Katma değerli ürünlere ve sütlü içeceklere talep artıyor

Tetra Pak Türkiye Pazarlama Direktörü Verda Telyaz, önümüzdeki dönemde ülkemizde farklı ihtiyaçlara yönelik yüksek proteinli ya da laktozsuz süt gibi katma değerli ürünlerin ve genç nüfusa hitap eden sütlü içeceklerin talebinin artacağını söyledi.

Tetra Pak Türkiye Pazarlama Direktörü Verda Telyaz, önümüzdeki dönemde ülkemizde farklı ihtiyaçlara yönelik yüksek proteinli ya da laktozsuz süt gibi katma değerli ürünlerin ve genç nüfusa hitap eden sütlü içeceklerin talebinin artacağını söyledi. Telyaz, çevresel kaygıların arttığı ve çoğu sektörde sürdürülebilirlik arayışının ön plana çıktığı son dönemde ambalaj malzemelerinin yenilenebilir ve sürdürülebilir kaynaklardan elde edilmesine tüketicinin önem verdiğini kaydetti.

Özlem As

İçecek ve ambalaj; tüketici eğilimleri, sektördeki yenilikler açısından oldukça dinamik sektörler. Tüketici talepleri doğrultusunda daha sağlıklı, lezzetli ve çeşitli ürünlerin sıkça karşımıza çıktığı bir ürün. Ambalaj sektörü de atıklarının çevre ve sürdürülebilirlik açısından ciddi tehdit oluşturması nedeniyle inovasyonun önem kazandığı bir sektör.
Tetra Pak Türkiye Pazarlama Direktörü Verda Telyaz, Türkiye'deki müşterilerinin dünya genelinde olduğu gibi daha sağlıklı, kalorisi belirli, daha fonksiyonel, doğal, vitamin ve protein katkılı, düşük laktozlu ve bunların yanında çevreye duyarlı ürünleri talep ettiğini söyledi.
Ülkemizde son 2 senede laktozsuz süt tüketimi ikiye katlanırken, protein ilaveli süt ürünlerinin de raflarda yer aldığını ifade eden Telyaz, “Örneğin kentleşme ve genç nüfusun artması, ambalajlı süt ürünlerinde inovasyon beklentisini artırıyor. Değişen yaşam tarzları doğrultusunda sütün daha kolay sindirilmesini sağlayan laktozsuz veya ilave edilmiş sağlık faydaları sunan, örneğin proteinli ve probiyotikli sütlü içecekler, hareket halinde veya atıştırmalık olarak tasarlanmış süt ürünleri, farklı meyvelerle tatlandırılmış sütler ve organik sütler hayatımıza giriyor” diye konuştu.
Verda Telyaz ile dünyada ve Türkiye’de içecek-ambalaj trendleri, eğilimleri ve son teknolojik gelişmeleri konuştuk.

Dünyada ve Türkiye’de içecek sektöründe tüketici eğilimleri ne yönde?

Değişen dünyada hayat hepimiz için çok daha hızlı akıyor. İnsanların artık çok az zamanı var. Çoğumuz sabah ailemizle birlikte kahvaltı yapamıyoruz. Bu nedenle işe ya da okula giderken yanımızda pratik şekilde taşıyıp kullanabileceğimiz ambalajlarda gıdalara ve hatta gıda şeklinde içeceklere ihtiyaç her gün daha da artıyor.
Türkiye'deki müşterilerimizden de dünya genelinde olduğu gibi daha sağlıklı, kalorisi belirli, daha fonksiyonel, doğal, vitamin ve protein katkılı, düşük laktozlu ve bunların yanında çevreye duyarlı ürünlere talebi giderek daha çok duyuyoruz. Örneğin kentleşme ve genç nüfusun artması, ambalajlı süt ürünlerinde inovasyon beklentisini artırıyor. Değişen yaşam tarzları doğrultusunda sütün daha kolay sindirilmesini sağlayan laktozsuz veya ilave edilmiş sağlık faydaları sunan örneğin proteinli ve probiyotikli sütlü içecekler, hareket halinde veya atıştırmalık olarak tasarlanmış süt ürünleri, farklı meyvelerle tatlandırılmış sütler ve organik sütler hayatımıza giriyor. Ülkemizde son 2 senede laktozsuz süt tüketimi ikiye katlanırken, protein ilaveli süt ürünlerini de raflarda görmeye başladık. Önümüzdeki dönemde de ülkemizde farklı ihtiyaçlara yönelik bu tip yüksek proteinli ya da laktozsuz süt gibi katma değerli ürünlerin ve genç nüfusa hitap eden sütlü içeceklerin talebinin artmasını bekliyoruz.

