayvansal ürün ihracatının arttırılması gerekmektedir” şeklinde konuştu.

Rekabetin çok zor olduğu bir sektörde faaliyet gösterdiklerini belirten Buldu, “Şirket sahibi ve Yönetim Kurulu Başkanımız Kenan Altun'un sektörle ilgili iddiası ve hayali çok büyük. Sektördeki yurtiçi ve yurtdışı gelişmelerin devamlı takibini sağlıyarak, tüketicinin beğenisini öngörüp, üretim prosesine hakim olup, liderliği hedefliyoruz. Kurumsal kimliğimizi daha profesyonel, rekabetçi, küresel ekonomiyle uyumlu ve daha iyi anlamda oturtmak için çalışmalarımız devam etmekte. Yeni yatırımımız 50 yıllık bir gelecek düşünülerek yapıldı. Avrupa’da böyle bir tesis 1-2 tane ancak var. Öncelikle hedefimiz ilk üçte yer almak ve sonrasında liderliğe yerleşmek” diye konuştu.