Dijital dönüşümle tüketici analitikleri geliştirilebilecek

Dijitalleşmenin dönüşüm yarattığı dengeleri değiştirdiği sektörlerden biri de gıda sektörü. Dijital dönüşüm, yeni ürün ve iş modellerine geçişi sağlaması; verimlilik artışı, maliyetlerin azaltması ve tüketiciyi analiz edilmesine olanak sağlaması nedeniyle bir çok avantajı beraberinde getiriyor. 

Yiyecek-içecek sektöründe dijital dönüşümü GE Dijital Türkiye Genel Müdürü Uygar Doyuran ve GE Dijital Endüstri Çözümleri Direktörü ile konuştuk. 

Reid Paquin dijital dönüşümün ne olduğunu aktarırken Uygar Doyuran ise kurumlara rekabette sağlayacağı avantajları vurguladı. Reid Paquin, dönüşümün şirketlerin daha hızlı, daha sade ve müşteri odaklı bir kuruluş oluşturmasına olanak tanıdığını belirtirken Uygar Doyuran, dijital dönüşüm sayesinde şirketlerin tüm bu bilgileri alarak tüketicilerin ihtiyaçlarını daha iyi karşılayacak şekilde tüketici analitikleri geliştirebileceğini söyledi.

Özlem As

Dijital dönüşüm, yiyecek-içecek sektörü için ne anlama geliyor? Beraberinde neleri getiriyor?

Reid Paquin: Dijital dönüşüm, fiziksel olarak gerçekleşen operasyonların artık fizik bilimi, veri ve gelişmiş analitik gibi alanlarla iç içe geçtiği bir yolculuğu temsil ediyor. GE olarak bu dönüşüme imza atarken odaklandığımız beş önemli nokta var. Bunlar: Operasyon modeli ve yetkinlikleri, veri ve bağlantılı altyapılar, paydaş ekosistemi, kültürel değişim ve teşvikler ve fiyatlandırma. Dijital dönüşüm, bir yiyecek-içecek işletmesinin çeşitli aşamalarda gelişmesine olanak verir. Operasyonel verimlilikten, yeni ürünler ve hizmetlere, yeni iş modellerine ve optimal bir ekonomik yapıya ulaşma dijital dönüşüm sürecinde gerçekleştirilebilir.

Birçok yiyecek-içecek şirketi, bu geçişin henüz ilk aşaması olan operasyonel verimliliğin iyileştirilmesi aşamasındadır. Bu genellikle üretim hatlarındaki iyileştirmeler veya malzeme israfının azaltılması şeklinde gerçekleşebilir. Ancak şirketler, bugün üretkenliği artırma yoluyla maddi yatırım getirisine odaklanarak üç kritik unsurdan fayda elde edebilir: Dönüşüm yolculuğunun sonraki adımını (ör. yeni ürün sunumu) kendi kaynaklarıyla finanse edebilirler. İş modeli düzeyinde inovasyona imza atmak için gereken operasyonel çevikliği geliştirmeye başlayabilirler. Gelecekte daha radikal bir dönüşümü teşvik etmek için gereken ivmeyi elde edebilir ve şirket içinde şimdiden bu konunun liderliğini yapacak personel yetiştirebilirler.

Yiyecek-içecek sektöründe dijital dönüşüm söz konusu olduğunda akılda tutulması gereken ilk nokta, tüketici ortamının önceden hiç olmadığı kadar hızlı olarak değişmesi ve kompleks üretim aşamasının, veri tabanlı karar alma süreçlerine ket vurma olasılığıdır. Dönüşüm; şirketlerin daha hızlı, daha sade ve müşteri odaklı bir kuruluş oluşturmasına olanak tanır.

Dünyada uygulanan dijital çözümlerin mevcut durumu nedir?

Uygar Doyuran: Dünya bağlamında ele alındığında üretim alanında uygulanan dijital çözümler, hacim olarak düşük olmakla birlikte son yıllarda biraz daha hız kazanmaya başladı. Bu araçlar vasıtasıyla üretkenlik açısından anında elde edilebilecek avantajların göz ardı edilmemesi gerekir. GE işletmeleri yalnızca 2016 yılında dijital dönüşüm kapsamında üretkenlik iyileştirmelerinden 730 milyon doların üzerinde kazanım elde etmiştir.

