“Ürünü doğru ambalajla paketlemek önemli”

OMÜD Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Nuri Görenoğlu: “Ürünü doğru ambalajla paketlemek önemli”

Ürünlerin soğuk hava zinciri ile taşınmasının yanı sıra doğru ambalaj ile paketlenmesinin büyük önem taşıdığını belirten Oluklu Mukavva Sanayicileri Derneği (OMÜD) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Nuri Görenoğlu, oluklu mukavvada taşınan sebze ve meyve gibi ürünlerin diğer ambalaj türlerine göre daha uzun süre taze kaldığını ve daha hijyen koşullarda koruma sağladığını söyledi. Bu durumun aynı zamanda gıdadaki fire oranının yüzde 30-35 oranında azaltacağı için ister istemez ürün fiyatlarını da aşağı çekeceğini dile getiren Görenoğlu, “Ege Üniversitesi’nin yaptığı bilimsel araştırmalara göre, Türkiye’de market kanalında satılan yaklaşık 2.6 milyon tonluk domatesin diğer ambalaj malzemeleri yerine oluklu mukavva kasada taşınması ile sadece ağırlık kaybını azaltmasından dolayı oluşacak yıllık kazancın yaklaşık 40 milyon TL olacağı ifade ediliyor” diye konuştu.


Türkiye'de e-ticaret hacmi sürekli artıyor. Bunun size geri dönüşü nasıl olmaktadır?

E-ticarette satılan her ürün büyük bir oranla eğer varsa kendi ambalajının yanı sıra mutlaka bir oluklu mukavva kutunun içerisinde gönderimi yapılıyor. Dolayısıyla e-ticaretteki hacim artışı doğrudan sektörümüze de olumlu bir şekilde yansıyor. Bundan birkaç yıl öncesine kadar Türkiye’de büyük e-ticaret siteleri faaliyet gösteriyordu. Daha sonra belli başlı büyük markaların ürünlerini pazarlamak amacıyla kendi alışveriş sitelerini kurması nedeniyle e-ticaret sitelerinin bir kısmı kapandı. Ancak e-ticaret sitelerinin sayısının azalması nedeniyle sektörümüz herhangi bir şekilde olumsuz etkilenmedi. Çünkü online alışverişe talep canlılığını koruyor. Günümüzde insanlar artık yoğun iş temposundan dolayı alışverişe çok fazla zaman ayıramıyor ve ihtiyaçlarını pratik bir şekilde internetten karşılamaya yöneliyor. Dolayısıyla e-ticaret sürekli bir devinim içerisinde. Türkiye’de ve dünyada da internetten alışveriş hızla artıyor. Artık günümüzde değişen alışveriş alışkanlıklarıyla birlikte portakal, mandalina başta olmak üzere yaş meyve-sebzenin de e-ticaret kanalından satıldığını gözlemliyoruz. Tabii ki, bütün bu ürünlerin tek kullanımlık, hijyenik yapısı sebebiyle oluklu mukavvadan yapılmış ambalajlar içerisinde tüketicilere ulaştırılmasını, sektörümüzün büyümesi ve gelişimi açısından çok önemsiyoruz.

Meyve-sebzenin ambalaja girmesini öngören yeni tebliğin sektörünüze getireceği ivme ne düzeyde olur?

Sebze ve meyvenin lojistik aşamasında yapılan hatalar nedeniyle çok fire verildiği ve bunun da enflasyonist bir etki oluşturduğu görülüyor. Özellikle sebze ve meyve hallerinde ambalajlama hataları nedeniyle binlerce ton ürün henüz tüketiciye ulaşamadan ziyan oluyor.
Yeni Tebliğe göre bu konuda standartların getirilecek olması hem Türkiye ekonomisi hem tüketiciler açısından son derece sevindirici. Çünkü ürünlerin soğuk hava zinciri ile taşınmasının yanı sıra doğru ambalaj ile paketlenmesi de büyük önem taşıyor. Bu konuda sebze ve meyvelerin oluklu mukavva ambalajda saklanmasını ve taşınmasını önemsiyoruz. Çünkü diğer ambalaj türlerine göre oluklu mukavvada taşınan ürünler daha uzun süre taze kalıyor ve daha hijyen koşullarda koruma sağlıyor. Bu da gıdadaki fire oranını yüzde 30-35 oranında azaltacağı için ister istemez ürün fiyatlarını da aşağı çekecektir.
Ege Üniversitesi’nin yaptığı bilimsel araştırmalara göre, Türkiye’de market kanalında satılan yaklaşık 2.6 milyon tonluk domatesin diğer ambalaj malzemeleri yerine oluklu mukavva kasada taşınması ile sadece ağırlık kaybını azaltmasından dolayı oluşacak yıllık kazancın yaklaşık 40 milyon TL olacağı ifade ediliyor. İtalya'daki Bologna Üniversitesi Tarım ve Gıda Bilimleri Bölümü Araştırmasına göre ise yaş meyve ve sebzeler oluklu mukavva ambalajda 3 gün daha taze kalıyor.

Oluklu mukavva sektörünün genel durumunu güncel verilerle bizimle paylaşır mısınız?

Sektörümüz 2017 yılı ilk yarısında yaklaşık yüzde 8’lik bir büyüme kaydetti. Muhtemelen yıl sonu itibariyle büyümenin yüzde 10 oranında artacağını ve yılsonu itibariyle toplamda 2 milyon 200 bin tonun üzerinde bir üretimin gerçekleşeceğini öngörüyoruz.

Önümüzdeki döneme ilişkin sektörün büyüme ve tüketime ilişkin beklentileri nelerdir?

Oluklu mukavva sektörünün şimdiye kadar olduğu gibi Türkiye’nin Gayri Safi Milli Hasılası büyüklüğünden 1.5-2 kat daha fazla bir büyüme kaydedeceğini öngörüyoruz. 2023 yılına kadar kişi başı halen 25 kg civarındaki tüketim rakamını 40-45 kg civarına çıkarmayı hedefliyoruz.

Gıda-tarım sektöründe oluklu mukavva kullanımı ne düzeyde?

Oluklu mukavva en çok yüzde 40-45 oranında gıda ve tarım sektöründe kullanılıyor. Çünkü oluklu mukavvadan üretilen kutular meyveleri yeniden kullanılabilen ambalaj malzemelerine göre daha taze tutuyor ve daha güvenli taşıyor. Bilimsel araştırmalara göre oluklu mukavva, patojenik ve bozulmuş mikroorganizma kaynaklı bulaşmayı (kirlenmeyi) ise azaltıyor. Ayrıca oluklu mukavva kutular, meyveler için daha kaliteli bir ambalajlama ve daha uzun raf ömrü sağlıyor; mikrobiyal çapraz bulaşmayı (kirlenmeyi) azaltıyor. Bu da gıda kaynaklı oluşan hastalık riskini azalttığı gibi meyvenin raf ömrünü de arttırıyor; meyvenin tazeliğini, kokusunu, görünümü ve tadını koruyor.
Meyve ve sebzelerin mikrobiyolojik kirlenmesi perakendeciler için büyük bir sorun. Bu kirlenmenin iki karakteristik etkisi bulunabiliyor. Patojen bakteri söz konusu olduğunda gıda güvenliği tehlike altına giriyor. Bozucu bakteri söz konusu olduğunda ise bu durum direkt olarak raf ömrünü etkiliyor. Her iki durumda da ambalajlama yönteminin rolü büyük.