Gripten nasıl korunuruz?

Kış aylarının gelmesiyle grip ve soğuk algınlığı herkesin korkulu rüyası oldu. Peki hastalıklardan nasıl korunabiliriz?Sofra/Compass Group Türkiye Ülke Diyetisyeni Nilay Coşkun, sağlıklı beslenmeyle vücut direncimizi artırabileceğimizi belirtiyor.


‘’Havalar soğuyor C vitamini kullanmaya başladım’’, ‘’Hergün mutlaka yeşil çay içiyorum’’, ‘’Sabahları zencefil ve bal tüketiyorum’’... Sonbaharın aniden kendini hissettirmeye başlamasıyla sağlığına dikkat edenler önlemler almaya başladılar... Bu nedenle bu cümleleri daha sık duymaya başladık... Peki bütün bu önlemler acaba bizi soğuk algınlığından, gripten korunmak için yeterli mi?

Diyetisyen Nilay Coşkun, bu tür önlemlerin temelindeki düşüncenin doğru olmakla birlikte yeterli olmadığını belirtiyor; ‘’Vücut direncini artıran müdahaleler bu hastalıkların tedavisi ve korunmasında etkili ama sadece hergün bir bardak yeşil çay içmek bizi hastalıklardan korumayacaktır. Birçok kişi kış aylarında kalın giysiler içerisinde kilolarını daha rahat saklayabileceklerini düşünerek, sağlıklı beslenme alışkanlıklarından uzaklaşmaya başlıyor. Buna ek olarak kapalı-havasız mekanlarda mikropları birbirimizle daha çok paylaşıyoruz ve bağışıklık sistemimizin zayıflamasıyla da daha çok hastalanır hale geliyoruz.’’
Peki hastalıklara karşı güçlenmek için ne yapacağız. Öncelikle; dört besin grubunda (süt grubu, et-yumurta-kurubaklagil grubu, sebze ve meyve grubu, ekmek ve tahıl grubu) bulunan çeşitli besinleri en az 4 öğünde yeterli miktarlarda alınmalı..

Sıvı alımı önemli
Bağırsak ortamının sağlıksız olması yediğimiz yiyeceklerden yararlanmamızı azaltarak hastalıklara karşı açık kapı bırakır. Bu nedenle mutlaka yeterli posa tüketilmeli ve beslenmede probiyotik besinlere yer verilmeli. Kefir en etkili besinlerden biri.
Havaların soğumasıyla susama hali yaza oranla oldukça azdır. Bu nedenle birçok kişi kış aylarında yeteri kadar sıvı alamıyor. Fakat vücut ısısını dengede tutabilmek için bol sıvı alınması şart. Yeterli sıvı alımı vücutta oluşan toksinlerin (zararlı öğeler) atılması, vücut fonksiyonlarının düzenli çalışması için de son derece önemli rol önemli. Bunun için her gün en az 2-2.5 litre (12-14 su bardağı) su içilmeli. Ayrıca sıvı alımının karşılanmasında ıhlamur, adaçayı, kuşburnu çayı, açık çay gibi içecekler de tercih edilebilir.

İmkânlar dahilinde her gün mevsiminde bol çeşitli meyve ve sebze tüketin. Çünkü kış aylarında vücudun direncini artıracak yeterli miktarda vitamin ve mineral alınmasını sağlamak için farklı çeşitte sebze ve meyvelerden yararlanılması gerekir. Savunma sistemini güçlendirici özelliği olan A ve C vitamini gibi antioksidan vitaminlerden zengin, havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, maydanoz gibi sebzeleri vekış aylarında bolca bulunan portakal, mandalina, elma, greyfurt gibi meyveleri beslenmenizde bulundurun.

Gerek C vitamini ihtiyacının karşılanmasında gerekse sıvı alımına katkı sağlaması açısından taze sıkılmış meyve sularını tüketebilirsiniz. Meyve suyunun bekletilmesi vitamin kaybına sebep olduğundan, önemli olan meyvenin sıkıldıktan hemen sonra tüketilmesi.

Bu dönemde E vitamini de bağışıklık sistemimizin güçlenmesinde oldukça faydalı. E vitamini soğuk algınlığı ve diğer enfeksiyonlara karşı vücut direncini artırır, ayrıca A vitamininin okside olmasını da engeller. E vitaminin en iyi kaynakları: Yeşil yapraklı sebzeler, fındık ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagiller.

Bağışıklığı destekleyen en iyi 10 doğal besin;
Kefir, zencefil, zerdeçal, sarımsak, çay (yeşil, siyah), nar, yulaf, portakal, badem, somon.

Anti enflamatuar etki gösteren yani vücudun savunma mekanizmasında etkili zencefil ve zerdeçal baharatlarını beslenmenize kullanmayı deneyin. Yemeklerinizi hazırlarken zerdeçal kullanabilir, bol zencefilli bir çay demleyebilirsiniz.

Ekmek mayasında bulunan beta glukan isimli bir bileşen de bağışıklığını artıran maddeler arasında. Yulaf da bu maddeden oldukça zengindir.