Tavuk etinin beslenmedeki önemi

Tavuk etinin kolesterol açısından düşük ancak doymamış yağ asitleri açısından zengin olduğu için diyet yapanların vazgeçilmezi olduğunu belirten Çetinkaya, derisiz olarak yenilen 100 gram tavuk etinin sadece 124 kalori içerdiğini ancak derisi ile birlikte tüketildiğinde 170 kaloriye kadar çıkabildiğini söyledi.

Büşra Sözen

Kişilerin yaşamsal faaliyetlerini devam ettirebilmelerinde barınma, eğitim, sağlık gibi etkenlerin en başında beslenmenin geldiğini söyleyen Diyetisyen Sezen Çetinkaya, yetersiz ve dengesiz beslenen kişide obezite, hipertansiyon, kalp damar hastalıkları, kanser, diyabet gibi daha birçok kronik hastalığın gelişmesine zemin hazırlandığını kaydetti. Çetinkaya, “Özellikle çocuk ve gebeler gibi risk gurubundaki bireylerin günlük yeterli miktarda protein, sebze meyve, kurubaklagil, tam tahıl ürünleri, süt ve süt ürünleri ve beyaz et tüketmeleri gereklidir” dedi.

Sağlıklı beslenmede önemli yeri olan tavuk etinin ise tüketilmesi gereken başlıca protein kaynağı olduğunu belirten Sezen Çetinkaya, “Diğer hayvansal etlere kıyasla daha az yağlıdır ve bu sebeple düşük kalori sağlar, iyi kalite protein kaynağıdır ve daha az yağ ve doymuş yağ içerir. Sindirimi diğer etlere kıyasla daha kolaydır ( %91- 100 ). Bu nedenle biyolojik değeri yüksek bir proteindir ve elzem amino asitleri içerir ve ülser, gastrit, spatik kolon gibi sindirim sistemi hastalıklarında önerilmektedir. Tavuk eti vitamin B2 (riboflavin), niasin, vitamin B6 ve vitamin B12 bakımından da zengin besinler arasında sayılmaktadır. Kalp damar hastalıkları, Tip2 diyabet ve sodyum kısıtlı diyetlerde rahatlıkla tüketilebilir” ifadelerini kullandı. Tavuk etinin kolesterol açısından düşük ancak doymamış yağ asitleri açısından zengin olduğu için diyet yapanların vazgeçilmezi olduğunu belirten Çetinkaya, derisiz olarak yenilen 100 gram tavuk etinin sadece 124 kalori içerdiğini ancak derisi ile birlikte tüketildiğinde 170 kaloriye kadar çıkabildiğini söyledi. Çetinkaya, “Izgara, fırın veya haşlama olarak tüketilmesi önerilir. Ülkemizde ne yazık ki tavuk eti tüketimini etkileyen faktörler bulunmaktadır. Gıda güvenliğine ilişkin kıstaslar tüketici tercihlerini etkilemektedir” dedi.

Çocuk beslenmesinde beyaz eti tüketimi

Sağlıklı beslenme açısından beyaz etin hem kaliteli рrotein, hem düşük уağ, hem de vitamin-mineral içеriği nedeniyle en iyi kаynаklаrdan olduğunu ifade eden Sezen Çetinkaya; tavuk, balık, hindi etinin de bu grupta yer aldığını kaydetti. Çetinkaya, “Tavuk etinin protein içeriği diğer etlere oranla çok daha yüksektir. Deniz ürünleri ve özellikler balıklar Omega 3 bakımından daha zengindir ve özellikle gelişim çağındaki çocuklarda tüketimi arttırılmalıdır. Piliç eti, B2, B6, B12 gibi vitaminler ve amino asitler açısından zengin olmasının yanısıra, çocukların ihtiyaç duyduğu demir, çinko ve fosforu da içermektedir” dedi. Çocuk beslenmesinde önemli bir yeri olan proteinlerin çocuğun fiziksel ve zihinsel gelişiminide etkilemekte olduğunu söyleyen Çetinkaya, “Ülkemizde sıklıkla görülen bodurluk kronik bir beslenme yetersizliğidir. Büyümekte olan dokuların kaliteli protein gereksinimi anne sütünden sonra büyük bir kısmı hayvansal kaynaklardan sağlanmalıdır. Yeterli ve dengeli bir şekilde alınan proteinler ile bu sorunun önüne geçilebilinir. Çocuklarda günde ortalama 60-90 gr beyaz et tüketimi önerilmektedir” diye konuştu.

Sağlıklı bir birey ne kadar sıklıkla tavuk eti tüketmelidir ?

“Obezite, diyabet ve kanser gibi çeşitli hastalıklardan korunabilmek için besin çeşitliliğinin sağlanması gereklidir” diyen Çetinkaya, “Et grubu besinlerin içinde de; kırmızı etin yanı sıra çeşitlilik için beyaz etler, yani kanatlı hayvanların etleri ile su ürünlerinin ve yumurtanın da diyete dahil edilmesi gerekir. Sıklık olarak ise; balıkların haftada 2-3 defa, tavuk ve kırmızı etlerin ise haftada 2’şer defa tüketilmesinde fayda vardır” dedi.