İçecek ambalajlarında trend nedir?

Kentleşme ve kadınların iş yaşamında daha sık bulunması gibi yaşam tarzı değişimleri ile, tüketicilerin kolaylık arayışının ön plana çıktığını görüyoruz. Tüketiciler artık ürün ambalajlarının da kolay açma, kapama, kavrama, dökme ve saklama olanağı verecek, kullanım kolaylığı sunacak şekilde tasarlanmasını istiyor. Ambalajın raf ömrüne ve gıdanın sağlıklı şekilde korunmasına sağladığı katkı da tüketicinin satın alma kararında önemli bir rol oynuyor.
Öte yandan çevreyle ilgili endişeler de artış gösteriyor. İnsanlar artık iyi ve doğru kaynaklardan gelen ürünleri kullanmak istiyorlar. Sadece kendilerinin değil, yerkürenin sağlığını da dikkate alıyor, tükettikleri içeceğin ambalajının da çevreye ve sürdürülebilir geleceğe katkı sağlamasını bekliyorlar. Çevresel kaygıların arttığı ve çoğu sektörde sürdürülebilirlik arayışının ön plana çıktığı son dönemde ambalaj malzemelerinin yenilenebilir ve sürdürülebilir kaynaklardan elde edilmesi tüketicinin önem verdiği konular arasında yer alıyor.
Gördüğümüz başka bir trend de online alışveriş. İnsanlar artık ürünleri daha fazla online almak istiyor. Örneğin Kore'de gıda ürünlerinin yüzde 15'i internet üzerinden satılır hale geldi. İnternetten satış, ambalajlarda değişimi de beraberinde getiriyor.
Tetra Pak AR-GE laboratuvarlarımızda ekiplerimiz, bu yeni trendleri karşılayan ürünler geliştirmek için yoğun bir şekilde çalışıyor.

Çevreyi tehdit eden unsurlardan biri de gıda atıkları. Gıda atıklarında içecek ambalajları da önemli yer tutuyor. Çevre ve sürdürülebilirlik açısından içecek ambalajlarında neye dikkat ediliyor?

