Yeni nesil tüketici: “Dijital tüketiciler”

Dijital tüketiciler, geleneksel tüketicilerden daha fazla alışveriş yaparken, online kanalda yapılan alışverişlerde ise daha fazla harcıyor. Online olmayan alanlarda kişilerin birbirlerine marka tavsiyesi yüzde 20 civarında seyrederken, online kanallarda marka önerilerinin yüzde 27’ye kadar ulaştığı da açıklanan veriler arasında bulunuyor.

Uzmanlar tarafından açıklanan bilgilere göre Türkiye’de genç nüfusla birlikte; orta yaş ve orta yaş üstü kitle de dijital tüketim konusunda hızlı gelişme gösteriyor. Sayısal verilere göre Türkiye’de dijital tüketici olma potansiyelinin yüzde 65 olduğu biliniyor. Dijital tüketiciler, geleneksel tüketicilerden daha fazla alışveriş yaparken, online kanalda yapılan alışverişlerde ise daha fazla harcıyor. Online olmayan alanlarda kişilerin birbirlerine marka tavsiyesi yüzde 20 civarında seyrederken, online kanallarda marka önerilerinin yüzde 27’ye kadar ulaştığı da açıklanan veriler arasında bulunuyor.

Özkan Özbey
Ajans Dijital Kalem Başkanı


Dijitalleşen dünyada global ağları birbirine bağlayan teknoloji, gelişmeye hızla devam ederken gelecekte nasıl bir dünyanın bizi beklediği de merak konusu olmayı sürdürüyor. Dijitalleşme günlük hayatımız ve iş süreçlerimizin yanı sıra alışveriş alışkanlıklarımızı da etkileyecek gibi gözüküyor. Markaların yeni tüketici kitlelerine doğrudan ulaşmak için yatırımlar ve çalışmalar yaptıkları gözlemliyoruz. Bu çalışmaların hedefinde ise yeni nesil tüketiciler bulunuyor. Bu yeni nesil tüketiciler “dijital tüketici” olarak adlandırılıyor.

Dünyanın en önemli markaları, tüketicilere ulaşmanın en hızlı yönteminin dijital pazarlama ve halkla ilişkiler olduğunun altını çiziyor. Uzmanların açıklamalarına göre dijital pazarlamaya yatırım yapan markalar, büyüyen dijital tüketici kitlesini yakından tanıma fırsatı buluyor. Dünya pazarının dijital pazarlama ile dijital tüketici olarak adlandırılan 25 yaş altı global kitlenin yüzde doksanına ulaştığını gösteren kaynaklar da uzmanları doğrular nitelikte.

Daha çok alışveriş

Uzmanlar tarafından açıklanan bilgilere göre Türkiye’de genç nüfusla birlikte; orta yaş ve orta yaş üstü kitle de dijital tüketim konusunda hızlı gelişme gösteriyor. Sayısal verilere göre Türkiye’de dijital tüketici olma potansiyelinin yüzde 65 olduğu biliniyor. Dijital tüketiciler, geleneksel tüketicilerden daha fazla alışveriş yaparken, online kanalda yapılan alışverişlerde ise daha fazla harcıyor. Online olmayan alanlarda kişilerin birbirlerine marka tavsiyesi yüzde 20 civarında seyrederken, online kanallarda marka önerilerinin yüzde 27’ye kadar ulaştığı da açıklanan veriler arasında bulunuyor.

Dijital tüketiciler her kanalı kullanıyor

Dijitalleşmeye önem veren markalar, dijital tüketiciler için stratejiler geliştiriyor. Dijital tüketicilerin gündelik hayatlarındaki standartlar ve alışkanlıklar bu noktada kritik önem taşıyor. Bu sayede geliştirilen dijital pazarlama stratejileri ile dijital tüketicilere doğrudan ulaşılmak isteniyor. Birçok markanın dijital tüketiciler tarafından talep görmesinin ardında kampanyalar ve indirimleri, alışveriş günleri olduğu biliniyor. Dijital tüketiciler fiyat, rekabet, ulaşım kolaylığı ve güvenlik konusunda itibarı olduğunu düşündüğü markalardan alışveriş yapıyor. Dijital tüketicilerin her kanalı kullanıyor olması dijitalleşen markaların kitleler üzerindeki etkisini ve tanınırlığını arttırarak tüketim talebi oluşturabiliyor.

Bilinçli alışveriş

Türkiye’de ekonomik gücü yüksek olan ve dijitalleşme ile içli dışlı bir kitle bulunuyor. Bu kitlenin dışında, tüketime yönlendirilmesi gereken çekimser ve dijitalleşmeye yeni başlayan bir diğer kitle de bulunuyor. Tüketici segmentine göre belirlenen özellikler dikkate alındığında bu kitle; rekabet, fiyat aralığı, ürün karşılaştırması, kullanıcı yorumları, ürün özellikleri, marka güvenilirliği gibi kilit konularda oldukça titiz davranıyor.

Memnuniyet büyük önem taşıyor

Dijitalleşmeye giden markaların dijital alanda satış yapabilmesi için kitleleri oldukça yakından tanıması gerekiyor. Türkiye’de dijital tüketici kavramının yaygınlaşmaya başlaması markaların kırılma noktaları olarak görülebilir. Türkiye’de ve dünyada tüketici memnuniyetini sağlayan bütün markaların dijital pazarda paylarını önemli ölçüde arttırabileceğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Markaların, ödeme, ürün orijinalliği, kullanılabilirliği, görseli ile uyum sağlaması, kullanıcı memnuniyeti, kullanıcı yorumlarına önem vermesi gerekiyor.