Teksüt, 2017 rotasını belirledi

Süt üretiminden tüketim alışkanlıklarına kadar geniş bir yelpazede sorularımızı yanıtlayan Teksüt'ün Yönetim Kurulu Üyesi Arda Aksaray, 2017 yılında 15 milyon TL'lik yatırım yapmayı hedeflediklerini söyledi.

Geçtiğimiz yıl 60. yılını kutlayan Teksüt, 2016’da satış-pazarlama, dağıtım ağı, ekipman-makine, Ar-Ge ve ürün geliştirmeye yönelik toplam 10 milyon TL’lik yatırım gerçekleştirdi. Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Arap Emirlikleri, Libya, Kuveyt, Irak, Azerbaycan, Türkmenistan, Kosova ve Tayvan'a ihracat yapan Teksüt'ün Yönetim Kurulu Üyesi Arda Aksaray ile Teksüt'ün yol haritası hakkında konuştuk. Süt üretiminden tüketim alışkanlıklarına kadar geniş bir yelpazede sorularımızı yanıtlayan Aksaray, 2017 yılında 15 milyon TL'lik yatırım yapmayı hedeflediklerini söyledi.

Özlem EROL

Teksüt'ün yıllar içindeki yolculuğundan bahseder misiniz?

Teksüt 60. yılını geride bıraktı. 61. yılımızdayız. Teksüt, 1956 yılında Balıkesir’in Gönen ilçesinde kuruldu. İlk kurulduğunda yerel ölçekte beyaz peynir üretimiyle yola çıkan firmamız, süreç içinde tesislerini ve ürün çeşitlerini genişleterek, bugün yine Gönen’de bulunan 27 bin metrekaresi kapalı alan olmak üzere toplam 80 bin metrekare üzerine kurulu modern fabrikasında üretimini sürdürüyor.

Ürünlerinizin kalitesi ve lezzeti açısından sütün önemi büyük. Süt tedarikiniz nereden?

Ortalama olarak 10 bin üreticiden süt alarak işleyen Teksüt için, kurulduğu ve tesislerinin bulunduğu Gönen ilçesi çok önemli. Gönen, süt hayvancılığının en iyi yapıldığı beldelerden biri. Ayrıca yöre insanı, iyi süt elde etme konusunda son derece tecrübeli. Bu nedenle sütü ağırlıklı olarak Gönen çevresindeki köy ve çiftliklerden temin etmeyi tercih ediyoruz. İzmir, Çanakkale- Biga yöresinden de süt temin edebiliyoruz. Bizim şansımız, sütün çok değerli olduğu bir bölgede üretim yapıyoruz. Türkiye'de sütün; protein oranının, yağ oranının bütün değerlerinin en yüksek olduğu bölge, bizim bölgemiz.

Aynı kalitede süt bulmak sorun oluyor mu? Sütü çiftliklerden mi temin ediyorsunuz?

Sütü çiftliklerden temin etmek bizim için avantaj oluyor. Çünkü mikrobiyal açıdan çiftliklerde kontrol daha yoğun. Çiftliklerde ineklerin bakımı, kontrolü daha ehil ellerde yapılıyor. Köylerde ne yazık ki bu bakımı bulmak kolay değil. Tabii bu sütün kalitesine de yansıyor. Çiftliklerde toplanan sütler hava ile temas etmeden toplanıyor. Süt, havayla temas ettiği zaman inanılmaz hızla mikrop üreten bir yapıya sahip.
Biz köylerden de süt alıyoruz ancak süt toplama merkezlerinde sütün kontrolünü mutlaka sağlıyoruz. Her üreticinin sütünden numune alıp kontrolünü sağlıyoruz. Antibiyotikli sütü kesinlikle kullanmıyoruz.

Çiğ süt satışında yeni bir düzenlemeye gidiliyor. Bu düzenleme hakkında ne düşünüyorsunuz?

Sokak sütünün satışına düzenleme gelecek. Artık marketlerde belirli koşullarda çiğ süt satılabilecek. İnsanlarda çiğ süt, işlenmemiş süt değeri daha yüksek algısı var. Ancak bu yanlış bir algı. Daha önce de belirttiğim gibi süt havayla temas ettiğinde inanılmaz hızla bakteri üretiyor. Biz işletmeler olarak sütü kullanacağımız alana göre sütü 70-80 dereceye kadar ısıtıyoruz ve bir anda soğutup içindeki zararlı bakterileri öldürüp yararlı bakterilerin kalmasını sağlıyoruz. Evde kaynatılan süt 100 dereceye kadar kaynatılıyor. İçinde yararlı bakteri de kalmıyor. Bu şekilde sütün verimliliği kayboluyor. Bu nedenlerle sokak sütünü tavsiye etmiyoruz. Bu düzenlemeyle denetim artacaktır.

