“Yeterli C vitamini soğuk algınlığı süresini azaltabilir”

Diyetisyen Dilara Koçak, bazı besinlerin içerdiği besin öğeleriyle bağışıklık sistemini destekleyici etki gösterebildiğini söyledi.

Bazı besinlerin içerdiği besin öğeleriyle bağışıklık sistemini destekleyici etki gösterebildiğini söyleyen Diyetisyen Dilara Koçak, “Örneğin; Greyfurt, portakal, mandalina gibi besinler, içerdiği antioksidan özellikteki C vitamini sayesinde serbest radikallerle savaşır ve enfeksiyon ile mücadele etmeye yardımcı olur. Yeterli C vitamini vücudunuzun soğuk algınlığı ile mücadelesinde hastalığın süresini azaltabilir” şeklinde konuştu.

Büşra Sözen

Bağışıklık sisteminin kompleks bir yapıda olduğunu ve tek bir besin veya uygulama ile onu güçlendirmenin imkansız olduğunu söyleyen Diyetisyen Dilara Koçak, “En güçlü bağışıklık sistemi için bütün besinleri, vitamin ve mineralleri yeterli miktarda içeren bir beslenme programı, stres yönetimi, düzenli egzersiz, yeterli uyku ve hijyen koşullarına dikkat etmek çok önemlidir” dedi. Sadece belirli bir besin grubunu tüketerek ya da vitaminleri alarak bağışıklık sisteminin tam olarak güçlendirilemeyeceğini belirten Koçak, “Çünkü sistemin güçlü olması alınan protein miktarına, esansiyel yağ asitlerine, karbonhidrata, yani dengeli beslenmeye de bağlıdır. Vitamin ve mineral bakımından zengin bir beslenme programı uygulamak her zaman güçlü bir bağışıklık sistemine sahip olduğunuz anlamına gelmez. Örneğin; yeterli protein tüketmezseniz, vücudunuz enfeksiyonlara karşı zayıf kalabilir. Bağışıklık sistemi sadece kışın değil, her zaman desteklenmelidir. Bunun için düzenli aralıklarla D vitamini, çinko ve demir düzeylerinizi de kontrol ettirmenizde fayda var” şeklinde konuştu. Dilara Koçak, “İnsanlar ve hayvanlar üzerinde yapılan birçok araştırma, bağışıklık sistemini sağlıklı ve dengeli bir beslenme programı, egzersiz, yaş, psikolojik durum, stres, bitkisel takviyeler ve bazı diğer bazı faktörlerin etkilediğini gösteriyor" şeklinde konuşarak

Bu maddelere dikkat

Güne kahvaltıyla başlayın.
Tahıl tüketmeyi ihmal etmeyin.
Haftada en az üç kez sofranızda kuru baklagillere yer verin.
Doymuş yağ tüketimini sınırlayın.
Düzenli egzersiz yapın.
Tansiyonunuzu ölçtürün.
Su tüketimini ihmal etmeyin.
Ellerinizi sık sık yıkayın.
Özellikle salgın olan dönemlerde arkadaşlarınızla, dostlarınızla kucaklaşmamaya çalışın.
Yeterli uyuyun ve stresi azaltın
Alkol tüketimini sınırlayın
Yeterli D vitamini için güneş ışıklarını yakalayın
Sigara dumanından uzaklaşın
Antioksidan alımını artırmak için sebze ve meyve tüketimine önem verin önerilerinde bulundu.

Bazı besinlerin içerdiği besin öğeleriyle bağışıklık sistemini destekleyici etki gösterebildiğini kaydeden Koçak, “Örneğin; greyfurt, portakal, mandalina gibi besinler, içerdiği antioksidan özellikteki C vitamini sayesinde serbest radikallere savaşır ve enfeksiyon ile mücadele etmeye yardımcı olur. Yeterli C vitamini vücudunuzun soğuk algınlığı ile mücadelesinde hastalığın süresini azaltabilir. Kırmızı biber, maydanoz, yeşil yapraklı sebzeler de C vitamininden zengindir. C vitamini suda eriyen bir vitamindir ve fazlası idrar yoluyla vücuttan atılır, bu yüzden ‘fazla tüketimi bağışıklık sistemini daha çok güçlendirir’ inancı doğru değildir” dedi.
Koçak şu şekilde devam etti: “Somon balığı, selenyum minerali açısından zengin bir kaynaktır ve güçlü bir antioksidan olan E vitamini ile birlikte çalışarak sinerji gösterir. Bu ikilinin birlikteliği ile hücrelerde sizi hastalıklara duyarlı hale getirebilecek hasarlardan ve streslerden korur. Yağlı balıklar ayrıca omega-3 açısından da zengindirler. Kefir, yoğurt gibi probiyotik besinler bağışıklık sistemini de destekler. Bağırsaklarınız vücudunuzdaki bağışıklık hücrelerinin bir kısmına ev sahipliği yapar ve bağışıklık cevabına destek olur. Yoğurt, kefir gibi besinlerde bulunan probiyotik bakteriler, soğuk algınlığı ve grip ile mücadele eden hücreleri harekete geçirerek hastalanma sürelerini azaltabilen bir destek sağlar. Ben özellikle propolisden de destek alıyorum. Propolis, arıların bitkilerin yaprak, sap ve tomurcuklarından topladıkları güçlü antibakteriyel ve antioksidan etkilere sahip doğal bir arı ürünüdür ve kovandaki mikropları yok etmek ve arı kolonisinin sağlığını korumak için kullanılır. Propolis düzenli tüketildiğinde bağışıklığı güçlendirerek hastalanma sıklığının azalmasına yardımcı olur. Buna bağlı olarak antibiyotik kullanımını da azaltır.”

Bitki çaylarının soğuk algınlığı öncesi veya sırasında koruyucu ve tedaviye yardımcı olabildiğini ifade eden Koçak, “Ekinezyanın; bağışıklık sistemi üzerinde etkili olduğu deneysel çalışmalar bulunmaktadır. Ekinezya özellikle soğuk algınlığı ve nezleden korunmak ve tedavisine yardımcı olmak amacıyla yararlanabileceğiniz çaylardan biridir. Ihlamur ve adaçayı da yine rahatlıkla tüketebileceğiniz çaylardandır. Özellikle ağız ve boğazdaki enfeksiyon yaraları, soğuk algınlığı, grip, bronşit gibi durumlarda içerdiği uçucu bileşenlerle adaçayı koruyucudur. Onların yanı sıra yeşil çay içindeki polifenoller, flavonoidler virüslere karşı vücudunuz için savaşır ve bu anlamda bağışıklık sistemini de güçlendirir. Yeşil çay aynı zamanda büyük bir antioksidan kaynağıdır. Yani vücuttaki oksidasyona, serbest radikallere karşı savaşan etkiye sahiptir” diye konuştu.