Türkiye'deki yiyecek-içecek sektöründe dijital çözümlerin yeterli ölçüde kullanıldığını düşünüyor musunuz?

Uygar Doyuran: Mevcut verilere göre Türkiye'nin elinde dijital araçların kullanımı açısından henüz faydalanmadığı çok sayıda fırsat var. Yine de olumlu bir gelişme olarak, Türkiye'deki yiyecek-içecek şirketleri dijital çözümleri uygulayarak verimlilik açısından büyük kazanım elde etme fırsatına sahip.

Yiyecek-içecek sektöründeki şirketler dijitalleşme yoluyla nasıl fark yaratabilir?

Uygar Doyuran: Küresel emtia piyasaları, yiyecek-içecek şirketlerinin faaliyetleri açısından büyük rol oynayabiliyor ve bu şirketler, düşük marj-yüksek talep değişkenliği ile karşı karşıya kalabiliyor. Dijitalleşme, şirketleri daha üretken ve çevik hale getirerek bu tür kaygılarla baş etmede yardımcı olabilir ve satılan ürünlerin toplam maliyetini düşürebilir.

Dijital devrim ve dönüşüm, yiyecek-içecek endüstrisinin geleceğini nasıl etkileyecek?

Uygar Doyuran: En büyük etkinin tüketici bilgilerine erişimin artmasından geldiğini gözlemliyorum. Sadece tüketicilerin zevkleri ve gereksinimleri sürekli değişmekle kalmıyor (bunun için öne çıkan iki örnek organik ve hormonsuz gıdaların giderek daha çok tercih edilmesidir); ayrıca piyasada tüketiciler için daha önce hiç olmadığı kadar fazla seçenek var. Bu unsurlar, piyasaya yeni çıkan oyuncuların kendilerini tüketici gereksinimlerine çok daha uyumlu hale getirmesini sağlayan teknolojilerle bir araya geldiğinde endüstride varlığını sürdüren geleneksel dengeye balta vurmuş oluyor. Dijital Dönüşüm sayesinde şirketler, tüm bu bilgileri alarak tüketicilerin ihtiyaçlarını daha iyi karşılayacak şekilde tüketici analitikleri geliştirebilecek.

Yiyecek-içecek şirketlerinin bugün atacağı ilk adım ne olmalıdır?

Reid Paquin: Atılacak en doğru adım, yiyecek-içecek işletmesinin ne kadar olgun olduğuna bağlıdır. GE'nin yiyecek-içecek müşterilerini de kapsayan ve kendi fabrikalarında uyguladığı plan; bağlantı kurma, bilginme ve içgörü elde etme ve optimize olma şeklinde üç adımdan oluşmaktadır. Üreticilerin büyük bir bölümü, iyileştirme yapmaya başlamak için fabrikalardaki makine ve varlıklarla bağlantı kurmalıdır.
Ancak esasında şirketiniz aşağıdaki üç aşamada hangi noktada yer alıyorsa, başlangıç noktası da buna göre belli olacaktır.


GE Dijital'in yiyecek-içecek endüstrisi için sunduğu çözümler/uygulamalar nelerdir?

Reid Paquin: GE Dijital'in yiyecek-içecek endüstrisi için sunduğu çok çeşitli çözümler mevcut. Yukarıda bahsettiğim üç adımı dikkate alırsak:
Bağlantı kurma aşaması, geleneksel olarak üretim kapsamında yürütme fonksiyonu olarak kabul edilebilecek çözümleri kapsar: Otomasyon (HMI/SCADA) ve Üretim Yürütme Sistemleri (MES).
Bilgilenme /içgörü elde etme aşaması: Üretim hattı verimliliği, kalite/tedarikçi hammaddeleri, enerji/su kullanımı gibi üretim sonuçlarına uygulanacak gelişmiş analitikleri kapsar.
Optimize etme aşaması: Dijital bir yiyecek-içecek hattı geliştirmek üzere veri bilimi ve dijital ikiz kullanımını da içerir. Bu tür bir çözüm sayesinde tüm süreci öngörebilir, simüle ve optimize edebilirsiniz.
Ayrıca GE olarak BT/OT ortamını güvenliğini sağlamak için ileri düzey siber güvenlik çözümlerimiz de mevcuttur.