Türk Kahvesi en çok Ege’de tüketiliyor Marmara sade, Güneydoğu Anadolu şekerli seviyor

Kahve Dünyası, yayımladığı araştırma ile yedi bölgenin Türk kahvesi haritasını ortaya çıkardı. 5 Aralık Dünya Türk Kahvesi Günü nedeniyle yapılan araştırmaya göre, her 100 kişiden 95’i Türk kahvesini seviyor. Türk kahvesi en çok Ege’de tüketilirken tüm bölgelerde en çok köpüklü ve orta şekerli kahve tercih ediliyor.

Kahve Dünyası, Türk kahvesi tüketim alışkanlıklarına yönelik gerçekleştirdiği araştırmanın sonuçlarını yayımladı. Türkiye genelinde bin kişiyle görüşülerek gerçekleştirilen araştırmadan dikkat çekici sonuçlar çıktı.

5 Aralık Dünya Türk Kahvesi Günü nedeniyle yapılan araştırmaya göre, Türkiye’deki her 100 kişiden 95’i Türk kahvesini seviyor. Kahve içenlerin yüzde 77 gibi çok büyük bir çoğunluğunun seçimi Türk kahvesi olurken bunu filtre kahve ve latte- cappucino takip ediyor.
Kahve Dünyası Dünya Türk Kahvesi Günü nedeniyle 5 Aralık’ta İstanbul Veliefendi fabrikasında düzenlediği etkinlikte konuşan Kahve Dünyası İçecek Kategori Yöneticisi Ayşe Ağırbaş araştırmanın sonuçlarını paylaştı.

Türkiye’de günde ortalama bir fincan (1,02) Türk kahvesi içildiğini ifade eden Ağırbaş, “Günde 2 ila 3 fincan Türk kahvesi tüketenlerin oranı Ege Bölgesi’nde yüzde 34’ü buluyor. Marmara Bölgesi yüzde 40 ile günde bir fincan Türk kahvesi keyfi yaparken Karadeniz Bölgesi’nden araştırmaya katılanların yüzde 24’ü ‘nadiren’ Türk kahvesi içtiğini belirtiyor. Türk kahvesinin en az içildiği bölge ise 0,73 fincan günlük ortalama ile Doğu Anadolu. Kahve Dünyası’nın gerçekleştirdiği araştırmaya göre, Türk kahvesi yüzde 55 gibi büyük bir oranla orta şekerli içiliyor. Tüm bölgelerde en çok orta şekerli içim tercih edilirken Marmara’da ikinci sırayı yüzde 39 ile sade alıyor. Şekerli kahve seven bölgeler Güney Doğu Anadolu, İç Anadolu ve Akdeniz olarak sıralanıyor. Çok şekerli Türk kahvesini ise 100 kişiden yalnızca 2’si tüketiyor” diye konuştu.
Kahve Dünyası’nın kurulduğu günden bu yana hedeflerinden birini, Türk kahvesini korumak ve dünyaya tanıtmak olarak belirlediğini ifade eden Ağırbaş, Türk kahvesinin lezzeti kadar geleneğini de yaşatmayı hedeflediklerini söyledi. Ağırbaş “Kahve Dünyası 2004 yılında ilk mağazasını açtığında, Türk kahvesine evde içilen bir kahve türü olarak bakılıyordu. Kahve Dünyası bu algıyı değiştirmek adına ilk etapta Türk kahvesinin ücretini yalnızca 1 lira gibi sembolik bir rakam olarak belirledi. Bu, Türk kahvesinin evden dışarı çıkması adına atılmış çok önemli bir adım olarak kabul gördü. Türk kahvesinin lezzeti kadar geleneğini de yaşatmayı hedefleyen Kahve Dünyası, özel tasarım fincanlar hazırladı; suyu ve çeşitli lezzetleri kahvenin yanında ikram etti. Günümüzde bu gelenek halen sürdürülüyor. Kahve Dünyası’nın kahve geleneğini yaşatmak üzerine attığı adımlar, misafirleri ile arasında zel bir bağ da oluşturdu. Günümüzde Kahve Dünyası’ndaki her iki masadan birinde en az bir fincan Türk Kahvesi siparişi veriliyor. Türkiye’nin dört bir yanından Avrupa’ya ve Suudi Arabistan’a kadar her gün binlerce misafire, binlerce fincan Türk Kahvesi aynı lezzet ve standartta sunuluyor” diye konuşku.

