Bu yaz gönül rahatlığıyla serinlemeye ne dersin?

Su tüketimi yazın daha da artmalıdır, susamayı beklemeden su içme alışkanlığı kazanılmalıdır.

     

Berrin Yiğit
Diyetisyen 

Yediklerimiz kadar içtiklerimiz de önemlidir. Yeterli, dengeli beslenme ve sıvı alımı hayatın her döneminde önemliyken yazın ve özellikle bazı risk grupları için daha da önemlidir. Su tüketimi yazın daha da artmalıdır, susamayı beklemeden su içme alışkanlığı kazanılmalıdır. Vücut yemek yemeden haftalarca yaşayabilirken susuz ancak bir iki gün dayanabilir. Artan sıcaklarla baş etmekte zorlanabilecek çocuklar, yaşlılar, şeker, kalp/tansiyon hastaları, hamileler ve emzikliler su ihtiyaçlarını karşılayacak önlemler almalıdırlar. Özellikle hormonal dengenin değiştiği, vücut ağırlığının arttığı, bebeğin beslenmesinin ön planda olduğu hamilelik ve emziklilik dönemlerindeki bireyler sıcaklardan normal insanlara göre daha fazla etkilenir. Herkesin kendi ihtiyacına yönelik sıvı ihtiyacı değişirken doğru kaynaklardan karşılanması da çok önemlidir.

Doğru sıvı alımını artırmaya yönelik öneriler:

* En iyi içecek sudur, kalorisiz besin diyebileceğimiz suyun oksijen kadar elzem olduğunu unutmayın. Gün içinde dengeli dağıtılacak şekilde 2 litre su almaya gayret edin. Daha iyisini yapmak isteyenler ne kadar su ihtiyacı olduğunu hesaplayabilirler kaç kiloysanız 0.03 ile çarpın o kadar litre su tüketin. Örneğin 60 kiloysanız 0.03 ile çarpınca 1.8 litre ihtiyacınız var demektir.
*  Yaz günlerinde yoğun sıvı kaybınızı buzlu bitki çayları ile de önleyebilirsiniz. Örneğin sıcak suya demleyip soğumaya bıraktığınız yeşil çaya buz parçaları, çilek, ananas dilimleri ve nane yaprakları ekleyip yaz aylarında sağlıklı bir içecek oluşturabilirsiniz.
* Su içeriği yüksek meyve ve sebzelerin sularını sıkın hatta bunları bol buzlu veya soda, süt ayranla karıştırıp keyifle tüketin. Potasyumun zengin kaynaklarından kayısı yazın taze, kışın kuru olarak düzenli olarak tüketilmesi gereken bir besindir. Kayısının sodyumca fakir potasyumca zengin olması nedeniyle yaz aylarında sıkça karşılaşılan kalp hastalıklarına karşı koruyucu etkisi görülmektedir. Kayısılı meyve sebze suları bağırsakları da hızlandıracaktır.
* Şekersiz kuru ve taze meyveleri karıştırıp kompostolar hazırlayın. İçine kakule, tarçın kabuğu, karanfille sağlık faydası da katabilirsiniz. Bu karışım hem tok kalma sürenizi uzatır hem de şeker dengesi sağlar.

* Yine özellikle çok sıcaklarda demir hindi şerbeti de bolca zencefil, muskatla hazırlanıp keyifle içilebilir.

* Su içemiyorsanız sulu beslenin; yoğurt yerine ayran için, soğuk çorbalar tüketin. Cacık yaparken içine su içeriği yüksek semizotu ve sağlıklı yağlardan avokado da ekleyin tadına bayılacaksınız.

* Ayranınızı kendiniz yapın. Ev yoğurdunu su yerine katı meyve sıkacağında sıkılmış salatalık suyu ile sulandırın içine biraz fesleğen veya nane katın. Mutlaka çörekotu ile zenginleştirin. Dileyenler toz zerdeçal, acı pul biber, kuru nane de katabilir çörekotu yerine çörekotu veya zeytinyağı da ekleyebilir. Aynı formül kefir için de uygundur ve çok faydalı olur.

* Şekersiz limonata da serinleticilerin en lezzetlisidir. Naneli, yeşil elma suyu ile tatlandıracağınız ev limonatası yemeklerin yanında bir keyiftir. Soda ile de karıştırabilirsiniz.

* Domates suyu da yine harika serinleticilerden biridir. Hem kan dolaşımınızı hızlandırır hem de düşen enerjinizi yükseltebilir.

* Meyve püreleri hazırlayıp yoğurtla karıştırıp dondurma da yapabilirsiniz. Ya da 1 kase vişneye 1 top dondurma harika bir serinletici olacaktır.

* Kiraz; C vitamini, kalsiyum, fosfor içeriği ile yaz aylarında sıkça tüketilmesi gereken bir meyvedir. Yaz aylarında ter, idrar ile kaybedilen sıvının bol sıvı alınarak yerine konması gerekmektedir. Kirazlı karpuzlu meyve salataları serinletme konusunda başarılıdır.

* Mürdüm eriğinin içerdiği sorbitol ve pektin bağırsaklarda tam olarak sindirilmemekte ve kolesterolü yapısına bağlayarak vücuttan atılmasına yardımcı olmaktadır. Mürdüm eriğinin çilek ve üzümle konsantresini hazırlayıp sulandırıp buzlayıp içebilirsiniz. Hatta püresini tatlı veya reçel olarak da tüketebilirsiniz.

* Taze ananas, bromelin enzimi içerir ve bromelin protein ayrıştırıcı ve sindirimine yardımcı bir enzimdir. Özellikle sıcak hava dalgaları ile artan ödemin azaltılmasında lezzetli ve fonksiyonel bir alternatiftir.