Uzun bir aradan sonra geçtiğimiz Aralık ayında çiğ süt fiyatlarında bir artış yaşandı. Bu artışı sanayici olarak nasıl değerlendiriyorsunuz?

Olması gereken bir fiyat artışı yaşandı. Süt üreticisi bir beklenti içerisindeydi. Ancak piyasalar bu artışı kaldıracak düzeyde değil. Biz de bu zammı yansıtmaya çalışıyoruz ama henüz yansıtamadık. Bizim de giderlerimizde büyük artışlar var. Ambalaj ve makinelerimizi euro ile alıyoruz. Kur artışından etkilendik. Ancak perakendeye bunu yansıtmadık. Raflarda fiyat artışını yansıttığımızda süt fiyatlarında da artış olacaktır.

Teksüt'ün ihracatta durumu nedir? Hangi ülkelere ürün gönderiyorsunuz? İhracatta hedef ülkeler var mı?

İhracatta hedef ülkeleri artırmayı hedefliyoruz. Düzenli olarak; Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Arap Emirlikleri, Libya, Kuveyt, Irak, Azerbaycan, Türkmenistan, Kosova ve Tayvan'a ihracat yapıyoruz. Bu 9 ülke dışında Rusya, Çin ve Suudi Arabistan'a ihracat yapmayı hedefliyoruz. Süzme peynirimizle Avrupa'ya da ihracat yapmaya hak kazandık. Türkiye'de Avrupa Birliği'ne ihracat yapmaya hak kazanan 9’uncu firma olduk.

2017 yılında ilk ihracatınızı Tayvan'a yaptınız bu konudan biraz bahsedebilir miyiz?

Tayvan’a her ay Teksüt markasıyla kutu halinde 40 ton UHT süt göndereceğiz. Bu bölgede Avustralya ve Yeni Zelanda gibi çok büyük süt üreticilerinin bulunduğu ülkeler var. Yani hayli güçlü rakiplerin yer aldığı ve zor sayılabilecek bir pazara ihracat yapıyoruz. Teksüt olarak daha önce de Tayvan’a ürün göndermiştik. Ürün kalitemizden memnun kaldıkları için tekrar ve düzenli olarak ürün talep etmeye başladılar. Sütün dışında peynir gibi süt ürünleri de göndermek için bu pazarı gözlemleyeceğiz. Malezya'ya da ürün gönderimimiz olacak.

Ürün çeşitleriniz hakkında bilgi verir misiniz? Birçok yöresel peynir çeşidiniz var. Bu peynir çeşitlerinin ihracattaki payı nedir?

UHT süt, kaşar peyniri, krem peynir, tereyağ, sürülebilir beyaz peynir, süzme peynir, labne, kaymak, yoğurt ve ayranın yanı sıra Mihaliç, Çeçil, Dil, Çerkez, Otlu, Urfa, Örgü, Üçgen, Misket, Çubuk gibi yöresel peynirler çeşitleri de üretiyoruz. Yöresel peynir çeşitleri özellikle Orta doğu ülkeleri tarafından ilgi görüyor.

Türkiye'de en fazla hangi peynir çeşitleri tüketiliyor?

Beyaz peynir, kaşar peyniri, krem peynir olarak sıralayabiliriz. Beyaz peynir ile birlikte süzme peynir kategorisi de büyük bir büyüme içerisinde. Labnenin payı iç pazarda çok fazla olmasa da Orta Doğu'da labne çok fazla tüketiliyor. Türkiye'den ithal edilen labne, “Turkish labne” olarak biliniyor ve çok seviliyor.

2017 yılı hedefleriniz neler?

Üçgen peynir çeşidimizi piyasaya çıkardık. Yurt dışı pazarı için ambalaj değişikliği yapacağımız bir kaç ürün olacak. Bizim sektörümüzde sürekli yenilik yapmak zorundayız. 2017 yılında satış- pazarlama, dağıtım ağı, ekipman- makine, Ar-Ge ve ürün geliştirmeye yönelik yaklaşık 15 milyon TL’lik yatırım hedefliyoruz.