Zekeriya Mete: Bu yıl sanayi ve gıda sektöründen yüksek performans bekliyoruz

Bu yıl sanayi ve gıda sektörünün yüksek performans göstermesini; bu trendin ve yeni yatırımların devam etmesini beklediklerini belirten Zekeriye Mete “İstatistiklere baktığımızda zaten büyümede sanayi yatırımlarının destekleyici etkisi net bir şekilde gözüküyor” dedi.

“Ortadoğu, ABD, Avrupa ve Kuzey Afrika başta olmak üzere dünyanın her yerine ihracat gerçekleştiriliyor. Ürün gamı olarak Ortadoğu bölgesinde daha çok pastacılık ürünleri ve çikolata kategorisi ön plana çıkmakta iken AB bölgesinde ise şeker ve şekerli mamuller grubu ön plandadır.”

Özlem As

İstanbul Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete, 2018 yılında katma değerli ürünlerin yurt dışındaki pazarlarda sağlam bir yer edinmesi için çalışacaklarını söyledi.

Türkiye geneli şekerli mamuller sektöründe geçen seneye göre yüzde 8’lik bir artış yakaladıklarını ifade eden Zekeriya Mete, 2023 hedefleri doğrultusunda, 2018 için bu rakamları daha da yukarıya çekmeyi hedeflediklerini söyledi.
Şekerli mamuller sektörünü konuştuğumuz Zekeriya Mete, “Hedefe ulaşma süreci inovatif ürünler, dünya genelinde sektörün analizi, yaratıcılık ve doğru hedefe konsantrasyon içeren karmaşık bir süreç ve ülke olarak bu süreci başarıyla tamamlamada yüksek bir potansiyele sahip olduğumuzu düşünüyorum” dedi.

Şekerli ve çikolatalı mamuller sektörünün büyüklüğü nedir?

Şekerli Mamuller sektörü bugün 200’e yakın ülkeye yıllık 2.3 milyar doları aşkın ihracatı ile ülke ekonomisine katkı sağlamakta olup bu rakam sektör ithalatının iki katı kadarına tekabül ettiği için dış ticaret açığına da olumlu etki yapmaktadır.

Sektörün ihracatta karnesi nasıl? Hedefiniz nedir?

Türkiye geneli şekerli mamuller sektöründe geçen seneye göre yüzde 8’lik bir artış yakaladık. 2023 hedefleri doğrultusunda, 2018 için ana hedefimiz bu rakamları daha da yukarıya çekmek olacaktır. Bu yıl ve daha uzun vadeli dönemde özel olarak, katma değerli ürünlerimizin yurt dışındaki pazarlarda sağlam bir yer edinmesi adına çalışmalar yapmayı düşünüyoruz. Hedefe ulaşma süreci inovatif ürünler, dünya genelinde sektörün analizi, yaratıcılık ve doğru hedefe konsantrasyon içeren karmaşık bir süreç ve ülke olarak bu süreci başarıyla tamamlamada yüksek bir potansiyele sahip olduğumuzu düşünüyorum.

İhracatta öne çıkan ürünler hangileri? AB'ye ya da Ortadoğuya ihraç edilen ürünler farklı mı?

Şekerli mamullerde öne çıkan ilk üç ürün grubumuzu pastacılık ürünleri, çikolata ve kakao içeren diğer gıda müstahzarları, şeker ve şekerli mamuller (Lokum, drajeler, sakızlı şekerler vb.) oluşturmaktadır. Bölgesel olarak Orta Doğu, ABD, Avrupa ve Kuzey Afrika başta olmak üzere dünyanın her yerine ihracat gerçekleştirilmekte ve ürün gamı olarak Orta Doğu bölgesinde daha çok pastacılık ürünleri ve çikolata kategorisi ön plana çıkmakta iken AB bölgesinde ise şeker ve şekerli mamuller grubu ön plandadır.

Sektörün büyüme hedefi nedir?

Türkiye’nin bu yıl sonu büyüme beklentisi yüzde 7 civarlarında olup, sanayi ve gıda sektörünün aynı şekilde de yüksek performans göstermesi beklenmektedir. 2018’de de bu trendin ve yeni yatırımların devam etmesini bekliyoruz. İstatistiklere baktığımızda zaten büyümede sanayi yatırımlarının destekleyici etkisi net bir şekilde gözüküyor.

Sektörün gelişimini engelleyen unsurlar nelerdir?

Çok geniş cevapları olan bu soruya tek kelime ile cevap verin derseniz yanıtım bürokrasi olacaktır. Maalesef yaptığımız çalışmalar neticesinde önümüze çıkan sorunlarda zor da olsa aşama kaydederken bu konuda hala büyük sorunlarımızın olduğunu belirtmem gerekir. Mevzuatta olması gereken uygulamalar ile gerçekleşenler arasındaki fark yüksek oranlarda ihracat yapan firmalara karşı işleyen bir yapı oluşturmuş durumda. Sektörün yapısına, sanayicilerin vizyonuna uygun mevzuat düzenlemeleri yanında bu mevzuatın nasıl uygulandığının da denetlenmesi gerekiyor. Aynı şekilde yatırımların ve teşviklerin de buna bağlı sebepler ile verimli kullanıldığını düşünmüyoruz. Döviz kuru, hammadde temini gibi makro meseleler, sektörün kendine has sorunları ile mücadele ederken bu tarz problemler uluslararası rekabette ciddi anlamda önümüzü kesmektedir.

Resmi Gazete'de yayınlanan karara göre; kakao yağı ve kakao tozu ithalatında, yüzde 10’a yaklaşan oranlarda Toplu Konut Fonu alınması kararlaştırıldı. Kakao ithalatında alınacak fon, sektöre nasıl yansır? Bu kararı değerlendirir misiniz?

İç piyasa üretimini destekleyen bu kararın uygulamasının yerinde olacağını dolayısıyla sektöre yansımasını önümüzdeki dönemde daha net gözlemleyeceğimizi düşünüyorum.