Makarna sektörü ihracat atağında

2016’da ihracat hedefini tutturarak tarihi bir rekor kırdıklarını belirten Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Abdülkadir Külahçıoğlu, 2017’de belirlenen 1 milyon ton makarna ihracatı hedefi için sektörün el ele verdiğini söyledi.

Özlem As 

2016’da ihracat hedefini tutturarak tarihi bir rekor kırdıklarını belirten Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Abdülkadir Külahçıoğlu, 2017’de belirlenen 1 milyon ton makarna ihracatı hedefi için sektörün el ele verdiğini söyledi. ABD ve AB pazarı için sektöre uygulanan kotalara rağmen çalışmalarına devam ettiklerini dile getiren Külahçıoğlu, “Japonya bizim için giderek büyüyen ve fırsatlar barındıran bir pazar olmaya devam ediyor. Bu yıl mevcut dış pazarlarımızı güçlendirirken, yeni dış pazar arayışlarımız devam edecek. Bu yıl odağımızda, tüketimin hızla arttığı Çin ve Hindistan gibi büyük ülkeler var. Brexit oylamasıyla AB’den ayrılma kararı veren İngiltere’yi de yakından takip ediyoruz” diye konuştu.

Makarna tüketiminde ne durumdayız? Dünyada rakamlar nasıl?

Makarnanın ülkemizdeki tüketimi yıldan yıla artıyor. Ancak ihracatta elde ettiğimiz artışı maalesef iç tüketimdeki artışta yakalayamıyoruz. İç tüketimdeki artış sınırlı kalıyor. Makarnanın temel bir gıda maddesi olduğu; aynı zamanda doğal ve sağlıklı bir gıda olduğu gerçeğinden hareketle, makarna tüketimini arttırmak amacıyla dernek olarak çalışmalar yapıyoruz. Bu çalışmalar neticesinde, 2016 yılında kişi başına makarna tüketimimiz 8,5 kilogramla tüm zamanların en yüksek değerine ulaştı.
Ama bu dünya ortalamasının altında bir tüketim. Dünyada yıllık kişi başına tüketim ortalaması yaklaşık 15 kilogramı buluyor. Kişi başına 26 kg tüketimle İtalya birinci sırada.
Biz, kısa zamanda ülkemizdeki kişi başına makarna tüketimini 10 kilograma yükseltmeyi hedefliyoruz.

Makarna tüketiminin son dönem hızla artmasının nedeni nedir?

Türkiye’de makarna tüketimi diğer ülkelerin altında. Günlük karbonhidrat ihtiyacını ekmekten karşılayan Türk halkı, makarnayı gerek bulgur ve gerekse pirinç pilavında olduğu gibi ana yemek kabul etmemiştir. Ancak son yıllarda hızlı nüfus artışı, makarnanın ekonomik olması, pazarlama ve ulaşım olanaklarının artması, hızlı kentleşme sonucunda çalışan kadınların hazır gıdaları tercih etmelerinin makarna tüketimini arttıracağı beklenmektedir.

Sektörün yurtdışı pazarda konumu nedir? Rekabet gücü yüksek mi?

Türk makarna sektörü, dünya makarna pazarında çok iyi bir konumdadır. Bugün sektörümüz gerek makarna üretimi, gerekse ihracatında dünya ülkeleri sıralamasında üst sıralarda yer almaktadır. Üretimde dünya üçüncüsü, ihracatta ise ikinci sıradayız.
2016 yılında gerçekleşen 1 milyon 509 bin tonluk makarna üretimimizle dünya makarna üretiminde İtalya ve ABD’nin ardından 3. sırada yer alıyoruz. İhracatta ise 833 bin tonla İtalya'nın ardından 2. sıradayız.
İhracat noktasında hep vurguladığımız bir şey var; İtalya, dünya ihracatında ilk sırada yer almasına rağmen AB dışındaki dünya ülkelerine yaptığı ihracatı 550 bin tondur. İtalya, korumalı bölge ve kendisi için bir iç pazar olan AB ülkelerine yaptığı ihracat nedeniyle birinci sırada. Dolayısıyla dünya geneline ihracatta açık ara İtalya’nın önündeyiz. Bu sebeple, aslında ihracatın da gerçek liderinin Türkiye olduğunu savunuyoruz.

Hedefiniz nedir; sektörün girmeyi planladığı yeni pazarlar var mı?

Japonya bizim için giderek büyüyen ve fırsatlar barındıran bir pazar olmaya devam ediyor. Bu yıl mevcut dış pazarlarımızı güçlendirirken, yeni dış pazar arayışlarımız devam edecek. Bu yıl odağımızda, tüketimin hızla arttığı Çin ve Hindistan gibi büyük ülkeler var. Brexit oylamasıyla AB’den ayrılma kararı veren İngiltere’yi de yakından takip ediyoruz.
2017 yılı makarna ihracatımızı 1 milyon ton, 2023 yılı hedefimizi ise 2 milyon ton olarak belirledik.
Uzun bir süredir dünyada ve bölgemizde yaşanan siyasi ve ekonomik gelişmeleri göz önünde bulundurduğumuzda, dünya genelinde zor bir dönemden geçildiği ortadadır. Ancak bu zorluklara karşın, 2016 yılında ihracat hedefimizi tutturduk ve tarihi bir rekor kırdık. 2017’de belirlediğimiz 1 milyon ton makarna ihracatı hedefimizi gerçekleştirmek için sektörümüz el ele vermiş durumda. ABD pazarında ürünlerimize uygulanan anti-damping ve telafi edici vergiler ile AB pazarı için sektörümüze uygulanan 20 bin tonluk miktar kotası üzerine çalışmalarımız devam ediyor. 2017’de bu iki büyük pazarda önümüzün açılması için gayret gösteriyoruz.

Ramazan ayında sofralarda makarna ne kadar yer buluyor? Talepten memnun musunuz?

Ramazan ayında tüm gıda maddelerinde olduğu gibi makarna üretim ve tüketimi de dönemsel olarak artıyor. Dolayısıyla Ramazan ayı, satışlarımızın da arttığı bir ay.
Beslenme uzmanları, makarnanın uzun süre tokluk ve enerji verici besin olması sebebiyle, özellikle sahurda makarnanın tüketilmesiyle 17 saatin çok fazla acıkmadan ve enerjik olarak geçirilebileceğini belirtilmekte, iftar sofralarında ise lif içeriği yüksek, demir başta olmak üzere mineral ve B grubu vitaminleri bakımından  zengin makarnanın ana yemek olarak yanında yoğurt ve salata gibi tamamlayıcı gıdalarla tüketilmesi ile günlük besin ihtiyacının karşılanacağını ifade etmektedir.

Hep eski ramazanların güzelliğinden dem vurulur. Eski Ramazan'a, Ramazan sofralarına ilişkin neler söylemek istersiniz?

İftar için hazırlanan yemeklerin- tatlıların kapıdan kapıya dolaşmasına, davul ve manilerle kalkılan sahurlara, 3 kuşak oturulan sahur ve iftar sofralarına, komşuluk, akrabalık ve dostluk duygularını daha da pekiştiren eski ramazanlara özlem duymamak mümkün mü?
Ailelerin küçülmesi, hızlı çalışma temposu ve değişen sosyal ilişkiler nedeniyle insanlar Ramazanı değiştirdi diye düşünüyorum.
Evlerde komşular, akrabalarla yapılan iftarların yerini, dışarıda toplu iftar davetleri aldı maalesef.