Çevre ve sürdürülebilirlik kuşkusuz ambalaj sektörünün en önemli gündem maddelerinden biri. Kullanılan ürünün sağlıklı malzemeden üretilmesinin ötesine geçip yeni sağlıklı materyaller üzerinde Ar-Ge çalışmaları yapıyoruz. Örneğin şeker kamışından kapak üretimi yapıyoruz.
Sürdürülebilir iş yaklaşımına inanıyoruz ve “İYİ OLANI KORUR” sloganımız, gıda ürünlerini her yerde güvenli ve kolay ulaşılır kılma vizyonumuzu yansıtıyor. Tüm dünyada her gün yüz milyonlarca insana güvenli, yenilikçi ve çevreci ürünler sağlıyoruz. Bu doğrultuda küresel çevre politikamız, üretim ve tüketimin her evresinde çevre korumayı esas alacak şekilde düzenlenmiş durumda. Tetra Pak’ın karton ambalajlarında kullanılan malzemeler çoğunlukla sürdürülebilir kaynaklardan geliyor. Ambalaj malzemelerinin yaklaşık yüzde 75’i kartondan oluşuyor. Ormanların ve çevrenin korunması yönündeki çabaların tüketicilerimiz tarafından da desteklenmesi için tüketicilerimizi FSC® (Orman Yönetim Konseyi) etiketli karton ambalajlar ile buluşturuyoruz.
Üretimini yaptığımız içecek kartonlarının kaynağında ayrı toplanmasına ve uygun yöntemlerle geri dönüştürülmesine katkılarımız da her yıl artarak devam ediyor. Ülkemizin ambalaj atığı geri kazanım hedeflerine ulaşabilmesi için sistem paydaşları ile iş birlikleri geliştiriyor; toplama altyapısının yaygınlaştırılmasını, geri dönüşüm kapasitesinin oluşturulmasını ve halkımızın bilinç seviyesinin artırılmasını destekliyoruz. Son olarak iş birliği halinde olduğumuz Kahramanmaraş Kağıt Sanayi’nin fabrikasında geçen yıl faaliyete giren geri dönüşüm tesisi, 2017 yılında 3 bin tonun üzerinde karton içecek ambalajının geri dönüşümünü ve kağıt üretiminde kullanımını sağladı. Başta Kahramanmaraş Kağıt olmak üzere, ambalaj atığı geri kazanım sisteminin paydaşları olan ilçe belediyeleri, İl Çevre ve Şehircilik Müdürlükleri, yetkilendirilmiş kuruluşlar ve toplama-ayırma tesisleri ile altyapı ve bilinç oluşturma çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Atık önleme çalışmaları kapsamında, fabrikamızda kullanılan sürekli iyileştirme temelli WCM (World Class Manufacturing) programı altında kayıpları sınıflandırarak sıfırlamak da hedeflerimizden biri. İzmir fabrikamızda üretim firelerini azaltıp karbon ayak izini düşürmek amacıyla 2016 ve 2017 yıllarında üretim firesi yüzde 18 azaltıldı. Çevre konusunda çalışmalarını elektrik tüketimi, doğalgaz tüketimi, geri dönüşüm oranı, gömüye giden atık, su tüketimi ve uçucu organik bileşen (UOB) salınımları olmak üzere altı performans kriteri ışığında sürdüren Tetra Pak İzmir Fabrikası, 1999 - 2017 yılları arasında karbon salınımını yüzde 56, milyon standart paket başına enerji tüketimini yüzde 34 ve yine milyon standart paket başına su tüketimini yüzde 41 oranında azalttı. Geçen yıl fabrikada oluşan 6 bin 500 ton atığın geri dönüşümü sağladık. Ayrıca piyasaya sürdüğümüz 330 ton ambalaj atığı, üyesi olduğumuz ÇEVKO Vakfı tarafından toplatıldı ve geri kazandırıldı.

Çevre ile ilgili çalışmaların yaygınlaşmasını, toplumda çevre bilincinin artmasını ve gelecek nesillere aktarılmasını sağlamak için sosyal sorumluluk projelerine de imza atıyoruz. Çevre, sürdürülebilirlik ve özellikle geri dönüşüm ile ilgili bilinç düzeyini yükseltmek amacıyla 2004’ten beri ilkokullarda “Küçük Şeyler Doğayı Yeniler” eğitimleri düzenliyoruz. Millî Eğitim Bakanlığı himayesinde yürüttüğümüz bu proje ile, özellikle ilköğretim öğrencilerine doğal kaynakların tasarruflu kullanımının, yenilenebilir kaynakların önemini anlatıyor, onlara ambalaj atıklarını diğer atıklardan ayrı biriktirme alışkanlığını kazandırmaya çalışıyor, küçük çaba ve dokunuşlarla doğayı koruma yolları konularında eğitim veriyoruz. Bu eğitimlerimizle bugüne kadar 1 milyon 250 bin öğrenciye ulaştık. Sadece 2017 yılında 48 bin ilköğretim öğrencisine çevre ve geri dönüşüm konulu eğitimler verildi.

İçecek ambalajlarında teknolojik açıdan dünyada en ileri olan ambalajlar hangileri? Yani ambalajda teknolojik açıdan zirve nedir?

