Yeterli su içmek metabolizmanın hızlı çalışmasına yardımcı oluyor

Doç. Dr. İsmet Tamer, yaz aylarında uygulayabileceğiniz sağlık önerileri paylaştı.

      

“Sadece yemekten kısarak ya da kendinize katı yasaklar koyarak başarılı sonuçlar almak mümkün değil” diyen Doç. Dr. İsmet Tamer, “Sakın diyet yapmayın, sağlıklı ve dengeli beslenin. Kalıcı ve anlamlı sonuçlar için üç şey çok önemlidir: Yeterince su tüketmek, hareketli bir yaşam tarzı seçerek düzenli egzersiz yapmak, yeterli ve kaliteli uyuyarak vücudunuzun dinlenmesine, kendini yenilemesine fırsat tanımak. Günde en az 8 bardak, mümkünse 10-12 bardak su içmeniz bu süreçte çok önemlidir. Yeterli su içmek metabolizmanın düzgün ve daha hızlı çalışmasına yardımcı olur” diye konuştu. Hergün düzenli olarak 30-45 dakika yürüyüş ile yaklaşık 250-300 kalori yakıldığını ifade eden Tamer, “3 ayda toplamda yaklaşık 25000 kaloriye eşdeğer bir enerji tüketimi elde edersiniz ki, bu da yaklaşık 4 ila 5 kg fazla kilodan kurtulmak demektir. Hele yaz aylarında yüzme fırsatı bulursanız bu fırsatı mutlaka değerlendirin. Yüzme, vücudun neredeyse bütün kaslarını çalıştırır ve belli bir tempoda 15 – 20 dakikalık yüzme seansları ile aynı süredeki yürüyüşün yaklaşık iki katı enerji yakabilirsiniz” dedi. Güne kahvaltı ile başlamanın önemine dikkat çeken Tamer, şu sözleri söyledi: “Kahvaltı etmeden güne başlamak, diyet yapan kişilerin en sık yaptığı hatalarından biridir. Eğer kahvaltı yapmadan güne başlarsanız, vücut kendini enerji koruması altına alır ve metabolizma yavaşlayarak eksilen kan şekerini sabit tutmak amacıyla, yediğiniz her şeyi enerjiye çevirmeye ve aldığı enerjiyi de yavaş tüketmeye başlar. Oysa yaz günlerinde bol domates, salatalık, yeşillikler, zeytinyağı ve limon ile terbiye edilmiş zeytin ve az yağlı peynirler ile hazırlanacak kahvaltılar sayesinde bolca protein ve vitamin yanında yeterince karbonhidrat almış, güne enerjik başlamış olursunuz.”

Her gün doğru şekilde hazırlanmış bir fincan kahve ve birkaç bardak çay tüketilmesinin hem sindirimi kolaylaştırdığı hem de metabolizmayı hızlandırmaya yardımcı olduğunu söyleyen Tamer, “Çok fazla çay ve kahve tüketimi, çok miktarda kafein ve hatta polifenol alımı demektir ki bu durum bazı önemli besin öğelerinin emilimini bozabilir, mineral ve vitamin eksikliğine neden olabilir. Üstelik bunları şeker ile beraber tüketiyorsanız başınız dertte demektir! Günde bir fincan kahve ve 3 bardak çayı, birer kesme şeker atarak içtiğinizi varsayalım. Bu sizin her gün yaklaşık fazladan 90 – 100 kalori almanız demektir. Üç aylık sürede kilo vermek bir yana 1,5 – 2 kg fazladan kilo almanıza neden olabilir. Gün içinde size önerilen sıkı menülerden vazgeçmemeniz, metabolizma hızınızın bir süre sonra sabitlenerek kilo vermenizin zorlaşmasına sebep olur. Yani her gün ya da her öğünde hep aynı şeyleri yemeyin, her gün, her hafta sonu aynı egzersizleri ya da faaliyetleri yapmayın, rutininizi değiştirin, keyifle kilo vermeye devam edin. Yaza girerken iştahınızı kontrol etmenin bir yolu da ara öğünlerden geçer. Öğleden önce ve sonra birkaç ceviz içi, 5-6 badem, birkaç kuru kayısı veya erik kurusu, 2-3 diyet kraker yanında bir bardak az yağlı ayran, az yağlı meyveli yoğurt gibi enerjisi kontrollü, besin içeriği zengin ara öğünlerle, az az ama sık sık beslenerek hem tokluk sürenizi uzatabilir, hem de daha az yiyerek kontrollü ve sağlıklı bir şekilde kilo verebilirsiniz” ifadelerini kullandı. Tamer sözlerine şu şekilde devam etti: “Lif ve vitamin deposu yeşillikleri, çeşit çeşit sebze ve meyveyi mutlaka günlük beslenmenize dâhil edin. Sebzelerden baklagilleri ve yaz meyvelerini tüketirken, porsiyon miktarına dikkat etmekte fayda var. Her ne kadar sağlıklı beslenmenin önemli ögeleri olsalar da hem nohut, fasulye gibi baklagillerden, hem de kavun, karpuz, kayısı, şeftali gibi meyvelerden fazla yediğinizde fazla kalori alacağınızı aklınızdan çıkarmamalısınız.
Porsiyonları kontrol altında tutmak ve azar azar ama sık sık beslenmek kaydıyla her şeyden tüketerek kendinizi kısıtlamadan sağlıklı ve kilo vermenizi dilerim.”