Tek kullanımlık gıda ambalajlarını tercih ediyor muyuz?

Tüketici tek kullanımlık ambalajlarda nelere dikkat ediyor? Son trendler neler? Tek kullanımlık ambalajlarla ilgili merak edilenleri anlatan sanayici, tüketicilerin ihtiyaçlarını en iyi ve en doğru şekilde karşılayan teknolojiye uygun ürünlerin tercih edildiğini kaydetti.

Tek kullanımlık ambalajlara artan bir talep olduğunu kaydeden Ay Plastik Üretim ve Ar&Ge Sorumlusu Eda Bulut, “Günümüzde üretilen her ürünün ambalajı, muhafaza ve taşıma amaçlı kullanılmasının yanı sıra katma değer oluşturacak görseller ile birlikte iyi bir pazarlama basamağı haline geldi” dedi.
“Artık insanlar bir başkasının kullandığı bardak, çatal veya kaşığı kullanmak istemiyor” diyen SEM Plastik Genel Müdürü Yavuz Eroğlu, “Ambalajını ilk kendisinin açtığı, dokunduğu ve daha hijyenik bulduğu tek kullanımlık ürünler tercih ediliyor” dedi.


Dünyada üretilen petrolün yüzde 4'ü plastik üretimi için kullanılıyor

Sektörün en büyük derdi olan plastiğe karşı önyargıyı az da olsa kırmak istediğini söyleyen Ay Plastik Üretim ve Ar&Ge Sorumlusu Eda Bulut, “Plastiğin genelde ana kaynağı petrol rafinerisinden arta kalan maddelerdir. Dünyada üretilen toplam petrolün sadece yüzde 4'ü plastik üretimi için kullanılmaktadır. Bunun da sadece yüzde 3'ünden plastik poşet üretilmektedir. Plastik üretimi ile kullanılmayan ve doğayı kirletecek olan petrol artıkları değerlendirilmekte, fosil esaslı yakıtların harcanması azaltılmakta ve gıda kayıplarının ekonomik olarak önlenmesi sağlanmaktadır. Tüketicilerin ve üreticilerin çevreye olan duyarlılığının artması, üretici firmaların biyo bazlı ve biyobozunur özellikteki plastiklere ilgisini artırmış durumda” dedi. Tek kullanımlık ambalajlarda üretim yapmış oldukları ürünlerin; çevre dostu ve geri dönüştürülebilir, hijyenik, ürünün taşıma, dağıtım ve rafta tutulması sırasında koruyucu ve elle rahatlıkla tutulabilir şekilde olması, muhafaza edilen ürünün orijinal şeklini, büyüklüğünü ve ağırlığını muhafaza etmesi, ürünü kimyasal ve fiziksel tehlikelere karşı koruması, ambalaj materyali albeniyi arttırıcı biçimde, ürünü en iyi şekilde temsil edecek şekilde tasarlanması ve kullanımının kolay olmasına dikkat ettiklerini söyleyen Bulut, “Biz Ay Plastik olarak PE ve PP filmler ile üretilen (market poşeti, kulplu çanta, takviyeli çanta, blok poşet, shrink film, strech film, bakliyat ambalajı, şeker, tuz ambalajları, deterjan paketleri, endüstriyel torbalar vb.) ürünlerin üretimini yapmaktayız. Gelişen teknoloji ve makine parkuru ile birlikte Flexible Ambalaj diye nitelendirilen; çok katlı ve farklı yapılar kullanılarak üretilen ambalaj grubunda pek çok sektöre uygun ambalaj çeşitleri yükselen trend göstermektedir. Tek kullanımlık ambalajlara artan talep var. Günümüzde üretilen her ürünün ambalajı, muhafaza ve taşıma amaçlı kullanılmasının yanı sıra katma değer oluşturacak görseller ile birlikte iyi bir pazarlama basamağı haline geldi. Bu avantaj küresel ve ulusal şirketler gibi butik işletmelerde de tercih sebebi haline gelmesine sebep olmuştur” diye konuştu.


“Geri dönüşüm işareti olmasına dikkat etmeliyiz”