Kahvenin tarihsel yolculuğu

Gastronomi Yazarı Kahve Eğitmeni ve Okan Üniversitesi Gastronomi Bölümü Öğretim Görevlisi Cenk R. Girginol, sekizinci yüzyılda Habeşistan’da (Etiyopya) keşfedilen kahvenin, ilk olarak ekmek yapımında ve yemeklere ilave edilen bir meyve olarak kullanıldığını söyledi. Kahveyi içecek olarak keşfeden kişinin 1250’li yıllarda Şeyh Şazeli olduğunu belirten Girginol, “Yemen’de bir dağda sürgünken bulduğu kahve çekirdeklerini içerek hayatta kalmış, ardından bu içeceğin Yemen’de popüler olmasını sağlamıştır. Kahve, Osmanlı Sarayına 1543 yılında Yemen Valisi Özdemir Paşa ile girdi. Dünyanın ilk kahvehanesi 1554 yılında Tahtakale’de Kivahan adıyla açıldı. Evliya Çelebi’nin Seyahatnamesinde, 1630 yılında sadece İstanbul’da 55 kahvehane olduğu bilgisi yer almaktadır” dedi.

Türk kültürünün en önemli değerleri arasında yer alan Türk kahvesinin, UNESCO İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsili Listesinde yer aldığını kaydeden Girginol, “1-8 Aralık 2013 tarihleri arasında Azerbaycan’ın başkenti Bakü’de gerçekleştirilen ve 155 ülke temsilcisinin düzenlenen komite toplantısının 5 Aralık tarihli oturumunda bu karar alındığından dolayı, Dünya Türk Kahvesi Günü, 5 Aralık olarak kabul gördü. Türk kahvesi UNESCO listesine, “Türk Kahvesi ve Geleneği” kayıt edildi. Bu da, Türk kahvesinin yalnızca tadının değil, kendine özgü pişirme tekniğinden sunumuna kadar tüm aşamalarının özenle korunmasının ve yaşatılmasının önemini vurguluyor. Türk kahvesi, telvesi ile birlikte pişen dünyadaki tek kahve olma özelliğini taşıyor” diye konuştu.

Türk kahvesini en çok kadınlar tüketiyor.

Araştırmanın diğer sonuçları ise şöyle:
Türk kahvesi sevenlerin yüzde 73’ü kahvesini köpüklü seviyor.
Türk kahvesinin en çok içildiği mekanlar; ev, kafe-kahve mağazaları ve iş yerleri olarak sıralanıyor. Kafe ve kahve mağazalarında Türk kahvesi tercih edenlerin yüzde 37’si 18-24, yüzde 33’ü ise 25 - 34 yaş aralığında.
Genel olarak tüm kahve çeşitlerinde 100 kişiden 63’ü, seçimini sade ve aromasızdan yana kullanıyor. Türk kahvesi özelinde ise bu oran yüzde 75 seviyelerine çıkıyor. Türk kahvesinde aroma olarak en çok damla sakızı tercih edilirken (yüzde 13,58) sütlü Türk kahvesi içenlerin oranı ise 9,46.

*Türk kahvesinin en çok içildiği zaman dilimi yüzde 37 ile akşam olurken bu oranı yüzde 35 ile öğle yemeği sonrası takip ediyor. Egeliler kahveyi sabahla öğle yemeği arasında seviyor. Gece saatlerinde Türk kahvesi tüketiminin en fazla olduğu bölgeler ise Güneydoğu Anadolu ve İç Anadolu.

*Araştırmaya katılanların yüzde 42’si, Türk kahvesinin yanındaki favori ürünlerinin çikolata olduğunu belirtiyor. Çikolatayı en çok sevenlerin şekerli Türk kahvesi içenler ve öğrenciler olduğu görülüyor.

*Türkiye’de Türk kahvesi en çok aile ve arkadaşlarla birlikte içiliyor. Kadınların yüzde 57’si Türk kahvesini arkadaşlarıyla erkeklerin yüzde 63’ü ise aileleriyle birlikte içmeyi tercih ediyor. Araştırmaya göre, Türk kahvesini en çok kadınlar tüketiyor. Öyle ki, Türk kahvesinin günlük tüketimi kadınlarda 1,15 fincan iken erkekler 0,9 fincanda kalıyor.