Metro coğrafi işaretli ürünlere sahip çıkmaya devam edecek

Metro Türkiye Satınalma Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Deniz Alkaç, “Coğrafi işaretli ürünlere özel bir proje geliştirerek, yerel ürün tedarikçilerini desteklemeyi ve unutulmaya yüz tutmuş ürünleri tekrar gün ışığına çıkarmayı hedefledik” dedi.

Coğrafi işaretleri raflarından tüketicilere ulaştıran ilk marka olduklarını söyleyen Metro Türkiye Satınalma Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Deniz Alkaç, “Metro Türkiye’nin yerel lezzetlerini kayıt altına almak, eşsiz lezzetleri dünya pazarına açmak ve Türkiye’nin dünyadaki 200 milyar dolarlık coğrafi işaretler pazarından pay almasını sağlamak amacıyla coğrafi işaretler projesini devam ettiriyoruz” dedi.

Coğrafi işaretli ürünlerin kırsal kalkınmayı ve sürdürülebilir tarımı desteklediği inancıyla konuyu 2012 yılından bu yana Türkiye gündemine taşıdıklarını söyleyen Metro Türkiye Satınalma Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Deniz Alkaç, “Coğrafi işaretli ürünlere özel bir proje geliştirerek, yerel ürün tedarikçilerini desteklemeyi ve unutulmaya yüz tutmuş ürünleri tekrar gün ışığına çıkarmayı hedefledik” dedi. Alkaç, “Türkiye’de Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan tescil edilen ve başvuru aşamasındaki tüm gıda ve gıda dışı coğrafi işaretli ürünlere sahip çıkacağız. Bu ürünlerin Türkiye’de ve yurtdışındaki Metro ülkelerinde bulunması ve satılması noktasında çalışmalarımız hızla devam ediyor” diye konuştu.

Siyah sarımsak ürünü hakkında bilgi verebilir misiniz? Ürün hangi ödülleri aldı?

Metro Türkiye olarak, dünyanın en iyi sarımsaklarından biri olabilmesi için ihtiyacı olan sıcaklık, nem, yağmur, rüzgâr ve toprak birleşimi sadece Taşköprü’de bulunan ve bu nedenle benzeri olmayan siyah sarımsağını mağazalarında kendi markamızla sunuyoruz. Metro Chef Siyah Sarımsak, dünyanın en kaliteli ve besin içeriği en zengin sarımsağı olan Taşköprü sarımsağının, 45 ila 60 gün boyunca belirli nem ve ısı altında tutularak kontrollü bir şekilde fermante edilmesiyle elde ediliyor. Coğrafi İşaretli Taşköprü sarımsağından elde edilen siyah sarımsak, kraft ambalajlarda bütün bir şekilde, cam kavanozda, püre ve soyulmuş diş olarak satılıyor.

Dünyada 70’in üzerindeki ülkede kendi markalarını üreten, 4.000’den fazla şirketin üyesi olduğu, The Private Label Manufacturers Association (PLMA), her yıl düzenlediği PLMA yarışmasında Bitki ve Baharatlar kategorisinde Metro Türkiye olarak, Metro Chef marka Siyah Sarımsak’la PLMA 2018 Mükemmelliğe Saygı Ödülü’nü kazandık. Kastamonu Taşköprü’de bulunan ve benzeri olmayan siyah sarımsak özellikle Kore ve Çin’de “uzun yaşamın kaynağı” diye adlandırılıyor. Vitamin ve mineral deposu olan siyah sarımsak antioksidan özelliğiyle insan sağlığına oldukça yararlı.

Metro'nun profesyoneller için hazırlanan ürün portföyü hakkında bilgi verebilir misiniz?

Ödüllü siyah sarımsaktan yüzde yüz izlenebilirliği sağlanmış balığa kadar uzanan ürün yelpazesiyle markalarımız, Metro güvencesindeki kalitesiyle öne çıkıyor. Metro Chef, Metro Professional ve Rioba gibi kendi markalarımızla gıda güvenliği, izlenebilirlik, ürün çeşitliliği, ambalaj kalitesi, tazelik ve soğuk zincir, sergileme ve sevkiyat konusundaki özel uygulamalarımızla yüksek kaliteli ve uygun fiyatlı ürünlerimizi profesyonellerle buluşturuyoruz.

