Havayolu lojistiğinde gıda taşımacılığı

Fevzi Gandur Logistics Hava ve Deniz Taşımacılığı Genel Müdürü Hasan Şafak, Havayolu lojistiğinde bölgesel network ağlarının oldukça önemli olduğunu kaydetti. Mars Lojistik Hava ve Deniz Kargo Türkiye Hava İhracat Satış ve Operasyon Müdürü Bora Sarp ise, “Özellikle okyanus aşırı ülkelere varış süresi dikkate alındığında, vazgeçilmez bir taşıma modeli olduğu dikkat çekmektedir” dedi.

Havayolu lojistiğinin diğer taşıma türlerine göre lojistik sürecini hızlandırdığını ve zaman kazandıran bir öneme sahip olduğunu söyleyen Fevzi Gandur Logistics Hava ve Deniz Taşımacılığı Genel Müdürü Hasan Şafak, havayolu lojistiğinde bölgesel network ağlarının oldukça önemli olduğunu kaydetti. Mars Lojistik Hava ve Deniz Kargo Türkiye Hava İhracat Satış ve Operasyon Müdürü Bora Sarp ise, “Özellikle okyanus aşırı ülkelere varış süresi dikkate alındığında, vazgeçilmez bir taşıma modeli olduğu dikkat çekmektedir” dedi.

Büşra Sözen

Havayolu lojistiğinin uluslararası ticarette, acil ve önemli yüklerin kullanıldığı bir taşıma çözümü olduğunu söyleyen Fevzi Gandur Logistics Hava ve Deniz Taşımacılığı Genel Müdürü Hasan Şafak, “Diğer taşıma modlarına göre daha maliyetli olmasına rağmen, lojistik süreçleri hızlandıran ve zaman kazandıran bir öneme sahiptir. Havayolu lojistiğinde bölgesel network ağları da oldukça önemli. Birçok farklı destinasyona hızlı ve güvenli taşıma gerçekleştirmek mümkün oluyor. Fevzi Gandur Logistics olarak, Amerika’dan Uzakdoğu’ya kadar geniş bir coğrafyada güçlü yerel ağlarımız sayesinde, havayolu lojistiğinde fark yaratmaya çalışıyoruz” dedi. Havayolu lojistiğinde taşınmaya uygun olmayan gıda ürünleri hakkında Şafak, “Genel olarak taşınması yasak olan spesifik ürünler bulunmuyor. Havayollarının münferit şekilde kendi iç prosedürlerinin farklılıklarına göre bazı ürünlerde kısıtlamalar olabiliyor. IATA taşımacılık kurallarında da bu konuda çok keskin bir şekilde ayrım yapılmıyor” diye konuştu. Şafak, “Daha önceleri müşterilerin istekleri doğrultusunda sadece uçuş öncesi ve uçuş sonrası belirli sıcaklık aralığında soğuk hava depolama hizmeti verilmekteydi. Ancak artan bilinç ve farklı talepler doğrultusunda artık ürünler, soğuk zincirli özel uçak konteynerları ile uçak içerisinde de zincir bozulmadan sürece dahil olabiliyor. Müşterilerin talepleri doğrultusunda kapısından özel soğuk zincir ekipmanları ile kapıdan kapıya kadar aynı ekipman ile teslimat da sağlanabiliyor. Ayrıca hem müşteriler hem de taşıyıcılar tarafından soğuk zincirin belirlenen ve istenen sıcaklıkları devamlı aralıklar ile GPS yardımıyla hem canlı olarak hem de teslim sonrasında kontrol ve takip edilebiliyor. Bununla birlikte soğuk zincir, yalnızca gıda için değil tıbbi ürünler, organ, ilaç gibi hassas ürünlerde de önem teşkil ediyor” şeklinde konuştu. Hasan Şafak sözlerini şu şekilde tamamladı: “Balık, hassas meyveler gibi ürünlerin en geç iki gün içinde alıcıda veya market tezgahlarında bulunması gerekiyor. Raf ömürlerine göre ürünlerin kaç gün içerisinde teslimat noktasına ulaşacağı müşteri ve alıcı ile tam olarak belirlenmeli tüm süreç ona göre yapılandırılmalıdır. Depolama süreleri daha uzun olan ürünler soğuk hava depolarında belirli süre bekletilip alıcının ihtiyaçlarına göre parça parça olarak da teslimat yapılabiliyor. Bu durum tamamen ürünlerin muhteviyatına göre değişiklik gösteriyor.”

“Taşınacak malzemenin tüm özellikleri havayoluna iletilmeli”

Havayolu taşımasının en büyük özelliğinin taşıma modelleri arasında en hızlı olanı olduğunu söyleyen Mars Lojistik Hava ve Deniz Kargo Türkiye Hava İhracat Satış Ve Operasyon Müdürü Bora Sarp, “Özellikle okyanus aşırı ülkelere varış süresi dikkate alındığında, vazgeçilmez bir taşıma modeli olduğu dikkat çekmektedir. Kurucu üyesi olduğumuz WIN (World Independent Network) ve sahip olduğumuz IATA ve FIATA belgeleriyle dünyadaki tüm havayolu firmalarıyla çalışarak, müşterilerimize rekabetçi ve avantajlı bir taşımacılık hizmeti sunmaktayız” dedi. Sarp, “Belirli bir ısı aralığı gerektiren gıda maddeleri için, çıkış noktası ya da transit noktasından, uçak tipine bağlı olarak bu ısı aralığı gerekliliğini sağlayamayan havayolları ile ilgili maddenin taşıması yapılamaz. Yine aynı şekilde çıkış-transit-varış noktasında ısı aralığı sağlanamayacak depo şartları var ise havayolu şirketleri taşımayı kabul etmez. Paketlemenin sağlıklı olması da ayrıca taşıma yapılmasına uygunluk açısından önemlidir” diye konuştu. Bora Sarp sözlerine şu şekilde devam etti: “Taşınacak malzemenin tüm özellikleri, şartları müşteri/acente tarafından havayoluna iletilmelidir. Isı aralığı gerektiren kargolar için havayolları kendi depolarında ya da anlaşmalı oldukları yer hizmeti veren şirketlerinin depolarında malzemeleri belirtilen şartlarda muhafaza etmektedirler. Taşıma esnasında yine uçak içinde bu şartlar sağlanmaktadır. Soğuk zincir gerektiren kargolar için ilgili koşullar acenteler tarafından sağlanarak, konşimento üzerinde beyan edilir. Kuru buz gümrüğe tabi değildir. Bozulabilir kargolar öncelikli olarak taşınır. Varış süresi kesin bir sayı olarak belirtilemez. Rezervasyon esnasında kalkış ve varış süresi havayolu tarafından acente/müşteriye iletilir. Varış süresi, kargonun gideceği ülkeye, izleyeceği rotaya, uçak tipine bağlı olarak değişkenlik gösterebilir.”