E-ticarette gıda ambalajları

Gıda ambalajlarının bir giysi ambalajına göre içindeki ürünü koruma anlamında daha kritik bir öneme sahip olduğunu söyleyen Orhan Irmak özellikle gıdanın saklanması gereken sıcaklık değerini korumak zorunda olduğunu kaydetti.

Büşra Sözen

Normalde rafta satılan ürün ambalajlarının marka iletişiminde ve tüketicinin marka tercihinde etkisinin çok büyük olduğunu söyleyen Orhan Irmak Tasarım Direktörü Orhan Irmak, “Bu nedenle raf rekabetinin de getirdiği bir zorunluluk olarak çok renkli, albenili ve dikkat çekici tasarımlar kullanılıyor. Ancak e ticarette durum farklı. Elektronik ortamda verilen bir marka, ürün ve hatta satın alma kararı söz konusu. Dolayısıyla e-ticarette ambalajların daha sakin ve yalın bir tasarıma sahip olması beklenebilir. Tüketiciye de raflarda yer alan ürünler gibi "beni al" diye bağırmasına gerek yok. Ama tüketiciyle iletişime geçtiği süre düşünülünce, marka vaatlerini aktarmak ve tüketiciyle bağ kurmak için çok elverişli bir alan. Ayrıca markalar tüketicileriyle mağazalarda ambalaj dışında farklı mecraları kullanarak da bağ kurmaya çalışıyorlar. E ticaret ambalajlarının işte bu noktada önemi büyük ve tek başına tüketiciyle güçlü bir iletişim kurmak zorunda” diye konuştu.

Gıda satışlarında e-ticarette en çok tercih edilen ambalaj malzemesi nedir? Tasarımlar hakkında bilgi verebilir misiniz?

Gıda ambalajı örneğin bir giysi ambalajına göre içindeki ürünü koruma anlamında daha kritik bir öneme sahip. Bu nedenle gıdanın çeşidine göre değişmekle birlikte özellikle gıdanın saklanması gereken sıcaklık değerini korumak zorunda. Oluklu mukavva hala ve yakın zamanda da değişmeyecek görünen temel malzeme. Kuru buz gibi ek malzemeler, tazeliğini koruması gereken ürünlerde tercih ediliyor. Isı yalıtımına dönük reflektif kaplamalar da revaçta. Farklı bıçak izleri ile oluşturulmuş takviyeler, özellikle cam şişe içerisinde taşınması gereken gıda ürünlerinde kritik öneme sahip.

E-ticaret geliştikçe ambalaj malzemeleri ve tasarımlarında ne gibi değişiklikler olması bekleniyor? Türkiye bu değişime ambalaj makineleri, ambalaj maddeleri ve tasarım yönünden hazır mı?

E-ticaretin gelişimini, özellikle de gıda alanındaki değişimi gözlemlemek için ABD'ye bakmak yerinde olacaktır. Blue Apron, Home Chef gibi taze gıda / yemek alışverişini online hizmete dönüştürmüş markalar, bu alandaki yeniliklerin de öncülüğünü yapıyorlar. E ticaret devi Amazon'un yakın zamanda ünlü gıda zinciri Whole Foods'u satın alması da, gıda ürünlerinin e ticaret ile satışının nasıl değişeceğini bizlere gösterecektir. Özellikle taze gıda ürünlerinin gönderiminde, ısı kontrolü ve takibi önemli olduğundan, bu alanda inovasyonlar bekleniyor. Mesela ürünün paketlendiği yerden teslimatına kadar geçen sürede ısı değişiminin takibini sağlayan ambalajlar gelebilir. Bununla beraber malzeme alanında inovasyonlar, ısı yalıtımı konusunda daha güçlü çözümler sunabilir. Tasarım anlamında da e ticaret ambalajlarının daha yaygınlaşacağını düşünerek, üzerinde basit bir logo yerleşiminden ibaret çözümler artık ne markaları ne de tüketicileri tatmin edecek diyebiliriz. E-ticaret ambalajlarının tasarımı da aynı klasik perakendede yer alan ambalajlar gibi tasarım ofisleri tarafından ele alınmalı yaratıcı çözümler sunulmalı.

E-ticaret, ambalaj atıkları ve geri dönüşüm açısından bir avantaj sağlıyor mu?

E-ticaret ambalajları, geri dönüşüm imkanı sunacak malzemeler, yapıştırıcılar, mürekkepler kullanılarak hazırlandığı sürece geri dönüşüm açısından avantaj sağlıyor. E-ticarette tekrar kullanılan ambalajlar da uzun süredir tartışılıyor ve e-bay'in bu alanda çözümleri var. Ancak hijyen, gıda ürünlerinde hala en kritik konu. Dolayısıyla geri dönüşüm ve maliyet anlamında avantajlar sunan tek kullanımlık ambalajlar, önümüzdeki dönemde gıda alanında en çok tercih edilen ambalajlar olacak. Burada sadece ambalajın geri dönüşümü değil, üreticiden tüketiciye geçen sürede bıraktığı karbon ayak izi de kritik bir konu. Dolayısıyla ürünlerin ölçüleriyle daha uyumlu, boş yere büyük hacimlerin taşınmasının önüne geçecek çözümler de çevresel etki açısından kritik.