Beyaz etin beslenme açısından önemi nedir?

Günlük harcadığımız enerjinin ortalama yüzde 12-20'sinin proteinlerden karşılanması gerekiyor. İnsan vücudunun ihtiyacı olan proteinin de en az yarısı hayvansal kaynaklı yani iyi kalite proteinlerden karşılanmalı

Sağlıklı ve dengeli beslenme için her tür besin grubundan yeterli miktarda tüketilmesi gerekiyor. Protein de bu gruplardan birisi. Hiç kuşkusuz protein tüketiminin sağlıklı beslenme açısından önemi büyük. Kanatlı eti ve yumurta, protein açısından zengin gıdalar. Bu ürünler, Türkiye'de en fazla tüketilen protein kaynakları arasında yer alıyor. Kanatlı ürünlerinin besleyici değeri açısından bilgi veren Diyetisyen Aysen Arıcan Öz, tavuk etinin diğer etlere oranla avantajı yüksek olan bir et türü olduğunu söyledi.

Tavuk eti proteinlerinin, insan beslenmesinde gerekli olan tüm amino asitleri yeteri miktarda içerdiğinin altını çizen Öz, “Tavuk eti, bedensel ve zihinsel gelişim için tüketilmesi gereken hayvansal protein kaynaklarının en önemlilerindendir. Tavukta bulunan proteinlerin biyoyararlılığı çok yüksektir yani metabolizma tarafından tamamına yakını kullanılmaktadır. Düşük yağ ve kolesterol içermesi, kalorisinin yüksek olmayışı, B grubu vitaminlerden zengin oluşu, fosfordan zengin olması, vücutta kullanılabilirliğinin yüksek oluşu, ekonomik olması, hazırlığı ve pişirilmesinin pratik oluşu bu avantajlardan bazılarıdır” diye konuştu.

Yeterli ve dengeli beslenmek için makro besin öğeleri olan karbonhidrat, protein ve yağlar ve mikro besin öğeleri olan vitaminler, mineraller ve suyun yiyecekler yoluyla vücudun ihtiyacı kadar alınmasının gerekli olduğunu belirten Öz, yeterli ve dengeli beslenen bireylerin daha sağlam bir vücut yapısına sahip olduğu, hastalıklara karşı vücut direncinin daha yüksek olduğunu söyledi.
Günlük beslenme içerisinde protein tüketiminin mutlaka olması gerektiğinin altını çizen Öz, “Günlük harcadığımız enerjinin ortalama yüzde 12-20'sinin proteinlerden karşılanması gerekir. İhtiyacımız olan proteinin de en az yarısının hayvansal kaynaklı yani iyi kalite proteinlerden karşılanması, sağlıklı ve dengeli beslenmenin en önemli unsurudur. Buna karşın ülkemizde halen tahıl ve ekmeğe dayalı beslenme şekli hüküm sürüyor. Yeterli miktarda iyi kalitede protein alınmamasına bağlı olarak da çeşitli sağlık sorunları ve gelişme gerilikleri görülme oranı da ne yazık ki artıyor. Tavuk eti dana etine göre daha az demir içerir, bu nedenle tek başına tavuk eti dengeli beslenmeyi sağlayamaz. Haftada 2 kez hindi veya tavuk, 2-3 kez balık ve 2 kez kırmızı et tüketilmesi ideal dengenin sağlanması için önemlidir.” dedi.
Kendi suyunda, fırında, haşlama yöntemleri ile pişirilen beyaz etin besin değerinin yüksek oranda korunduğunu belirten Öz, haşlama suyunun dökülmesinin B vitaminlerinin önemli oranda kaybolmasına neden olduğunu, yağda kızartma ve pişen beyaz etin uzun süre bekletilmesinin besin öğeleri kaybına neden olabileceğini aktardı.
Öz; tahıl, sebze ve et grubu yiyeceklerin bir arada tüketilmesinin protein kalitesini artırdığı ve besin öğeleri açısından maksimum yararlanım sağladığını sözlerine ekledi.


Yumurta, anne sütüne en yakın besin

Yumurtanın besin değeri hakkında da bilgi veren Aysen Arıcan Öz, yumurtanın et grubu içinde değerlendirildiğini ve kaliteli protein kaynağı olduğunu söyledi. Yumurta için “Anne sütünden sonra insanın ihtiyacı olan hemen tüm besin öğelerini bulunduran tek besindir” diyen Arıcan, sözlerine şöyle devam etti: “Yumurta örnek protein olarak gösterilmektedir. Çünkü anne sütünden sonra protein örüntüsü en zengin besindir. Yumurta ile protein dışında içerdiği yağ, vitaminler, mineraller de ideal bir dengede bizlere sunulmaktadır. Değerli bir besin olmasının bir diğer nedeni, içinde bulunan protein ve diğer besin öğelerinin, insan metabolizması tarafından tamamına yakınının kullanılabilmesidir. Yumurtada bulunan yağların üçte biri doymuş, yüzde 10’ u çoklu doymamış, kalanı tekli doymamış yağ asitleridir. Lesitin, fosfolipitler ve kolesterol içerir. A, D, E, B2, fosfor, demir, çinkodan zengindir. Beyin gelişimi için gerekli kolinin en iyi kaynaklarındandır.”