Kalitenin ilk olarak tek kullanımlık plastik ürünlerde dikkat edilmesi gereken bir husus olduğunu söyleyen SEM Plastik Genel Müdürü Yavuz Eroğlu, “Ürünün kalitesinde fonksiyonelite olmalıdır. Örneğin kullandığımız ürün bir bardak ise bu bardağın dudağımıza değen kısmının düzgün olması veya suyu taşıracak kadar yumuşak olmaması lazım. Bu, kullanıma uygunluğu ve üretilen ürünün kalitesini bize gösteriyor. Aynı zamanda hijyen de tek kullanımlık plastik ambalajlarda dikkat edilmesi gereken hususlar arasında yer alıyor. Özellikle gıdaya temas eden ürünlerde hijyen ve sağlığa uygunluk aranması gereken kriterler arasında kesinlikle olmalıdır. Söz konusu kalite ve hijyeni sağlamak için de tabii firmaların tüketiciye verdiği söz anlamına gelen marka çok önemli. Çünkü iyi bir markaya sahip bir ürünü alıyorsak o markanın zaten ürünle ilgili kalite ve hijyeni ile alakalı bize verdiği sözü de almış oluyoruz. Bu nedenle ürünlerin üzerinde markanın yer almasına dikkat etmemiz gerekiyor. Yine ambalajda geri dönüşüm işareti olmasına dikkat etmeliyiz. Bu firmanın bize sürdürülebilirliğe ve çevreye değer verdiğini de gösterir. Gıdaya uygunluk işaretini görmeyi unutmamalıyız. Ayrıca tüketiciler artık bir ürünü alırken ambalajına da ayrı önem veriyor. Bu nedenle göz zevkine hitap eden ürünler de tercih edilebilir” dedi. “Evimize aldığımız her üründe nasıl hassasiyet gösteriyorsak tek kullanımlık ürünlerde de aynı hassasiyeti göstermeliyiz” diyen Eroğlu, belli marka ve kalitedeki ürünleri seçmey özen gösterilmesini istedi. Tek kullanımlık ambalajlarda trendlerin giderek değiştiğini kaydeden Yavuz Eroğlu, “Artık ürünlerde tüketicilerin ihtiyaçlarını en iyi ve en doğru şekilde karşılayan ve teknolojiye uygunluk aranılan özellikler arasında yer alıyor. Tek kullanımlık ambalajlarda da trendler bu talepler doğrultusunda şekillenmeye başladı. Artık daha düşük gramaja sahip tüketicinin istediği kalite fonksiyonelliği sağlayan ambalajlar ön planda tutuluyor.

Çevreci, geri dönüştürülebilen ambalajlar da firmaların üretimlerinde önem verdiği özellikler arasında yer alıyor. Bu kapsamda yeni trendlerden biri doğada kalma süreleri daha az ve daha çabuk geri dönüştürebilen yeşil ürünlerdir. Diğer bir trend tek kullanımlık ambalajların hayatımızı kolaylaştıran, hijyen sağlayan özellikleri dışında yaşam tarzımızı yansıtacak ve göz zekimize hitap edecek ürünler olması. Kısacası estetiği geliştiren ve dikkat çekici tasarımlı ürünler ön plana çıkıyor. Hayatı kolaylaştıran tek kullanımlık ürünler de yine günümüzde tercih sebebi diyebiliriz. Örneğin yoğun iş ve sosyal hayatımıza da en çok kullandığımız kahve bardaklarında fonksiyonel kapaklar, ısıya dayanıklılığı öne çıkıyor” ifadelerini kullandı. Eroğlu sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Üretimini gerçekleştirdiğimiz tek kullanımlık plastikler ve plastik gıda ambalajları gelişen dünyanın vazgeçilmezleri arasında yer alıyor. Zira dünyamızın kıt kaynakları 7 milyarı aşan nüfusu için yetersiz kalıyor. Açlık ve yoksulluk sınırında yaşayanların sayısı sürekli artıyor. Buna rağmen her gün milyarlarca ekmek çöpe gidiyor, tonlarca su boşa akıyor ve tarladan toplanan yaş meyve-sebze ambalaj kullanılmadığı için daha satış noktasına ulaşmadan heba oluyor. Ambalajlamanın doğru ve başarılı şekilde uygulanması gıdaların raf ömrünü uzatırken, israfı da önlüyor. Ürünlerin tazeliğini uzun süre sağlamak üzere su, ayran, yoğurt gibi ürünlerin korumasında da kullanılan plastik ambalajlar, sert ve esnek çeşitleriyle tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de ağırlıklı olarak tercih ediliyor. Koruyucu özellikleri, işlenirken esneklikleri sayesinde küçük, mikrodalga fırına konulabilen, kolayca açılan veya açıldıktan sonra tekrar kapatılabilen plastik ambalajlar özellikle hazır veya donmuş yemeklerde tercih ediliyor. Çalışan kadın nüfusunun artması, ailelerin küçülmesi ile hızlı tüketimin yaygınlaşması ve hazır yemek sektörünün gelişmesi bu ürünlere karşı olan eğilimi arttırıyor. Ayrıca günümüzde toplumsal yaşantı artıyor. Bu durumun iyi yanları elbette ki göz ardı edilemez ancak bulaşıcı hastalıkların artması gibi negatif yönü de bulunuyor. Hastalık oranlarının yükseldiğini göz önüne aldığımızda tek kullanımlık ürünlere karşı talebin de bu noktada da arttığını söyleyebiliriz. Artık insanlar bir başkasının kullandığı bardak, çatal veya kaşığı kullanmak istemiyor. Ambalajını ilk kendisinin açtığı, dokunduğu ve daha hijyenik bulduğu tek kullanımlık ürünleri tercih ediyor. Bu durumda tek kullanımlık ürünlerde talebi giderek artırıyor. Ülkelerin gelişmişliği artık tükettikleri ambalaj miktarı ve bu ambalajların nitelikleriyle ölçülüyor. Sonuç olarak Türkiye’nin geleceğinde gelişmişlik ölçütü olarak ambalajın oynayacağı rol çok büyük. SEM Plastik olarak bizler de bu konuda üzerimize düşeni yapacağız ve var gücümüzle çalışarak üretmeye devam edeceğiz.”