Metro Chef, üstu¨n kalitesi, tazeliği ve performansıyla öne çıkan, gastronomi ihtiyaçları için geliştirdiğimiz gıda u¨ru¨nlerindeki yeni markamız. Geniş u¨ru¨n yelpazemizle mu¨şterilerimizin tutkusunu besleyip beklentilerini karşılarken gu¨nlu¨k işlerde de kolaylık sağlamayı amaçlıyoruz. Yüksek kaliteli gıda ürünleriyle işinin en iyisi olmak için çalışan şeflerin ihtiyaçlarına cevap veriyor, profesyonellerin tutkuyla hazırladıkları menüler için ilham verici ürünler sunuyoruz.

Türkiye’de mutfak kültürünün gelişimine katkı sağlamak ve şeflerin potansiyelini ortaya çıkarmak amacıyla 2015’te kurduğumuz gastronomi keşif platformumuz Gastronometro da Metro Chef ürünlerinin geliştirilmesi sürecine katkı sağlıyor. Rafa çıkan tüm Metro Chef ürünleri Gastronometro şeflerinin onayından geçiyor.

Coğrafi işaretlerle ilgili önümüzdeki dönemde belirlenen hedefleriniz ile ilgili bilgi verebilir misiniz?

Coğrafi işaretli ürünlerin kırsal kalkınmayı ve sürdürülebilir tarımı desteklediği inancıyla konuyu 2012 yılından bu yana Türkiye gündemine taşıyoruz. Coğrafi işaretli ürünlere özel bir proje geliştirerek, yerel ürün tedarikçilerini desteklemeyi ve unutulmaya yüz tutmuş ürünleri tekrar gün ışığına çıkarmayı hedefledik. Coğrafi işaretleri raflarından tüketicilere ulaştıran ilk marka olarak Türkiye’nin yerel lezzetlerini kayıt altına almak, bu eşsiz lezzetleri dünya pazarına açmak ve Türkiye’nin dünyadaki 200 milyar dolarlık Coğrafi işaretler pazarından pay almasını sağlamak amacıyla coğrafi işaretler projemizi devam ettiriyoruz. Bu proje sayesinde bugüne kadar, kaybolma tehlikesi yaşayan 100’den fazla ürüne sahip çıktık. Türkiye’deki ve Avrupa’daki birçok Metro mağazasının raflarında bugün Aydın incirinden Diyarbakır karpuzuna, Taşköprü sarımsağından Finike portakalına kadar 100’ün üzerinde coğrafi işaret tesciline sahip ve aday ürün yer alıyor.

Türkiye’de ve Avrupa’da coğrafi işaret potansiyeline sahip ürünlerin tescil süreçlerinden ihracatına kadar olan süreçlerine katma değer sağlamayı hedefliyoruz. Restoranlardaki coğrafi işaretli menülerin arttırılması ve ortak çalışmaların geliştirilmesi için çalışmalar yürütüyoruz. 6769 Sinai Mülkiyet Kanunu Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı Amblem Yönetmeliği doğrultusunda Türkiye’de logoları ilk kez uygulayan lider perakendeci olarak bu doğrultuda tedarikçi bilgilendirmelerine de devam ediyoruz. Türkiye’de coğrafi işaret tesciline sahip gıda dışı ürünleri yine ilk biz raflarımızdan tüketiciye ulaştırdık. Gıda ürünlerinde olduğu gibi gıda dışı ürünlerde de bu kararlılığımızı sürdürüyoruz. Kendi çalışanlarımıza ve ilgili paydaşlara Sürdürülebilirlik Modülü’nde coğrafi işaretler eğitimleri vererek coğrafi işaretlerin sürdürülebilir olmasını sağlamayı planlıyoruz.

