Ramazan'da sağlıklı ve dengeli beslenmeye dikkat!

Ramazan'da beslenme konusunda görüşlerini aldığımız uzmanların ortak fikri oruç sonrasında hızlı yemek yemekten kaçınılması gerektiği yönünde.



Özlem EROL

Ramazan ayı denilince akla çeşit çeşit yemeklerin, tatlıların bulunduğu sofralar geliyor. Ancak sağlık açısından uzun süren açlık sonrasında ağır, yağlı, şerbetli gıdalardan kaçınmak ve bol su tüketmek gerekiyor. Ramazan'da beslenme konusunda görüşlerini aldığımız uzmanların ortak fikri oruç sonrasında hızlı yemek yemekten kaçınılması gerektiği yönünde.


Medical Park Fatih Hastanesi İç Hastalıkları Uzmanı Ziya Mocan, Ramazan ayında sağlıklı beslenme için önerilerde bulundu.
Oruç tutmanın sağlığımızı kaybetmek için değil tersine sağlığımızı kazanmak için yapılan bir nevi detoks programı olduğunu söyleyen Ziya Mocan, Ramazan ayının sağlık ayı olması gerektiğini belirtti.Ramazanın beslenme sağlık kurallarına uygun olarak geçirilmesi gerektiğini vurgulayan Mocan, "Yağlı gıdalardan kaçınmak, sıvı tüketimini arttırmak gerekiyor. Beslenmede şeker orijinli basit karbonhidratlardan uzak durmak gerekir. Yemekler hızlı yenmemeli ve besinler en az 20 kere çiğnenmelidir. Oruç açarken ve yemek yerden televizyon seyredilmemelidir. Çünkü televizyon seyrederken yenilen yemekler hızlı bir şekilde tüketilir ve kişi doyduğunu anlamaz ve hazımsızlık problemleri oluşur. İftarda çorba gibi sıvı gıdalarla başlanması gerekir. Bu istirahatte olan hazım sisteminin yavaş yavaş çalışmasını sağlayacaktır. Aynen bir sporcunun hafif ısınma hareketlerinden sonra spora başlaması gibi bir şeydir. Daha sonra mümkünse 2-3 dakikalık bir ara verilmesi gerekir. Yemek tabakları peş peşe önümüze gelmemelidir. Bu arada servis yapılabilir, namaz kılınabilir, hafif bir sohbet yapılabilir. Daha sonra salatamızı tüketmemiz ve ondan sonra ana yemeğe geçmemiz gerekir. Yani karışık bir beslenme şeklinde sofrada yemek yemememiz gerekir. Bundan sonra yağsız etli bir yemek uygundur. Meyve ve tatlıların bir iki saat aradan sonra yenmesi sağlık yönünden tavsiye edilir. Tatlılarda da sütlü tatlılara ağırlık verilmesi uygundur" diye konuştu.

Şeker hastaları, böbrek yetmezliği olanlar ve kalp hastalarının oruç tutmasının uygun olmadığının altını çizen Mocan, tansiyon hastalarının oruç tutabileceğini ancak, tansiyon hastalarının dikkat etmesi gereken kuralların başında tansiyon ilaçlarını mutlaka iftarda ve sahurda almayı ihmal etmemesi gerektiğini vurguladı. Mocan, "İftarda alınan tansiyon ilaçları iftarın başında, sahurda alınan da sahurun sonunda alınmalıdır. Tansiyon ilaçlarından idrar söktürücüler mümkün mertebe tercih edilmemelidir. Karaciğer hastaları, sarılık hastası olanlar oruç tutmamalıdır" dedi.

Sahura mutlaka kalkılmalı

Beslenme ve Diyet Uzmanı Beste Alimert Altunörs ise Ramazan ayının yaza denk gelmesinin oruç tutulan süreyi çok uzattığını ancak Ramazanda iki ana öğün olan sahur ve iftarda iyi beslenerek ve doğru yiyecekler tüketilerek oruç tutulduğunda, kişinin hem daha rahat ve dinç bir şeklide orucunu tutabileceğini hem de vücut için sağlıksız bir durum oluşmayacağını söyledi. Sağlıklı oruç tutmak için sahura mutlaka kalkılması gerektiğini vurgulayan Altunörs, "Sahurda yumurta, etli yemek, peynir, süt, yoğurt gibi proteinlerden ve zeytinyağı, ceviz, badem gibi sağlıklı yağlar açısından zengin beslenmeliyiz. Yeterli protein ve yağ almak gün boyu daha geç acıkmaya ve dinç kalmaya yardım eder. Bulgur, tahıllı ekmek gibi tahılları, kuru baklagilleri, meyveyi de sahurda yeterli miktarda tüketmeliyiz. Ayrıca aşırı tuz tüketimi gün içinde daha fazla susamaya neden olacağından, yemekler çok tuzlu olmamalı, zeytin, sucuk, pastırma gibi şarküteri ürünleri tüketilmemelidir. İftarda soğuk su ile oruç açılabiliyor, yemekler acıkmanın etkisi ile hızlı ve normalden daha fazla miktarda tüketilebiliyor. Uzun saatler boş olan midenin sindirimine izin vererek yavaş yemek yemeliyiz ve ilk tüketilen yiyecek ve içeceklerin çok sıcak veya çok soğuk olmamasına dikkat etmeliyiz" şeklinde konuştu.

Ramazan sofralarının olmazsa olmazları tatlılar ve hamur işleri. Ancak sağlıklı beslenmek için bu gıdalardan kaçınmak gerekiyor. Bu konuda görüşlerini sorduğumuz. Beste Alimert Altunörs şu şekilde konuştu: "Gün boyu yemek yememek ve enerji alamamak, iftar ve sonrasında yediklerimiz konusunda kontrollü olmamaya bahane oluyor. Ramazanda ve Ramazan dışında da bu şekilde sağlıksız beslenenlerin kilo almasının en büyük nedeni budur. Hızlı yenilen ve karbonhidratlardan zengin akşam yemeği sonrasında vücut daha fazla şeker ister. Öncelikle iftarda yiyeceklerimizi doğru seçerek ve yemeği yavaş yiyerek fazla tatlı isteğimizi engelleyebiliriz. Ancak tabii ki haftada 1-2 gün sütlü veya meyveli hafif bir tatlı ya da 1-2 top dondurma tüketebiliriz. Diğer günler ise 1-2 porsiyon meyve ile şeker isteğimizi dengeleyebiliriz. Sıcak havalarda ter ile vücudumuzdan su ve mineral kaybı yaşıyoruz. İftar ve sahur arasında su tüketimi ile beraber mineral takviyesi için maden suyu tüketmek sağlıklı olur."