Favorimiz karton ambalajda soğuk şeftali ve vişne suyu

Avrupa Birliği ülkelerinde tüketicilerin yüzde 61’i karton, yüzde 29’u plastik ve yüzde 8’i cam ambalajda meyve suyu tüketmeyi tercih ediyor.

Türkiye’de tüketicilerin yüzde 84’ü karton, yüzde 2,7’si plastik, yüzde 3 cam ambalajda meyve suyu veya meyve nektarı tüketiyor. Avrupa Birliği ülkelerinde ise tüketicilerin yüzde 61’i karton, yüzde 29’u plastik ve yüzde 8’i cam ambalajda meyve suyu tüketmeyi tercih ediyor. 

Nur Coşkun İstanbulluoğlu 

nurcoskun@net-iletisim.com

Meyve Suyu üretimi, tarımsal ürünlerin en önemli dallarından... meyve suyu sektörü; ancak meyvecilik, ekilebilir toprakların doğru değerlendirilmesi, su kaynaklarının korunması, olumsuz çevre koşullarının ortadan kaldırılması ve tarımın sürdürülebilirliği ile hayatta kalabiliyor.

Meyve suyunu uygun miktarda tüketmenin faydaları konusunda ise tüketicinin daha fazla bilgilendirilmesi gerekiyor. Uluslararası Meyve Suyu Üreticileri Federasyonu (IFU) yetkililerinin açıklamalarına göre;
Türk meyve suyu sektöründe yılda yaklaşık 1 milyon ton meyve işleniyor.
Meyve suyu ihraç edilen ülke sayısı 150 civarı. 2016 yılında meyve suyu ihracatı 186 milyon dolar. Bu durum dış ticaret dengesi açısından incelendiğinde 163 milyon dolarlık bir dış ticaret fazlası sağlıyor.

Son dönemlerde, Avrupa Meyve Suyu Birliği (AIJN), tüketimi arttırmak için konunun uzmanları, medya ve tüketicinin ilgisini çekecek meyve suyu kampanyalarına öncülük ediyor. Avrupa’da azalan meyve suyu tüketim verileri göz önüne alınarak başlatılan tanıtım kampanyalarında, saflık vurgusu, sağlık, yaşam stili, kalite ve sürdürülebilirlik ön plana çıkarılan mesajlar arasında. Meyve suyu tüketicisini anlamak, yeni trendleri izlemek, bu trendler arasında basitliğin, otantikliğin ve interaktif olmanın önemini göz ardı etmemek yine bu kampanyaların parçalarından... Ülkemizde de meyve suyu reklamlarında fazlasıyla otantik temalar kullanılmasında bu kampanyanın etkisi var mı bilinmez...

Şekerli ürünlerle ilgili enteresan bir bilgi; Türkiye’de akide, bonbon türü şeker tüketimi diğer modern ülkelere göre daha az ama çayı şekerle tüketme oranı yüksek... Meyve suyu da içecekler arasında çay ile yarışta...

Türkiye’de lezzet açısından, geleneksel kategori liderleri, şeftali ve
vişne suyu

Avrupa Meyve Suyu Birliği (AIJN) tarafından yaptırılan, Meyve suyu 2016 Pazarı Araştırması ülkemizdeki meyve suyu tüketim alışkanlıklarına ayna tutan bilgiler içeriyor. Araştırmadan bir kaç çarpıcı bilgi;

Türkiye’de tüketicilerin yüzde 84’ü karton, yüzde 2,7’si plastik, yüzde 3 cam ambalajda meyve suyu veya meyve nektarı tüketiyor.
Avrupa Birliği ülkelerinde ise tüketicilerin yüzde 61’i karton, yüzde 29’u plastik ve yüzde 8’i cam ambalajda meyve suyu tüketmeyi tercih ediyor. Almanya, Fransa ve İtalya ile kıyasladığımızda ülkemizde karton ambalajlı meyve suyuna ilgi daha fazla... (Fransa’da yüzde 60 karton, yüzde 30 plastik, yüzde 7 cam, İtalya’da yüzde 70 karton, yüzde 18 plastik, yüzde 9 cam, Almanya’da yüzde 50 plastik, yüzde 39 karton, yüzde 9 cam )

Peki en çok hangi tür meyve sularını tüketmeyi seviyoruz? En çok şeftali suyu tercih ediliyor (yüzde 32). Bunu karışık meyve suyu (yüzde 19), vişne (yüzde 17), kayısı (yüzde12), portakal (yüzde 10) izliyor. Almanya’da en çok portakal suyu (yüzde 33) tercih edilirken, bunu elma suyu (yüzde 23 ) izliyor. Ayrıca yüzde 2 oranında Alman tüketici sebze suyu içmeyi de seviyor. Fransa’da benzer şekilde en fazla portakal suyu (yüzde 48) ve elma suyu (yüzde 11) tercih ediliyor. Avrupa genelinde en çok portakal (yüzde 39) ve elma (yüzde 15 ) tercih edilen meyve suyu çeşitleri...

Avrupa’da en fazla meyve suyu tüketen ülkelerin başında yıllık 2.391 milyon litre ile Almanya geliyor. Onu 1.505 milyon litre ile Fransa ve 1.140 milyon litre ile İngiltere izliyor. Almanya’da bir kişi yıl boyunca 29 litre meyve suyu tüketiyor. Malta yılda kişi başı 28 litre, Hollanda 25 litre ve Finlandiya 24 litre meyve suyu tüketimi ile dikkat çeken ülkeler arasında.

Yine aynı araştırmada saptanan bir diğer durum ise; Türkiye’deki tüketici tercihlerinde son yıllarda sağlıklı yaşama yönelik eğilim nedeniyle % 100 meyve suyu olan ürünlere doğru bir kayma görülmesi. Ancak ekonomik şartların zorlu olduğu günümüzde, tüketiciler ihtiyatlı davranmaya daha fazla özen gösteriyor. Bu yüzden çok gerekli bulmadığı ürünleri satın alma eğiliminde olmuyor ve ürün fiyatlarının uygunluğu, tüketici alımını doğrudan etkiliyor.

Bu araştırmadaki diğer bir detay bilgi ise halkımız soğutulmuş meyve suyu satın almayı daha çok tercih ediyor. Unutmayalım ki; sıcak yaz günlerinde insanı rahatlatan soğuk ve lezzetli bir içeceğin serinletici etkisi hiç bir şeye benzemez...

Haziran 2017 sayısının 18.sayfasında yayımlanmıştır.

Yazarın diğer yazıları