Karnitin (yağ yakıcı) nedir?

Hardline Nutrition Yetkilileri, “Mineral kaybının önlenmesi ve kemik yoğunluğunun artması adına doktor tavsiyesi ile karnitin önerilmektedir. Karnitinin kemik sağlığı üzerindeki olumlu etkileri mevcuttur” ifadelerini kullandılar.

Karnitinin besine duyulan açlık hissini bastırarak kişilerin daha az gıda tüketmesine yardımcı olduğunu söyleyen Hardline Nutrition Yetkilileri, “Karnitinin yapılan araştırmalarda herhangi bir zararı tespit edilmemiştir. The European Food Safety Authority (Avrupa Gıda Güvenliği Otoritesi), L-karnitin gıda takviyelerinin günlük 2 grama kadar alınmasının güvenli olduğuna dair bir sonuca varmıştır” şeklinde konuştular.

Büşra Sözen

“Karnitin ürünlerinin spor ile birlikte yağ yakımını desteklemek isteyen kişiler için, vücuttaki besinlerin ve depolanan yağların enerjiye dönüşmesine yardımcı olması adına düzenli spor veya yoğun fiziksel aktiviteyle birlikte kullanımı önerilmektedir” diyen Hardline Nutrition Yetkilileri, “Mineral kaybının önlenmesi ve kemik yoğunluğunun artması adına doktor tavsiyesi ile karnitin önerilmektedir. Karnitinin kemik sağlığı üzerindeki olumlu etkileri mevcuttur” ifadelerini kullandılar.

Karnitin nedir? Ne işe yarar? 

L-karnitin (β-hydroxy-γ- trimethylammonium butyrate) vücut tarafından sentezlenen bir amino asittir. Öncü iki esansiyel amino asit olan lizin-metionin ve kofaktörler (C, B3, B6 ve Demir) yeterli miktarda bulunduğunda vücut tarafından sentezlenebilir. Bu besin öğelerinden herhangi birinin az olması, vücudun l-karnitin üretme kabiliyetini kısıtlayabilmektedir.
Ana metabolik fonksiyonu, uzun zincirli yağ asitlerini yağ depolarının enerji kaynağı olarak kullanılabilmesi için mitokondrinin matriks kısmına getirmesidir. Bu sayede vücutta depolanan yağın enerjiye dönüşmesi için taşıma işlemi gerçekleşmiş olur.
2015 ve 2016 yıllarında yapılan araştırmalar sonucu l-karnitin‘in performans artışı sağladığı yönündeki hipotezler gerçeklik kazanmaktadır. Bunun başlıca sebebi yağ yakımı ve oksijen kullanım kapasitesi üzerindeki olumlu etkisidir. Ayrıca l-karnitin ek gıdasının, serbest radikallerin üretiminin, doku hasarının ve antrenman sonrası kas ağrılarının azalmasında etkili olduğu saptamışlardır.
Farkında olunmasa da l-karnitin diyetimizin bir parçasıdır. Gıdaların çoğunda farklı oranlarda bulunmakta ve gün içerisinde devamlı olarak tüketilmektedir. Kırmızı et (örneğin: kuzu eti, geyik eti ve dana eti) l-karnitin açısından zengindir. Balık, kümes hayvanları, süt ve anne sütü daha küçük miktarlarda l-karnitin içerirken, bitkisel besinler yok denecek kadar az miktarlarda l-karnitin içermektedirler. Vejetaryen diyet, hem l-karnitin hem de l-karnitin‘in üretilmesini sağlayan öncü bileşenler açısından oldukça fakirdir. The American Journal of Clinical Nutrition ‘da yayınlanan araştırma sonucu vejetaryen bireylerin, kanlarında daha düşük seviyede l-karnitin içerdiği ortaya konmuştur. Bu sebeple karnitin vejetaryen kullanımına uygundur.
Hamilelik ve emzirme sürecinde vücuttaki karnitin düzeyi hızlı bir şekilde düşmekte ve diyetle alınan miktar yeterli düzeye ulaşamamaktadır. Vücudun en büyük oranda karnitin kaybı hamileliğin 12. Haftasında başlamaktadır. Bunun nedeni artan demir ihtiyacı sonucu karnitin biyosentezinin azalmasıdır. Doktor tavsiyesi ile gebelikte düşen karnitin seviyesini yükseltmek için kullanılabilir.
Anne sütü karnitin içermektedir. Ek gıdaya geçilen bebeklerde yetersiz l-karnitin alımı plazma içi miktarı azaltarak beta- oksidasyonu ve nitrojen dengesinde sorunlar oluşturabilmektedir. Bu sebeple European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition ( Avrupa Pediatrik Gastroenteroloji, Hepatoloji ve Beslenme Derneği ) bebek devam gıdalarında anne sütünde olduğu kadar l-karnitin içermesi gerektiğini belirtmişlerdir. Bu sebeple karnitin bebek mamalarının içerisinde bulunmak zorundadır.
Mineral kaybının önlenmesi ve kemik yoğunluğunun artması adına doktor tavsiyesi ile karnitin önerilmektedir. Karnitinin kemik sağlığı üzerindeki olumlu etkileri mevcuttur.

Karnitin özellikleri hakkında bilgi verebilir misiniz? (Tam olarak ne amaçla kullanılmaktadır?)

• Besine duyulan açlık hissini bastırarak kişilerin daha az gıda tüketmesine yardımcı olur.
• Vücudun yağ yakması için gerekli bileşiktir.
• Metabolizmaya olan etkisi nedeniyle antrenman performansını arttırır.
• Kemik yoğunluğunun azalmasını yavaşlatır.
• Hamilelik sürecinde doktor kontrolünde kullanılması sağlık açısından olumlu sonuçlar doğurabilmektedir.

Karnitinin zararları var mı?

Yapılan araştırmalarda herhangi bir zararı tespit edilmemiştir. The European Food Safety Authority (Avrupa Gıda Güvenliği Otoritesi), L-karnitin gıda takviyelerinin günlük 2 grama kadar alınmasının güvenli olduğuna dair bir sonuca varmıştır.

Karnitin ürünleri kimlere yönelik?

- Düzenli spor ile yağ yakımını desteklemek isteyen bireyler
- Antrenman performansını artırmak isteyen sporcular
- Vejetaryen bireyler
- Hamilelik döneminde doktor tarafından l-karnitin eksikliği tespit edilmiş anne adayları
- Kemik sağlığını desteklemek isteyen bireyler

Karnitin hangi besinlerle desteklenmeli? Karnitin ile birlikte spor yapmak şart mı?

Karnitin kullanımı günlük beslenme ihtiyacı olan protein, karbonhidrat, yağ, vitamin ve minareler ile desteklenmelidir.
Spor ile birlikte yağ yakımını desteklemek isteyen kişiler için, vücuttaki besinlerin ve depolanan yağların enerjiye dönüşmesine yardımcı olması adına düzenli spor veya yoğun fiziksel aktiviteyle birlikte kullanımı önerilmektedir.
Yağ yakımı dışındaki nedenlerden dolayı karnitin kullanmak isteyen bireyler için sporsuz kullanımı mevcuttur. Hamile kadınlar doktor tavsiyesi ile vücutlarındaki karnitin seviyesini korumak, kemik ve eklem sağlığını desteklemek bireyler, L-karnitin içeren besinleri tüketmeyen vejetaryen kişiler, karnitin alımını desteklemek için kullanabilirler.