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ile Türk Patent ve Marka Kurumunun iş birliğiyle, Türkiye’de ki Coğrafi İşaretlerin bilinirliliği ve katma değer oluşturulmasına yönelik olarak ortak proje başlattık ve bu projemizi kararlılıkla yürütmeye devam edeceğiz. 27 Nisan 2018’de TOBB ve Türk Patent ve Marka Kurumu ile ortaklaşa olarak yaptığımız İstanbul Coğrafi İşaret Zirvesinin ilkini gerçekleştirdik. Zirve İstanbul’da ilgili paydaşların bir araya geldiği ilk zirve olması açısından Türkiye’de büyük ses getirdi. Coğrafi işaret projeleriyle birlikte üreticiye, tüketiciye, gastronomi dünyasına, kamuya ve STK’lere dokunarak çok yönlü bir proje hayata geçirdik ve bu motivasyonumuzla uygulamaya devam edeceğiz. Bundan sonraki süreçte Türkiye’de Coğrafi İşaret Tesciline sahip olan stratejik ürünlerin Avrupa Birliği tescil süreçlerine götürülmesi ve bu ürünlerin katma değerinin oluşmasıyla ihracatının sağlanması en öncelikli hedeflerimiz arasında yer alıyor.

Örnek vermek gerekirse; dünyada sadece üç yerde (Avustralya, Sicilya ve Türkiye) yetişen Coğrafi İşaret Tescilli Kapıdağ Mor Soğanı ile ilgili Erdek Ticaret Odası ve Bereketli Eller Kadın Kooperatifi ile birlikte adımlar atarak ürünün tüketiciyle buluşturulmasının önünü açıyoruz. Kapıdağ Mor Soğanı, Bereketli Eller Kadın Kooperatifi, Metro’ya özel file ambalaj örgüsünü, aldıkları file örme eğitimi sonrası kendileri hazırlıyor. Dolayısıyla kadının emeği ekonomik açıdan hem kendisine hem de ailesine ek gelir olarak dönüyor.

Kırklareli Damızlık Koyun Keçi Yetiştiricileri İl Birliği, Kırklareli Ticaret ve Sanayi Odası, Kırklareli Ticaret Borsası, Kırklareli İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü ve İstanbul Üniversitesi ile ortaklaşa olarak Kırklareli Kıvırcık Kuzu Eti Coğrafi İşaret Tescil ve kuzu destek alımı çalışmalarını başlattık. Ticari bir anlam kazandırmak ve sürdürülebilirliğin sağlanması için nesli tükenmekte olan ve piyasada birçok taklidi bulunan Kırklareli Kıvırcık Kuzu Eti’ne sahip çıkmanın öneminin farkındayız. Bu ürüne coğrafi işaret alındığında bölgesel ekonomideki hareketlilik, istihdam ve rekabet gelişecektir.

Ayvalık Ticaret Odası koordinatörlüğünde bir konsorsiyum oluşturularak Dünya’da önemli bir yeri olan Ayvalık Zeytinyağı’nın dünya arenasında olması, Avrupa Birliği’nde tescillenmesiyle ilgili çalışmalar sürdürülüyor.

Metro önümüzdeki dönemde hangi coğrafi işaretli ürünleri bünyesine katmayı planlıyor?

Türkiye’de Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan tescil edilen ve başvuru aşamasındaki tüm gıda ve gıda dışı coğrafi işaretli ürünlere sahip çıkacağız. Bu ürünlerin Türkiye’de ve yurtdışındaki Metro ülkelerinde bulunması ve satılması noktasında çalışmalarımız hızla devam ediyor. Bugün raflarımızda 100’den fazla coğrafi işaret tescilli ve aday ürün bulunuyor, yeni ürünler de sürekli olarak raflarımızda yer bulacaklar.

Metro'nun ürün portföyü içinde profesyoneller için hazırlanan ürünlerin yeri nedir? Metro için neden önemlidir?

Türk mutfağı ve şeflerinin geleceğine yatırım yaparak dünyada hak ettikleri yere gelmelerine destek olmak istiyoruz. Üstu¨n kaliteli, tazeliği ve performansıyla öne çıkan özel bir ürün portföyünden oluşan markalarımızla, gastronomiye tutkuyla bağlı, yüksek kalite beklentisi olan profesyonellere ilham vermeyi amaçlıyoruz. Gastronomi profesyonellerinin tutkularını besleyen ve onlara ilham veren ürün ve hizmetlerimizle farklılaşıyoruz. Bu çalışmalarla amacımıza her geçen gün daha da yaklaşıyor, Türk mutfağının değerlerini gelecek nesillere de bırakabilecek olmanın mutluluğunu yaşıyoruz.