Yeni nesil paket inovasyonları üzerine çalışılırken ergonomik tasarım ve işlevsellik, geri dönüştürülebilir ve çevre dostu özellikler ve her adımda üretici ve tüketiciye değer katmayı hedefleyen çözümler yaratmayı hedefliyoruz.
İşlevsellik: Ambalaj kullanımında tüketiciler özellikle kolay tutma, kolay ve sıçramasız dökme ve kullanışlı kolay açılır kapak gibi özellikleri talep ediyor. Bu bağlamda, kolaylıkla açılabilen ve sıçrama olmadan boşaltmayı sağlayan yeni ve daha geniş kapakların geliştirilmesi ve paketlerimizin ergonomik özelliklerinin iyileştirilmesi önceliklerimiz arasında yer alıyor.
Çevre dostu özellikler: Tetra Pak olarak üretim ve dağıtım faaliyetlerimizde kaynak tüketimini de paketlerimizin toplam çevresel etkisini de en aza indirmeyi hedefliyoruz. Paketlerimizin sürdürülebilir kaynaklardan üretilmesini ve doğal yöntemlerle gıda ürünlerini korumasını sağlamak üzere her türlü çabayı gösteriyoruz. Örneğin, Tetra Evero® Aseptic paketimizde ayrılabilir üst kısımlar ve bitki bazlı kaynaklar kullanıyoruz. Bu, tüketicilerin üst kısımları ve karton kısımları birbirlerinden ayırarak ayrı bir şekilde geri dönüşüme vermesini sağlıyor. Brezilya’nın en büyük petrokimya şirketi olan Braskem ile olan iş birliğimiz de ikinci bir örnek. Tetra Pak, global karton paket sektöründe çevre dostu polietilen kapak kullanan ilk şirket. Şeker kamışı türevlerinden üretilen bu yeni kapaklar, Tetra Pak’ın tamamen yenilenebilir malzemelerden üretilen paketleme malzemeleri sunma hedefinde yeni bir adım teşkil ediyor.
Perakende sektöründe lojistik avantaj sağlayacak paketler: Taşıma, depolama ve satış faaliyetlerinde lojistik verimi artıran çözümler sunmak önceliklerimiz arasında yer alıyor. Örneğin; Tetra Pak’ın gıda kategorisinde sunduğu inovatif ürün Tetra Recart® dikdörtgen şekli ve düşük ağırlığı ile taşıma ve depolama faaliyetleri sırasında ve raflarda kapladığı alan açısından bir avantaj sağlıyor.

Bu noktada Tetra Pak’ın ambalaj dünyasında fark yaratacak bir projesinden de bahsetmek gerek diye düşünüyorum. Bugünün bilinçli tüketicisi eline aldığı ürünün kalorisini de sürdürülebilirlik anlamında karnesini de ambalajın üzerinde görmek istiyor. Bu yüzden artık tüketici bir ambalajı eline aldığında ve üzerindeki barkodu elindeki akıllı cihaz ile taradığında ürünün kaynağını, nasıl üretildiğini, hangi çiftlikten geldiğine kadar görebilmeli, bu barkod sayesinde tarladan itibaren ürünle ilgili tüm bilgilere ulaşabilmeli. Her ürüne özel, o ürünün kimlik kartı gibi bir barkoddan bahsediyoruz. Müşteri bu sayede ürünün izini çok kolay ve hızlı biçimde sürebilecek. Tetra Pak olarak böyle bir teknoloji üzerinde çalışıyoruz. Ürün güvenliğini sağlamak açısından bu teknoloji yeni bir dönem başlatacak. 

Tetra Pak’ın içecek sektörüne yönelik ürünleri hakkında bilgi alabilir miyiz?

Tetra Pak olarak Türkiye ve dünyada içecek kategorisi içinde süt, %100 meyve suyu, meyve nektarı, meyveli içecekler, su, soğuk çay, soğuk kahve, yoğurtlu içecekler ve fermente içecekler gibi pek çok sıvı ve yarı sıvı gıda ürünlerini paketleme ve işleme çözümlerine sahibiz.
Modern tüketiciler; ferahlama, susuzluğunu giderme, enerji alma, beslenme gibi farklı ihtiyaçlarını karşılamak için yeni ürünler arıyorlar. Buna bağlı olarak son yıllarda katma değerli içeceklerde örneğin ekstra vitaminli, mineralli, lifli, düşük şekerli, sebze içeren yeni içecek kategorilerinde yükseliş görüyoruz. Yoğun günlük tempoda, dışarıda tüketime elverişli, taşıması ve içmesi kolay, doyurucu, atıştırmalık ürünler ve yeni tatlar pek çok marka için yeni fırsatlar sunuyor. Tetra Pak olarak yeniliklerimizde, özellikle tüketicilere dışarıda tüketim kolaylığı sağlayan yeni porsiyon paket boylarına, içme ve dökme kolaylığı sağlayan yeni kapaklara odaklanıyoruz. Bu tip katma değer yaratan inovasyonlar, geleneksel içeceklere yenilik katarak tüm içecek kategorisini büyütüyor. Özellikle TPA ailesinin TPA 330sq DreamCap ve TPA 500Edge Dream Cap boyları bu kolaylıkları sağladıkları için yüksek talep görüyor.