Tüketici, hangi şarküteri ürünlerini tercih ediyor?

Polonez Genel Müdürü Andaç Günsoy ile Türkiye'deki şarküteri ürünleri tüketimi ve tüketici tercihleri üzerine bir sohbet gerçekleştirdik.

Trakya Et ve Süt Ürünleri A.Ş. bünyesinde 1986 yılından bu yana faaliyet gösteren Polonez, işlenmiş et ürünleri alanında üretim yapıyor. İstanbul Çatalca'da 5 bin metrekare kapalı alanda üretim yapan Polonez'in yıllık 8 bin ton işleme kapasitesi bulunuyor.
Polonez Genel Müdürü Andaç Günsoy ile Türkiye'deki şarküteri ürünleri tüketimi ve tüketici tercihleri üzerine bir sohbet gerçekleştirdik. Günsoy; Marmara, Akdeniz ve Ege Bölgeleri’ndeki tüketicilerin yeniliklere çok açık olduğunu, İç Anadolu Bölgesi’nde geleneksel lezzetlerin tercih edildiğini, Doğu Anadolu Bölgesi’nin ise tercihini acıdan yana kullandığını belirtti.

Şarküteri grubunda en fazla tüketilen ürün grubu hangisi?

Geleneksel ürünlerimiz olan sucuk, kavurma ve pastırma her zaman en çok tercih edilen ve tüketilen ürünler arasında yer alıyor. Oranlamak gerekirse; tüketicilerin yüzde 50’si sucuk tercih ediyor, kalan yüzde 50’si ise salam, kavurma, pastırma, jambon gibi lezzetleri tüketiyor diyebiliriz.
Pastırma, sucuk gibi geleneksel lezzetlerin yanı sıra jambon, füme et gibi alternatif lezzetler de şarküteri grubunda önemli bir yere sahip. Tüketici tercihini en çok hangi ürünlerden yana kullanıyor?
Son yıllarda şarküteri et grubunda yağ oranı düşük ürünlere olan ilginin artışı ile birlikte jambon ve füme gibi lezzetler daha çok talep görüyor. Bu ürün gruplarının içinde en çok tüketilenler, dana füme ve hindi füme olarak başı çekiyor.

Sağlıklı ürünlere olan ilgi her geçen gün daha da artıyor. Şarküteri ürünleri ise kaçınılan ürünler arasında. Ürünlerinizi daha sağlıklı hale getirmek için yaptığınız çalışmalar var mı?

Polonez olarak 30 yılı aşkın bir süredir sağlıklı ve kaliteli beslenme adına dikkatle, büyük bir titizlikle üretim yapıyoruz. Amacımız, fonksiyonel ve inovatif gıdalar ile toplum sağlığını desteklemek. Bu doğrultuda gelişen teknoloji ile birlikte, müşteri ihtiyaçlarına yönelik Ar-Ge çalışmalarına ağırlık verdik. Hepimiz biliyoruz ki, günümüzde sağlıklı bir yaşamın olmazsa olmazı sağlıklı beslenmekten geçiyor. Polonez Fit Yaşam ürünlerinin Ar-Ge çalışmalarını yaparken de önceliğimiz sağlıklı beslenmeyi desteklemekti. Bu nedenle sevdiğimiz, vazgeçemediğimiz, geleneksel hale gelen bu tatları günümüz ihtiyaçlarına uygun hale getirmeye çalıştık.
Öncelikli hedefimiz şarküteri et ürünlerinin sağlıksız olduğu yönündeki algıyı düzeltmek. Şarküteri et ürünleri %100 etten üretildiği takdirde bilinenin aksine sağlıklı ürünlerdir. Kırmızı et, besin değeri oldukça yüksek olan, insan vücudunda ihtiyaç duyulan vitamin ve protein açısından zengin ve mutlaka tüketilmesi gerekli olan bir besindir. Özellikle B 12 vitamini, demir, çinko ve potasyum açısından oldukça zengindir. Sağlıksız olan, doğru üretilmeyen ürünlerdir.
Biz Polonez olarak %100 et kullanıyoruz. Ve bu besin zenginliğini de aldığı kaloriye ve kilosuna dikkat eden tüketicilerimize uygun olarak sunmak için, düşük yağ oranlı ve yüksek protein içerikli ürünler ürettik. Yaptığımız çalışmalar sonucu Polonez Fit Yaşam adını verdiğimiz dana, hindi, tavuk etinden mamul jambon, füme et ürünlerinde yağ oranını en fazla yüzde 1 oranında tutmayı başarabildik ve oldukça olumlu dönüşler aldık.
2010 yılından bu yana sağlıklı beslenmeyle ilgili çalışmalarımız daha da yoğunlaştı. Gıda bilimine önem veren bir marka olarak Ar-Ge merkezimizde çalışan veteriner hekimler ve mühendislerle, toplum sağlığına uygun üretim için sürekli çalışıyoruz. Bunun ilk örneği geçtiğimiz yıl piyasaya sürdüğümüz sadece %1 yağ oranlı, düşük kalorili ve yüksek protein içeriğine sahip ‘Polonez Fit Yaşam’ ürün grubu oldu. 2017’nin başında olduğumuz bugünlerde ise “Polonez Glutensiz” ürünleri tüketicilerle buluşturduk.

