Yaz sıcaklarında meyve ile serinleyin

Yaz mevsiminin bunaltıcı sıcaklarıyla baş etmenin en lezzetli yollarından biri de meyvelerdir.


Taptaze yaz meyvelerini yemek ya da suyundan yapılmış enfes içecekleri yudumlamak hem serinlik hem de zindelik ve sağlık verir. Çünkü meyveler bağışıklık sistemini güçlendirir, hastalıklara karşı vücut direncini artırır, çok sıcak havalarda vücudun su kaybını önler, hatta cildi de güzelleştirir.


Diyetisyen Emre Uzun özellikle hava sıcaklığının aşırı derece arttığı yaz mevsiminde tropik bölgede yetişen meyvelerin sağlıklı beslenme ve serinleme konusunda daha etkin olduğunu belirtiyor.  
Pek çok yararı bulunan meyvelerin aşırı tüketilmesinin zararlı olabileceği uyarısında bulunan Emre Uzun, meyvelerin barındırdığı şekerin aşırı tüketim nedeniyle kilo alımına yol açabileceğini dikkat çekerek bilinçli ve porsiyon kontrolü yaparak meyve tüketmenin şart olduğunu belirtiyor.

Diyetisyen Emre Uzun’un özellikle önerdiği  tropik meyveler

Antioksidan meyve Mango
Tropik ve yarı tropik bölgelerde yetişir. Çiğ tüketilmesi daha uygundur. A, B, C vitaminleri ile potasyum ve demir mineralleri yönünden zengindir. C vitamini ve içerisinde bulunan lif sayesinde, kötü kolesterol olarak nitelenen LDL’yi düşürücü etkisi vardır. Glisemik indeksi düşüktür. Beyin fonksiyonlarını artırarak hafızayı güçlendirir. Antioksidan etkisi ile hastalıklara karşı iyi bir bariyerdir. Yapısındaki demir nedeniyle kansızlığa da iyi gelir. Su oranı da yüksek bir meyve olduğu için serinletici etkisi yüksektir. Mangonun küçük boyu 180 gram ve 108 kaloridir.
Dikkat! Fazla tüketildiğinde alerjik etki oluşturabilir, kilo aldırabilir, ishal yapabilir. Şeker oranı yüksek olduğu için özellikle diyabet hastaları dikkatli tüketmelidir.

Süper meyve Avokado
Orta Amerika’da yetişir. A, B, C, E, K gibi vitaminler ve demir, potasyum, magnezyum, fosfor gibi mineraller dahil 20’nin üzerinde vitamin ile mineral içerir. Yüksek besin değerine sahiptir, mükemmel bir protein deposudur. Antiviral ve antibakteriyel özelliği vardır. Hastalıklara karşı iyi bir kalkandır. Kalp damar sağlığını korumaya yardımcıdır. İçerdiği mineral ve vitaminlerle cildin genç kalmasını sağlar. Avokadonun orta boyu 125 gram ve 271 kaloridir.
Dikkat! Avokado muzdan çok daha fazla potasyum içerdiği için böbrek hastalığı ve potasyum fazlalığı olanlar ile gebeler ve emzirme dönemindeki anneler hekime danışmadan tüketmemelidir. Fazla tüketimi alerjiye neden olabilir.

Çok yönlü Papaya
Anavatanı Amerika kıtasının tropikal bölgeleridir. Hem meyve hem de sebze olarak tüketilebilen çok yönlü bir meyvedir. A, B, C vitaminleri, lif, karoten, folik asit, potasyum, magnezyum ve antioksidanlar içerir. Metabolizmanın güçlendirilmesinde etkilidir. Kabızlık gibi sindirim sorunlarının giderilmesinde yardımcıdır. Bağışıklık sistemini güçlendirir, enfeksiyonlardan korur. Aterosklerozu (damar sertliği), kalp, akciğer ve böbrek hastalıklarını önler. Göz hastalıkları ve kanser riskini azaltır. Orta boy papaya 150 gramdır ve 19 kalori gibi düşük bir enerji değerine sahiptir.
Dikkat! Gebelerde düşüğe yol açabilir. Beta karoten içeriği yüksek olduğu için deri renginde değişikliklere neden olabilir. Aşırı tüketildiğinde böbrek taşı oluşturabilir. Emzirme döneminde tüketilirse bebeğin gelişimini olumsuz etkileyebilir. Var olan ishali artırır.

Kendisi de yararı da büyük Pomelo
Güney Asya ile Güneybatı Amerika’da yetişir. Benzediği greyfurt gibi turunçgiller ailesindendir ancak daha iri ve tatlı bir tropikal meyvedir. Piyasada ağaç kavunu olarak da tanınır. Turunçgiller ailesinin en büyük meyvesi olan pomelo kılcal damarları güçlendirir, sindirim sistemini çalıştırır, enerji verir. İçerdiği spermedin ile hücreleri yeniler, tokluk hissini artırır, kabuğu hazmı kolaylaştırır, mide rahatsızlıklarını giderici özelliği vardır, sıtmaya da iyi gelir. Pomelo’nun 100 gramı 26 kaloridir.
Dikkat! Pomelo’nun bilinen bir zararı yoktur.