Aslında uzun zamandır üretimini gerçekleştirdiğimiz glutensiz ürünlerimizi, tüketicilerimizi bilgilendirmek ve gluten diyeti yapanları doğru yönlendirmek amacıyla ambalaj üzerindeki etiketlerde bunu daha da belirgin bir şekilde belirtmeye başladık. Çemeni sebebi ile pastırma hariç tüm Polonez ürünleri glutensiz gıdalar listesinde yer alıyor. Glutensiz gıdalar; gluten içeriği 20 mg/kg ile sınırlandırılan gıdalar olarak tanımlanıyor. Polonez markalı füme et, jambon, kavurma, salam (hindi salam ve macar salam), sucuk ve sosisler de bu sınırlar çerçevesinde üretiliyor.
En önemli misyonumuz dikkatli ve duyarlı bir üretici olmak. Bahsettiğimiz bu inovatif ve fonksiyonel gıdaların çeşitliliğini daha da artırarak, Polonez ürün gamını genişletmek. Önümüzdeki dönemlerde de bu amaca hizmet eden farklı ürünlerimizi müşterilerimizle buluşturacağız.

Türkiye'de şarküteri ürünlerinin tüketimi bölgelere göre nasıl bir değişim gösteriyor?

Türkiye genelinde 10 binden fazla satış noktasında tüketicilerinin istek ve ihtiyaçlarını yakından takip edebilen bir markayız. Pazardaki deneyimizle tüketicilerimizin damak tadını ve lezzet tercihlerini çok iyi ölçümleyebiliyoruz. Bazı bölgelerimizde yeni tat arayışları sürekli artarken, bazı bölgelerimiz farklı tatlara karşı tutucu davranabiliyor. Bizim hedefimiz ise geleneksel lezzetlerimizi günümüz insanının yaşam ve ihtiyaçlarına uygun hale getirmek. Önemli olan sağlıklı ve kaliteli beslenme adına dikkatli bir üretici olarak, ürün gamımızdaki fonksiyonel ve inovatif gıdaların çeşitliliğini daha da artırmak. Bölgelere baktığımızda; Marmara, Akdeniz ve Ege Bölgeleri’nin yeniliklere çok açık olduğunu söyleyebilirim. Bu bölgede yaşayan tüketiciler sucuk, kavurma ve pastırma gibi geleneksel tatların yanı sıra farklı lezzetleri de denemeyi tercih ediyor. Bu yönde gelen taleplerin çoğu salam, sosis, jambon ve füme et üzerine.
İç Anadolu Bölgesi’nde ise sucuk geleneksel lezzetler arasında ilk sırada yer alıyor. Özellikle Kayseri ve Afyon sucuk tüketiminde önemli rol oynuyor. Bölgede sucuk tercihi ilk sırada yer alırken sucuğu sırasıyla pastırma ve kavurma takip ediyor. Acılı yemekler ve baharatlar özellikle Doğu Anadolu Bölgesi’nde yaşayanlar için bir tutku adeta. Bu yörede yaşayanların şarküteri et ürünü seçimleri de acıdan yana. Acı sucuk talebinin en çok olduğu bölge Doğu Anadolu Bölgesi.

Gıda sektöründe daha küçük ambalajlara olan talep artıyor. Daha küçük gramajlı ürünlere şarküteri grubunda talep var mı?

Gıda sektörünün her dalında olduğu gibi şarküteri grubunda da yoğun bir talep var. Özellikle 60-75 mg. arasında değişen, ürün çeşidine göre 10-14 dilim arası üretilen düşük gramajlı ürünler tüketicilerin tercihlerinin başında geliyor. Bunun nedeni, ürünü taze olarak tüketme isteği, artık ürün bırakmama, bir kerede açıp bitirme isteği. Tek bir porsiyon için, sandviç yapmak için, pratik kahvaltılık hazırlamak için, atıştırmalık olarak son derece ideal.